P
C Cambudgie skrev:
Nu är inte samhället uppbyggt så, de flesta jobb, skolor och dagis börjar kl 08.
Hur har du fått det till "de flesta jobb börjar kl08."???
Vad jobbar du med?

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
P
C Cambudgie skrev:
Och ni som ropar ”ständig vintertid/normaltid”. Vet ni om att på midsommarafton så skulle solen gå ner kl 21:10 i Stockholm och gå upp igen kl 02:30. Skoj. 👍

Jag är oxå (som många andra) emot att ställa om klockan 2 ggr/år. Men om vi ska fastna på en tid så ska det vara konstant sommartid, allra helst ytterligare en timme.
Jag är för att detta genomföres 2028, för då är jag pensionär...

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
RoTe
maxmsm skrev:
Hur har du fått det till "de flesta jobb börjar kl08."???
Vad jobbar du med?
Dagjobbarmänniskor är dom som tror att världen kretsar runt dom själva, fast dom oftast har goda möjligheter till flexibel arbetstid.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jag ser bara två alternativ: Antingen normaltid då solen står som högst kl 12. Annars gemensam tid i hela EU. Det blir väl svensk sommartid(?) i så fall, men rent principiellt är jag totalt emot att införa sommartid för att det är bättre med sommartid. EU-argumentet kan jag köpa.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
David Wallin David Wallin skrev:
Jag ser bara två alternativ: Antingen normaltid då solen står som högst kl 12. Annars gemensam tid i hela EU. Det blir väl svensk sommartid(?) i så fall, men rent principiellt är jag totalt emot att införa sommartid för att det är bättre med sommartid. EU-argumentet kan jag köpa.
Att införa gemensam tid i hela EU är milt sagt riktigt ogenomtänkt!
Tänk vad snäll jag var nu....

maxmsm skrev:
Att införa gemensam tid i hela EU är milt sagt riktigt ogenomtänkt!
Tänk vad snäll jag var nu....
Jag sa inte att det var det alternativet jag föredrog... 😉 Men, det är trots allt ett tänkbart alternativ. Tid är bara en siffra och det är rätt insnöat att tro att vi inte kan förskjuta arbetstiden i förhållande till klockan. Det är bara att göra, om samhället vill.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Jag sa inte att det var det alternativet jag föredrog... 😉 Men, det är trots allt ett tänkbart alternativ. Tid är bara en siffra och det är rätt insnöat att tro att vi inte kan förskjuta arbetstiden i förhållande till klockan. Det är bara att göra, om samhället vill.
Med tanke på avståndet mellan den östra gränsen och den västra gränsen och skillnaden i solens upp gång(givetvis även nedgång) så får du nog ta dej en funderare till.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jo nog måste vi ha samma system inom EU... en sak som tidtabeller för olika kommunikation länder emellan skulle bli en snårig historia. År 2017-2018 så startade processen inkl en röstning inom EU men sedan hände ingenting.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/03/slopa-eller-behalla-tidsomstallningen/

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Med tanke på avståndet mellan den östra gränsen och den västra gränsen och skillnaden i solens upp gång(givetvis även nedgång) så får du nog ta dej en funderare till.
Jag har fortfarande inte sagt att jag tycker att det är en bra idé, bara att det är ett tänkbart alternativ.

P
P paralun skrev:
Jo nog måste vi ha samma system inom EU... en sak som tidtabeller för olika kommunikation länder emellan skulle bli en snårig historia. År 2017-2018 så startade processen inkl en röstning inom EU men sedan hände ingenting.

[länk]
Jag flyger varje vinter Cph-Bkk och tillbaka trots att det är olika tid vid de olika landningarna, funkar kanon!

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nä, det är ju dumt att välja något av en så simpel anledning att det är bättre? 😂

Lyckligtvis verkar EU gå mot den bättre lösningen. ☺️

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sommartid är en fullständigt dement människas påfund.

• Gilla
  • Älska
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag flyger varje vinter Cph-Bkk och tillbaka trots att det är olika tid vid de olika landningarna, funkar kanon!
Jo men det blir klart mer knepigt om Danmark har sommar/vintertid och vi inte och just flyget i stort skulle nog drabbas av stora utmaningar när flygen bokas in och får en slot via europeiska flygledningen "jaha det där jäkla Sverige med en egen tid, äh vi lägger den flighten långt bak i kön"

Men vi har mycket mer än bara flyg, alla tidtabeller blir klart knepigare osv

Så det är ingen klok ide att vi skulle ensidigt byta system och det är ju även genomröstat i svensk riksdag att det ska ske gemensamt med EU.

P paralun skrev:
just flyget i stort skulle nog drabbas av stora utmaningar när flygen bokas in och får en slot via europeiska flygledningen "jaha det där jäkla Sverige med en egen tid, äh vi lägger den flighten långt bak i kön"
Det finns redan idag länder i EU I annan tidszon än Sverige ...

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det finns redan idag länder i EU I annan tidszon än Sverige ...
Jo men då vet man ju att länderna har sommar/vintertid och det är enkelt att justera.
Det är värre om ett land helt plötsligt skulle få för sig att skippa sommar/vintertid och andra behåller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.