45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Vi kan ju inte välja vilken tid vi skall ha på någons personliga preferens. Men som tur finns det bra forskning på området.Nissens skrev:
Jag vet inte var du bor, men det är inte många månader på året man får det oavsett var man bor i Sverige.
Och jag mår definitivt bättre med sol på eftermiddagen så att man kan göra saker lättare ute i stället för att sitta inne efter jobbet. På förmiddagen är jag på jobbet ändå.
Så, sommartid är bättre än något annat för mig. Jag skulle gärna öka på sommartiden med ytterligare en timme. Men en timmenär ok också. ☺️
Då kanske vi skulle införa att klockan är 6 när solen går upp över horisonten och 18 när den går ner. Sen får man ha varierad längd på timmarna över året istället.Ulltand skrev:
En natt-timma på vintern är cirka 100 minuter och en dagtimma är som sämst 20 minuter
Då kan klockan vara rätt och vi får gå upp och lägga oss i tid hela året.
Kan tänka mig att vi som fuskar och använder rullgardiner inte påverkas speciellt mycket vad gäller sömnen.Ulltand skrev:
Oavsett, så är det inte många månader på året som det är ljust på morgonen, typ halva året.
Jag loggar min sömn med en sportklocka och sömnen är lika bra året runt. ☺️ Det enda som stör sömnen ordentligt är intag av alkohol. Mer än ett glas vin syns direkt. Men det hör inte hemma i denna tråden.
Jo nu är riksdagen uppe igenUlltand skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/permanent-sommartid_ha021531/
https://data.riksdagen.se/fil/D25C3EF5-9DBD-435E-AEDB-48AD405646DE
Sen tog man då inte tillvara på möjligheten när Sverige var ordförandeland första halvåret i år men sannolikt var det överfyllt av viktigare frågor, så där står vi.
Vad gäller forskning så har jag lärt mig att den kan ha olika kvalité och styras av bias eller andra fallgropar.
Men visst, det finns forskning som t ex visar att deprimerade människor mår bättre av stark ljusterapi tidigt på morgonen.
Fast jag uppgrepar att jag själv inte mår speciellt bra av mörker redan kl 17-18. Och då är det inte heller dags att sova (om man nu inte råkar vara spädbarn eller jobbar skift).
Men visst, det finns forskning som t ex visar att deprimerade människor mår bättre av stark ljusterapi tidigt på morgonen.
Fast jag uppgrepar att jag själv inte mår speciellt bra av mörker redan kl 17-18. Och då är det inte heller dags att sova (om man nu inte råkar vara spädbarn eller jobbar skift).
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Är ju starkt skeptisk till att det skulle vara en hälsofördel att det är ljust ute när man är på jobbet om man inte ser det ljuset. Det är ju ändå mörkt ute när man åker till jobbet, om man böjar före 8
Själv mår jag betydligt bättre av att det är ljust ute när jag tar en eftermiddagspromenad...
Själv mår jag betydligt bättre av att det är ljust ute när jag tar en eftermiddagspromenad...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Väldigt vanligt upplägg bland tjänstemän, avlöst arbetstid.S sjoelund skrev:
Så det är inte möjligt att spara semesterdagar i det upplägget?S sjoelund skrev: