S Skopan skrev:
Jag skrev att det är VD som bestämmer om man jobbar 7-16 eller 8-17.

Vi diskuterar sommartid - en förskjutning av klockslaget med en timme. Vi diskuterar också om det går att förskjuta arbetstider en timme, som alternativ till, eller som motåtgärd till, klockslagsförskjutning. Det där är en annan femma.
Men om man inte får lov att totalt missuppfatta vad du skriver och komma med helt irrelevant anekdotisk bevisning, hur ska man då kunna argumentera !?

Lär sig väl av sin idol :-)

RoTe
Det är väl snarare så att vi diskuterar fisförnäma dagjobbare som tycker att samhället ska ändra på sig istället för dom själva.

A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Morgonpigga som inte uppskattar sol efter jobbet. Jag tycker det är idioti.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Morgonpigga som inte uppskattar sol efter jobbet. Jag tycker det är idioti.
Jag trodde det var morgontrötta som inte gillar skiftet till sommartid - att behöva kliva upp en timme tidigare. Medan morgonpigga ogillar skiftet till normaltid - att behöva vänta ytterligare en timme på att omvärlden behagar vakna. Eller?

S Skopan skrev:
Jag trodde det var morgontrötta som inte gillar skiftet till sommartid - att behöva kliva upp en timme tidigare. Medan morgonpigga ogillar skiftet till normaltid - att behöva vänta ytterligare en timme på att omvärlden behagar vakna. Eller?
De som förespråkar vintertid vid sommartid är morgonpigga som inte uppskattar sol på eftermiddagen/kväll.

Jag är själv morgontrött, går aldrig upp före 9 om jag inte ska flyga eller liknande. Vill INTE ha vintertid på sommaren

• Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
Du behöver inte oroa dig för vintertid på sommaren. Det kommer inte att hända. Men förhoppningsvis normaltid.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte oroa dig för vintertid på sommaren. Det kommer inte att hända. Men förhoppningsvis normaltid.
Normaltid är ju vintertid

De som förespråkar vintertid vid sommartid är morgonpigga som inte uppskattar sol på eftermiddagen/kväll.
Du kan vara lugn, där kommer fortfarande vara sol på eftermiddag/kväll på sommaren med normaltid.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Du kan vara lugn, där kommer fortfarande vara sol på eftermiddag/kväll på sommaren med normaltid.
Solen kommer försvinna från uteserveingarna en timme tidigare,. Helt i fucking onödan,

• Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
Solen kommer försvinna från uteserveingarna en timme tidigare,. Helt i fucking onödan,
Sa jag inget om. Du påstod att det inte kommer finnas någon sol på eftermiddag/kväll på sommaren med normaltid, vilket inte stämmer.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Nissens
S Spidertotz skrev:
Sa jag inget om. Du påstod att det inte kommer finnas någon sol på eftermiddag/kväll på sommaren med normaltid, vilket inte stämmer.
Det stämmer under ett par månader i Norra Sverige…

• Gilla
Stoffy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det fungera utmärkt att ha vilken tidsbas som helst. Det kvittar fullständigt ur sömnsynpunkt. För Spanien del gissar jag att de ser fördelen med att ha samma tid som Centraleuropa.
Iaf såg de en gång i tiden en sådan fördel. Det var Franco som tyckte det var bra att ha samma tidszon som Hitler, och sedan har det hängt kvar.

• Wow
Maria T
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det stämmer under ett par månader i Norra Sverige…
Inte under sommaren

S Spidertotz skrev:
Det kommer inte finnas någon direkt sol, den försvinner rätt tidigt speciellt i Stockholm med mycket höga hus. Att skuggorna kommer en timme tidigare vill man inte ha.

Edit: vet förövrigt vänner med trädgård där de skulle få sämre sol på uteplatsen då grannars träd skulle börja skymma en timme tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Det kommer inte finnas någon direkt sol, den försvinner rätt tidigt speciellt i Stockholm med mycket höga hus. Att skuggorna kommer en timme tidigare vill man inte ha.

Edit: vet förövrigt vänner med trädgård där de skulle få sämre sol på uteplatsen då grannars träd skulle börja skymma en timme tidigare.
Där kan jag förstå det. Men på sommaren så går solen ner så sent, även om det skulle vara normaltid att det troligen är sol väldigt länge på de ställena ändä. Men ja, en lite förlust är det nog.

Sen så kan man ta den förlusten när vinsten är bätte folkhälsa över tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.