AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lever inte längre i ett bondesamhälle där man ska gå upp och mjölka korna.
I byggbranschen börjar nästan alla klockan 7 och slutar 16, jobbar man fyradagarsvecka börjar man som regel 6 och slutar 17 måndag till torsdag. Detta innebär att vi har massor av ljusa timmar kvar på sommaren när vi kommer från jobbet. Jag går hellre upp klockan 5 och kommer hem tidigare så jag hinner umgås med barnen och ändå kan få gjort någonting hemma innan det blir mörkt.

G-83 G-83 skrev:
I byggbranschen börjar nästan alla klockan 7 och slutar 16, jobbar man fyradagarsvecka börjar man som regel 6 och slutar 17 måndag till torsdag. Detta innebär att vi har massor av ljusa timmar kvar på sommaren när vi kommer från jobbet. Jag går hellre upp klockan 5 och kommer hem tidigare så jag hinner umgås med barnen och ändå kan få gjort någonting hemma innan det blir mörkt.
Du får ändå en timme mindre solljus på kvällen/eftermiddagen med vintertid på sommaren

S Skopan skrev:
Vilket av dessa alternativ skulle ni föredra:

Alt 1:
Plussa på 1 till månadssiffran. Våren kommer en månad tidigare med blomning och kärlek i luften på bekostnad av att sommaren slutar en månad tidigare.

Alt 2:
Dra av 1 från månadssiffran. Våren kommer visserligen en månad senare, men sommaren varar sedan längre in på året med sina ljusa härliga kvällar.

🤔
Tillhör du de som tror att man tjänar tid genom att dra tillbaks klockan?
Spelar det någon roll om det står april eller maj i kalendern när det är blomning och kärlek i luften?

Du har nog ett på tok för strikt ironifilter på din anslutning.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Därför att livet skulle vara värt att leva, naturligtvis. Vilket det inte skulle vara med ständig vintertid.
Jag menade hur skulle det vara enklare rent tekniskt. Att sommartid är ett onaturligt och konstruerat tillstånd och "vintertid" det normala vet vi redan.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
L Loke22 skrev:
Finns inget som heter vintertid, det är normaltid. Ställa om klockan till sommartid, och förlora en timme ljus, är direkt farligt för oss. Det behöver ljus för att vi ska kunna vakna, kroppen behöver ljuset för att kunna starta upp. Så sommartid är direkt farligt för oss, påverkar hela kroppen

Finns inget sånt förslag, sommartid är skadligt, vi förlorar en timme ljus när vi gör mörkare på morgonen. Detta är skadligt vl måste ha ljuset på morgonen , för att kroppens organ ska kunna vakna, annars blir vi sjuka.
Finns gott on forskning som visar motsatsen. Vintertid på vintern innebär nämligen att de absolut flesta människor vaknar, äter frukost, tar sig till jobbet i mörkret. Och tar sig hem efter jobbet ja just det, i mörkret. Dvs vintertid på vintern innebär just att folk INTE får set ljuset som är så viktigt på alla sätt och vis. När vi slutar ställa om klockan och istället har ”sommartid” året om, då ändras inget på morgonen. Lika mörkt då. Men!! Den stora skillnaden är att man kan få liiiite dagsljus på vägen hem. Och det gör faktiskt mycket stor skillnad för folkhälsan.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J JörnA skrev:
Den stora skillnaden är att man kan få liiiite dagsljus på vägen hem. Och det gör faktiskt mycket stor skillnad för folkhälsan.
Hur kan lite ljus på vägen hem göra nån större skillnad på folkhälsan, det undrar jag om det stämmer.

T ToRy skrev:
Jag menade hur skulle det vara enklare rent tekniskt. Att sommartid är ett onaturligt och konstruerat tillstånd och "vintertid" det normala vet vi redan.
Det enda naturliga är dag och natt. Vår, sommar, höst och vinter. Någon övrig "naturlig" tid finns inte.
Dag och natt skiljer sig enormt mycket under året. När dygnet börjar och slutar, är bara ett påhitt. Det har inte med solens ståndpunt att göra, då tiden är lika i hela landen.
Det råkar bara vara så att vintertid var det som användes först. Det har alltså inget med naturlighet att göra.
Fördelen med sommartid är att vi får mer dag, när den bäst behövs. På vintern är det mörkt, när de flesta börjar jobba. Oavsett sommar-, eller vintertid. Det är mörkt när man kommer hem. Hade det varit ständig sommartid, hade vi haft lite ljus efter jobbet. I början och slutet av vintern ganska mycket ljus.
Med vintertid på sommaren, skulle Maj och Augusti vara ganska mörka.
Deppigt så inåt heksike!

• Gilla
Lengan och 5 till
  • Laddar…
Vi kan absolut behålla vintertid... På vintern.

Ja, tiden är bara ett påhitt för att vi ska kunna synkronisera oss med varandra. Det kvittar mycket riktigt vilken enhet och var mitten på dygnet definieras.

Hur kom då då fram till att sommartid skulle vara bättre? Det kvittar ju, då är det lämpligt att vi behåller den ursprungliga definitionen.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur kan lite ljus på vägen hem göra nån större skillnad på folkhälsan, det undrar jag om det stämmer.
Det stämmer. Varje minut ljus har positiv effekt på hälsan, och på vintern är eftermiddagsljuset det enda de flesta svenskar kan få. Jobbar man däremot skift då är ju situationen en annan - och då har skiftarbetet i sig så många negativa hälsoeffekter att lite ljus nog tyvärr inte väger upp för det, oavsett om det blir på förmiddagen eller eftermiddagen.

J JörnA skrev:
Det stämmer. Varje minut ljus har positiv effekt på hälsan, och på vintern är eftermiddagsljuset det enda de flesta svenskar kan få. Jobbar man däremot skift då är ju situationen en annan - och då har skiftarbetet i sig så många negativa hälsoeffekter att lite ljus nog tyvärr inte väger upp för det, oavsett om det blir på förmiddagen eller eftermiddagen.
Jag hänger inte med på varför eftermiddagsljuset är lättare att uppleva. Jobbar man 8-17 (och bor i Motala) så är ju klockan 8 närmare ljuset än vad 17 är. När det är fem timmar dag så är det ljust 9:30-14:30 och när det är nio timmar dag så är det 7:30-16:30.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Dålig trådstart av TS.
Vintertid vs Sommartid är ett hyffsat uttjatat ämne.
Detta kan googlas och behöver inte debatteras.....

/W
Men tydligen många som vill diskutera det. Du behöver ju inte deltaga....

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
borpålandet
J JörnA skrev:
Ljus på morgonen är viktigare eftersom det ställer in kroppens sovklocka.

Ulltand Ulltand skrev:
För den som är inloggad forskning i ämnet.

Forskare: Ständig vintertid är bäst​

Ständig normaltid är bäst för hälsan. Dygnsrytmsforskarna ser helst att vi undviker sommartid. Mindre ljus på morgonen och mer senare på dagen stör nämligen sömnrytmen. Risken för en rad sjukdomar ökar. Själva tidsomställningen är en risk i sig. /SvD

[länk]

[länk]

[länk]
Intressant! Själv vill jag ha sommartid pga att jag vill ha mer ljus efter arbetstid men jag förstår att biorytmer är viktiga. Men som tidigare skrivits så är det ändå mycket annat i livet som sabbar dessa rytmer. Men tack för länkarna. Allt ska begrundas.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.