mycket möjligt att en del av befolkningen vill ha normaltid men den tidigare postade undersökningen visade att fler var för permanent sommartid.

• Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vill minnas att sommartiden infördes 1980.
Så många borde ha erfarenhet av hur det var innan.

edit: tex Jag! Jag kommer inte ens ihåg att jag kommer ihåg nån skillnad mot nu.
Så återgång till normaltid tror jag de flesta inte kommer känna nån större inverkan av.
Det har testats nyligen i Ryssland där man hade normaltid och sommartid under några år i rad. : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09291016.2016.1223778

Citerat Gudiol som sammanfattar den studien:

"Under den här tiden så var det några forskare som samlade in data från barn och ungdomar i landet för att se hur deras sömn och hälsa förändrades under tiden (3).

Resultatet visade att barnen i genomsnitt sov mer när det var konstant normaltid. De råkade också mer sällan ut för så kallad social jetlag vilket är när man är vaken längre på helgerna och förskjuter sin dygnsrytm för att sedan bli tvungen att återställa den igen när veckan börjar. I samma studie fann man även en liten minskning i säsongsberoende depression hos ungdomarna."

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Jag har delat en sammanfattning på den forskning som finns på ämnet tidigare i tråden.

Men snabb förklaring är att om det är ljust för sent på kvällen så går vi och lägger oss för sent vilket resulterat i att vi sover för lite, och att sova för lite över tid är dåligt för hälsan. Så därför påverkans folkhälsan. Vi har en inbyggd dygnsrytm som följer solljuset och när den ändras så får vi resultatet som ovan.

Det blir ett problem i vårt samhälle där vi beror mycket på att gå upp ganska tidigt på morgonen egentligen innan solen går upp, vilket är ett problem. Ändrar du då klockan bakåt ännu mer, gör du det ännu svårare att få tillräckligt med sömn, då kroppen vill följa solen.

Detta är ju anledningen till att vi har tidszoner.

Sen kan du ha personlig tyckande absolut, men ur ett folkhälsoperspektiv bör vi göra det som är bäst för majoriteten av människor. Här är forskningen ganska klar på det hela med fördel för normaltid.
Nej, det är inte anledningen till att vi har tidszoner. Klockan var från början synkad med den lokala soltiden. När man införde tidzoner var det för att kunna ha en gemensam tid, så laman zoner som var en multipel av en timmes avvikelse från nollreferensen.

Sovtider kan anpassas utan att ställa klockan fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej, det är normaltid som maximerar direkt solljus. Vid sommartid lyser solen när man ska gå och lägga sig för att sova på kvällen. Det vore bättre att det lös lite mer på morgonen...
Nej för då sover man.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte anledningen till att vi har tidszoner. Klockan var från början synkad med den lokala soltiden. När man införde tidzoner var det för att kunna ha en gemensam tid, så laman zoner som var en multipel av en timmes avvikelse från nollreferensen.

Sovtider kan anpassas utan att ställa klockan fel.
Sant så är det, menade mer att tidzonerna funkade bäst när de följer solen. Blir såklart skillnad från öst till väst i samma tidszon men det får man räkna med.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej för då sover man.
Än en gång, bara för att du sover långt in på dagen betyder det inte att gemene man gör det.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte påstått någonting, men du påstår att det var endast läsare för en enskild tidning som röstat, och att det var tidningen som genomförde den. Har du några belägg för det?
Eftersom du(?) postade en låst artikel helt utan referenser är det svårt att veta om det är just den jag läste, jag utgick ifrån att det var samma men det kan vara fel, Jag har dessutom ett minne av att den jag tänkte på publicerad i en av kvällstidningarna.

Men du påstod väl tidigare att det fanns en undersökning, fram med den och hur den gjordes då.

Nissens Nissens skrev:
Jag hittade lite mer info om undersökningen, dock saknas mycket info fortfarande.

Citat:
”Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag.”

[länk]
Ja det var inte mycket till information, man hade ju i alla fall velat veta vem den gjordes bland och hur många som deltog om den skulle ha någon som helst relevans. (Se mitt tidigare exempel om vänsterpartiet som populäraste parti.)

Dessutom är den gammal, så att hela tiden hänvisa till en gammal, ej läsbar undersökning helt utan information hur den gjorts känns väldigt mycket som att leta efter halmstrån.

