Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte var du bor, men det är inte många månader på året man får det oavsett var man bor i Sverige.

Och jag mår definitivt bättre med sol på eftermiddagen så att man kan göra saker lättare ute i stället för att sitta inne efter jobbet. På förmiddagen är jag på jobbet ändå.

Så, sommartid är bättre än något annat för mig. Jag skulle gärna öka på sommartiden med ytterligare en timme. Men en timmenär ok också. ☺️
Vi kan ju inte välja vilken tid vi skall ha på någons personliga preferens. Men som tur finns det bra forskning på området.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu orkar jag inte Googla och riksdagsmotionen är nere just nu som just hänvisade till medicinska fakta.

Det är ju tidsomställandet som är den stora risken.
Det är den största risken men vi vet numera att normaltid är bättre för folkhälsan än ständig sommartid.

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är den största risken men vi vet numera att normaltid är bättre för folkhälsan än ständig sommartid.
Jo men jag tror det är mer "akademiskt", det viktiga är att få bort det usla växlandet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då kanske vi skulle införa att klockan är 6 när solen går upp över horisonten och 18 när den går ner. Sen får man ha varierad längd på timmarna över året istället.

En natt-timma på vintern är cirka 100 minuter och en dagtimma är som sämst 20 minuter ;)

Då kan klockan vara rätt och vi får gå upp och lägga oss i tid hela året.

• Gilla
  • Haha
vcx och 5 till
  • Laddar…
En äkta svensk kompromiss vore ju förstås att ändra vår tid 30 minuter…

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
En äkta svensk kompromiss vore ju förstås att ändra vår tid 30 minuter…
Det är ju i politikerns händer så allt möjligt :)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vi kan ju inte välja vilken tid vi skall ha på någons personliga preferens. Men som tur finns det bra forskning på området.
Kan tänka mig att vi som fuskar och använder rullgardiner inte påverkas speciellt mycket vad gäller sömnen.

Oavsett, så är det inte många månader på året som det är ljust på morgonen, typ halva året.

Jag loggar min sömn med en sportklocka och sömnen är lika bra året runt. ☺️ Det enda som stör sömnen ordentligt är intag av alkohol. Mer än ett glas vin syns direkt. Men det hör inte hemma i denna tråden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vad gäller forskning så har jag lärt mig att den kan ha olika kvalité och styras av bias eller andra fallgropar.
Men visst, det finns forskning som t ex visar att deprimerade människor mår bättre av stark ljusterapi tidigt på morgonen.

Fast jag uppgrepar att jag själv inte mår speciellt bra av mörker redan kl 17-18. Och då är det inte heller dags att sova (om man nu inte råkar vara spädbarn eller jobbar skift).

• Gilla
  • Haha
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
Är ju starkt skeptisk till att det skulle vara en hälsofördel att det är ljust ute när man är på jobbet om man inte ser det ljuset. Det är ju ändå mörkt ute när man åker till jobbet, om man böjar före 8

Själv mår jag betydligt bättre av att det är ljust ute när jag tar en eftermiddagspromenad...

• Gilla
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skiter i vilket, bara välj EN tid!
Ren idioti att byta tid två gånger om året!
Det vore ju värre om man bara bytte tid en gång om året. ;)

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Det är klart vi ska ha sommartid och normaltid och så skifta mellan dessa varje vår och höst. Hur fan ska vi annars hålla reda på när vi ska ställa undan och plocka fram trädgårdsmöblerna?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
JRS75 och 9 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag jobbar statligt. Får betalt i timmar per år och får lägga dem som jag vill som passar med verksamheten. Har aldrig rapporterat in arbetad tid eller när jag tar semester (går på schablon). Fackets avtal ger mig för det besväret en extra veckas semester mot att jag inte får övertid.
Väldigt vanligt upplägg bland tjänstemän, avlöst arbetstid.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag jobbar statligt. Får betalt i timmar per år och får lägga dem som jag vill som passar med verksamheten. Har aldrig rapporterat in arbetad tid eller när jag tar semester (går på schablon). Fackets avtal ger mig för det besväret en extra veckas semester mot att jag inte får övertid.
Så det är inte möjligt att spara semesterdagar i det upplägget?

K Kane skrev:
Så det är inte möjligt att spara semesterdagar i det upplägget?
Nej. Lite jobbigt om man glömmer ta ut dem vid föräldraledighet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.