P Perplexus skrev:
Ja varför inte? Men propagera i så fall för en sådan förändring istället för att vrida klockan fel.

Jag tror att vi somnar bäst när det varit mörkt några timmar och vi därför styrt våra arbetstider till vad de är nu. På våra breddgrader skiftar det såklart väldigt mycket och för vissa blir det aldrig mörkt/ljust beroende på årstid.

Det som förundrar mig är varför vissa vill byta tidszon istället för att säga som det är att de vill gå upp tidigare. Antar att det är morgonpigga människor som försöker dra med sig andra som inte tänker efter så mycket men tycker det låter nice med ständig sommartid....
Är det inte kvällsmänniskorna/nattugglorna som föredrar sommartid, dvs att sova bort så lite dagsljus som möjligt givet hur samhället idag är uppbyggt?

S Skopan skrev:
Nja, det var 40 h/vecka både före och efter förändringen. Lunchrasten var 11.30-12.00 och ändrades till 12.00-13.00.
Men vad har det med sommartid att göra?

S Saltemag skrev:
Är det inte kvällsmänniskorna/nattugglorna som föredrar sommartid, dvs att sova bort så lite dagsljus som möjligt givet hur samhället idag är uppbyggt?
Sommartid innebär ju att kliva upp tidigare... Själv är jag mer kvällsmänniska men har med åldern börjat vakna tidigare och kan acceptera den tid min arbetsgivare föreslår. Helst skulle jag slippa gå till jobbet och istället låta kroppen styra min vakentid men det är ett tag kvar till dess.

Ditt uttalande styrker dock min tes att det är tänkande morgonpigga människor som lurar med sig diverse icke-tänkande på sommartåget

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fullt normala arbetstider på mitt jobb.
Samma här. Ganska smidigt att få mail från kollegorna mitt i natten så man har något sätt göra på morgonen.

Forskningen inom ämnet visar på att normaltid är bättre för folkhälsan. Sen kan folk tycka vad de vill. Men vi bör gå på det som är bäst för majoriteten av människor.

Ett av problemen med sommartid är att det är ljust för längre, vilket stör människors dygnsrytm som gör att de går och lägger sig för sent på kvällarna och sover för lite, vilket man också vet är riktigt dåligt för hälsan på sikt. Man vet också att människor mår bättre av att vakna lite senare på morgonen då det stämmer mer överens med vår inbyggda dygnsrytm, så då är det fördelaktigt att det är mörkare på morgonen.

Denna artikeln av Gudiol beskriver den forskning som finns samt förklaringsmodeller till varför normaltid är bättre för oss:

"Varför evig normaltid dvs vintertid är bäst för vårt välmående" https://tyngre.se/artikel/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende/

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men vad har det med sommartid att göra?
I tråden finns några som tror att "permanent sommartid" går att uppnå, i betydelsen att de effekter som nuvarande sommartid ger under sommaren skulle kunna råda året runt. Denna tanke baserar dom på antagandet att arbetstider inte förändras över tid. Jag gav ett exempel på att arbetstider förändras.

• Gilla
Matskarl21 och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
I tråden finns några som tror att "permanent sommartid" går att uppnå, i betydelsen att de effekter som nuvarande sommartid ger under sommaren skulle kunna råda året runt. Denna tanke baserar dom på antagandet att arbetstider inte förändras över tid. Jag gav ett exempel på att arbetstider förändras.
Men större påverkan blir om arbetsdagens start förskjuts åt endera hållet.
Över tid har arbetstiden minskat och detta kommer nog att fortsätta ett tag till.

Även om forskning visar att normaltid är bäst så bygger den på samma hypotes om att vakentid är knuten till klockslag. Så inte heller den är relevant. Det säger jag fast den förespråkar normaltid.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Jag tror att arbetstiderna är baserade på de tider folk vill jobba. Så om du unilateralt plussar på en timme på klockslaget så kommer de som jobbar 8-17 börja jobba 9-18 efter ett tag.
Jag tror inte att djävulen styr arbetstiderna.
Ja men i så fall är det väl bara att byta till sommartid så får vi alla med sol efter jobbet? Alla bryr sig ju bara om klockslaget och inte när solen går upp ..

S Skopan skrev:
Men vad kommer arbetstiderna ifrån? Det enda svar jag fått från någon "alltid sommartid":are är att det är Djävulen. Men jag tror inte det var ett seriöst svar.
Jag tror du inte har förstått konceptet med idiomatiska uttryck. Ungefär som ”inte den vassaste kniven”.

elpaco elpaco skrev:
Jag tror du inte har förstått konceptet med idiomatiska uttryck. Ungefär som ”inte den vassaste kniven”.
Jag förstår i alla fall att det är frågan om att undvika frågan. Nåväl, rakt på sak:

Det är VD (el. motsv.) som bestämmer om arbetstiderna är 7-16 eller 8-17 o.s.v. Inte det lokala facket. Inte LO. Inte Saco. Inte staten. Inte EU. Inte Soros. Inte ens SAF.

Jag borde ju bara anta att ni vet det. Men jag börjar snart tro att en del här tror att arbetstider är lagstiftade. Det är därför jag frågar så dumt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ni som tycker att normaltid ska råda, hur ser ni på skräckexemplet Spanien! De har samma tid som oss fast Madrid ligger ca 1 timme o 20 minuter väster om oss. Antar att folket är hårt ansatta och är som zoombies😉😉

D Daniel 109 skrev:
Även om forskning visar att normaltid är bäst så bygger den på samma hypotes om att vakentid är knuten till klockslag. Så inte heller den är relevant. Det säger jag fast den förespråkar normaltid.
Det är ju exakt det forskningen säger. Att det har betydelse att din dygnsrytm är synkroniserad med klockan när klockan är synkroniseras med solen.

"Sen är det ju faktiskt så att
På senare år har mer och mer forskning visar på betydelsen av att ha en dygnsrytm som är ganska väl synkroniserad med klockan".......

..... "En konsekvens av det här blir att om våra klockor är dåligt synkade med solen så kommer risken att vara betydligt större att vår dygnsrytm även är dåligt synkad med våra klockor. Och det uppstår problem.

Allt detta beskrivs här: https://tyngre.se/artikel/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende/

trähandtag trähandtag skrev:
Ni som tycker att normaltid ska råda, hur ser ni på skräckexemplet Spanien! De har samma tid som oss fast Madrid ligger ca 1 timme o 20 minuter väster om oss. Antar att folket är hårt ansatta och är som zoombies😉😉
Dom löser detta genom att gå till jobbet ca 1 timme o 20 minuter senare än oss.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vet inte om du varit där någon gång men de har ju också förskjutit sitt dygn på klockan. De har i princip "sommartid" alltid, med meningen att de har ställt tillbaka klockan en timme för mycket. Därmed är det också helt normalt att äta middag när många i Sverige är på väg i säng... Vet inte hur vetenskapligt korrekt den är men nedanstående illustrerar åtminstone.

Karta visar middagstider över Europa, par äter, tidsintervall per region.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju faktiskt bara ett bevis på att oavsett vad klockan visar så anpassar sig samhället efter solen. Om då inga orsaker finns att välja det ena eller det andra så är ju det enda återstående argumentet att välja efter symmetri. Alltså lika mycket ljus före som efter 12.00, eller om man så vill lika mycket mörker före som efter midnatt.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.