Jag anser att det bara är människor som inte förstår sig på tidszonssystemet som tycker det är en bra ide att byta tidszon (i.e införa sommartid permanent), tyvärr är ju landet fullt med idioter som inte klarar av att tänka längre än sin egen näsa räcker.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Nissens
GlennB GlennB skrev:
Jag anser att det bara är människor som inte förstår sig på tidszonssystemet som tycker det är en bra ide att byta tidszon (i.e införa sommartid permanent), tyvärr är ju landet fullt med idioter som inte klarar av att tänka längre än sin egen näsa räcker.
Kom fram med något bättre själv då.
Annars kan du väl ringa DN och höra med dem, jag har ingen gratis informationstjänst till dig.
Trist att du inte klarar av att läsa siffrorna, som du dåg länkade jag till en icke låst artikel.

Vad gäller tidszonssystemet så kan du tycka vad du vill. Jag förstår mig på det till 100%, men förordar permanent sommartid till 100% oavsett vad du tycker om det.

Om du kollar hur Kinas lösning ser ut så lär du få många sämnlösa nätter. Eller Islands, eller Argentinas.

Men det är ditt problrm. ☺️

Nissens Nissens skrev:
Kom fram med något bättre själv då.
Varför det ? det är inte jag som försöker dra fram det som nån slags "bevis".

Jag försöker istället påpeka problemen och det korkade med att byta tidszon.

Nissens Nissens skrev:
Annars kan du väl ringa DN och höra med dem, jag har ingen gratis informationstjänst till dig.
Varför det ? det är inte JAG som påstår att en majoritet är för ständig sommartid, det är inte JAG som försöker dra fram låsta artiklar utan referenser som stöd för något.

Nissens Nissens skrev:
Trist att du inte klarar av att läsa siffrorna, som du dåg länkade jag till en icke låst artikel.
Trist att du inte klarar av att förstå min poäng, men läs mitt exempel om vänsterpartiet igen så kanske det klarnar.

Nissens Nissens skrev:
Vad gäller tidszonssystemet så kan du tycka vad du vill. Jag förstår mig på det till 100%, men förordar permanent sommartid till 100% oavsett vad du tycker om det.
Helt uppenbart gör du inte det.

Nissens Nissens skrev:
Om du kollar hur Kinas lösning ser ut så lär du få många sämnlösa nätter. Eller Islands, eller Argentinas.
Va ? sömnmlösa nätter ? varför det ?

Att man lägger hela länder i samma tidszon som kina är av praktiska skäl, vilket har en del nackdelar när landet är så stort, vilket är anledningen att tex USA inte gör så.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
R
J Jeppson skrev:
mycket möjligt att en del av befolkningen vill ha normaltid men den tidigare postade undersökningen visade att fler var för permanent sommartid.
Nej det gjorde den inte.

P Prodigys skrev:
Än en gång, bara för att du sover långt in på dagen betyder det inte att gemene man gör det.
Vi lever inte längre i ett bondesamhälle där man ska gå upp och mjölka korna.

Bönderna går väl upp och mjölkar som dom alltid gjort, har inget med sommartid att göra.
Mjölkbönder vill väl ha normaltid?

Från tidningen land:
År 1916 infördes trots protester sommartid på försök. Sveriges bönder var särskilt kritiska eftersom de menade att tidsomställningen stressade djuren med störd produktion som följd. Först år 1980 infördes sommartid på nytt, sedan dess har den justerats flera gånger.

Och chipsen växer på åkern.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Det som har verklig betydelse för våra liv är om vi har kvar sommartidssystemet, med två omställningar per år eller inte.

Men de två varianterna av avskaffandet - om vi återgår till normaltid eller fastnar i evig sommartid spelar efter ett litet tag ingen större roll för våra liv eller för hur vi upplever solen.

Det är bara det att det ena alternativet är pinsammare (om motivet inte är att ha samma klockslag som våra grannar i öster). Skälen för ständig sommartid som anförs här baseras på att man inte förstår vad våra arbetstider, butikers öppettider, m.m. kommer ifrån.

För folkhälsan spelar det bara roll om vi slutar ställa om eller inte. Om vi slutar ställa om spelar det ingen roll för folkhälsan om det är evig sommartid eller evig normaltid som vi kör på.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Vilket av dessa alternativ skulle ni föredra:

Alt 1:
Plussa på 1 till månadssiffran. Våren kommer en månad tidigare med blomning och kärlek i luften på bekostnad av att sommaren slutar en månad tidigare.

Alt 2:
Dra av 1 från månadssiffran. Våren kommer visserligen en månad senare, men sommaren varar sedan längre in på året med sina ljusa härliga kvällar.

🤔

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.