M Markarbetaren skrev:
Nu blir det mörkt klockan 18 i Göteborg, tråkigt! Nästa helg blir det mörkt redan klockan 17, ännu tråkigare! Vem bryr sig om det blir ljust klockan 8 eller 9 på vintern, man jobbar ju ändå. På kvällen vill man ju självklart att det ska vara ljust längre. Man blir ju deprimerad av denna förbannade vintertiden!
Är det så stor skillnad att bli deprimerad vid 17 eller 18?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det så stor skillnad att bli deprimerad vid 17 eller 18?
Ja en timme per dygn med ickedepression är värt mycket!

• Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Jag bryr mig inte så mycket om vid vilket klockslag solen går ner, eller upp för den delen. Huvudsaken är att vi slutar med sommartiden. Vilket sjukt experiment! Om det behövs kommer det sköta sig själv med ändrade levnadsvanor vad det lider. Jag tycker mest det är snyggt med jämna tidszoner baserat på geografi så gott det går.

Vore förresten kul att höra från några som var med innan sommartiden infördes. Hur gick tongångarna då? Det borde väl finnas ett gäng här som var med på den tiden?
Vill minnas att sommartiden infördes 1980.
Så många borde ha erfarenhet av hur det var innan.

edit: tex Jag! Jag kommer inte ens ihåg att jag kommer ihåg nån skillnad mot nu.
Så återgång till normaltid tror jag de flesta inte kommer känna nån större inverkan av.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, man tycker ju det. Men jag kan inte påminna mig att jag hört någon enda som har uttalat sig i debatten. Det enda jag hört är en massa missförstånd om kor.

Edit: Om jag har räknat rätt finns det över 2 miljoner personer i Sverige som var 22 eller äldre när sommartiden infördes.

Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
M
Dan1891 Dan1891 skrev:
1980 var ett fantastiskt år! Vilka sensommarkvällar vi fick! Minns det som en underbar tid, 70-talets motsats då det mesta var ett mörker med tjafs på byxorna, polotröjor i äckliga färger och mardrömar av vilse i pannkakan.

• Haha
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du kör sommartid får du en timme mer solljus. Men aboslut kan du även ändra samhället. Tex köra lunch vid 11 istället för 12 så har du sol på lunchen innan husen skuggar.
Är det inte enklare att börja med vinet redan till frukost istället?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är det inte enklare att börja med vinet redan till frukost istället?
Fast restaurangen får inte servera innan 11.

Det kanske är där skon klämmer? 🤔

• Älska
kashieda
  • Laddar…
F frause skrev:
Fast restaurangen får inte servera innan 11.

Det kanske är där skon klämmer? 🤔
Om man klistrar upp lite guldstjärnor som man givit sig själv kan man dricka femstjärnigt varje morgon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:

edit: tex Jag! Jag kommer inte ens ihåg att jag kommer ihåg nån skillnad mot nu.
Så återgång till normaltid tror jag de flesta inte kommer känna nån större inverkan av.
Och inte heller om då sommartiden blir permanent?

Borde vara enkelt att ensas om att ljuset är viktigast på morgonen och mörkret på kvällen för att vi skall må bra fysiologiskt. Normaltid är då det självklara svaret.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Alla är inte överens med att normaltid är bäst utan föredrar sommartiden permanent

• Gilla
  • Wow
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Alla är inte överens med att normaltid är bäst utan föredrar sommartiden permanent
Jo men det är ju efter personliga preferenser. Ur ett folkhälsoperspektiv är nog frågan redan besvarad av vetenskapen. Normaltid.

• Gilla
Spidertotz och 1 till
  • Laddar…
är du säker på det? Jag vill minnas att omställningen av tiden vår och höst är det som inte är bra för vår hälsa

• Gilla
frause
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo men det är ju efter personliga preferenser. Ur ett folkhälsoperspektiv är nog frågan redan besvarad av vetenskapen. Normaltid.
Fast det kan ju inte ha nån som helst betydelse vilken tidzon vi har ur ett folkhälsoperspektiv?

Det som gör skillnad borde väl vara hur vi sover, jobbar, äter, dricker vin bakom byggnader i innerstan, interagerar med folk i andra länder m.m. i förhållande till solen?

Det är kanske den sista punkten som gör mest skillnad. Det kan vara praktiskt att tiden är liknande i förhållande till dygnsrytmen i andra länder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
är du säker på det? Jag vill minnas att omställningen av tiden vår och höst är det som inte är bra för vår hälsa
Jag har delat en sammanfattning på den forskning som finns på ämnet tidigare i tråden.

Men snabb förklaring är att om det är ljust för sent på kvällen så går vi och lägger oss för sent vilket resulterat i att vi sover för lite, och att sova för lite över tid är dåligt för hälsan. Så därför påverkans folkhälsan. Vi har en inbyggd dygnsrytm som följer solljuset och när den ändras så får vi resultatet som ovan.

Det blir ett problem i vårt samhälle där vi beror mycket på att gå upp ganska tidigt på morgonen egentligen innan solen går upp, vilket är ett problem. Ändrar du då klockan bakåt ännu mer, gör du det ännu svårare att få tillräckligt med sömn, då kroppen vill följa solen.

Detta är ju anledningen till att vi har tidszoner.

Sen kan du ha personlig tyckande absolut, men ur ett folkhälsoperspektiv bör vi göra det som är bäst för majoriteten av människor. Här är forskningen ganska klar på det hela med fördel för normaltid.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.