45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Ojdå, du missade fullständigt poängen. Saken är den att dygnsrytmen inte är låst till klockan. Den anpassas kontinuerligt efter helt andra orsaker. Klockan är bara ett medel för att på ett gemensamt sätt kommunicera tid.
Majoriteten som argumenterar för normaltid gör det för att det just är normaltid. Inte för att de tror att det påverkar när man sover.
Det fungera utmärkt att ha vilken tidsbas som helst. Det kvittar fullständigt ur sömnsynpunkt. För Spanien del gissar jag att de ser fördelen med att ha samma tid som Centraleuropa.trähandtag skrev:
Majoriteten som argumenterar för normaltid gör det för att det just är normaltid. Inte för att de tror att det påverkar när man sover.
S Skopan skrev:I tråden finns några som tror att "permanent sommartid" går att uppnå, i betydelsen att de effekter som nuvarande sommartid ger under sommaren skulle kunna råda året runt. Denna tanke baserar dom på antagandet att arbetstider inte förändras över tid. Jag gav ett exempel på att arbetstider förändras.
Samhället anpassar sig efter solen, förutom i Norge då. Gå på tur, aldrig sur!Tomtom79 skrev:
Vet inte om du varit där någon gång men de har ju också förskjutit sitt dygn på klockan. De har i princip "sommartid" alltid, med meningen att de har ställt tillbaka klockan en timme för mycket. Därmed är det också helt normalt att äta middag när många i Sverige är på väg i säng... Vet inte hur vetenskapligt korrekt den är men nedanstående illustrerar åtminstone.
[bild]
Det är ju faktiskt bara ett bevis på att oavsett vad klockan visar så anpassar sig samhället efter solen. Om då inga orsaker finns att välja det ena eller det andra så är ju det enda återstående argumentet att välja efter symmetri. Alltså lika mycket ljus före som efter 12.00, eller om man så vill lika mycket mörker före som efter midnatt.
Jag är VD för mitt företag men ändå är det kunderna som bestämmer arbetstiden.S Skopan skrev:Jag förstår i alla fall att det är frågan om att undvika frågan. Nåväl, rakt på sak:
Det är VD (el. motsv.) som bestämmer om arbetstiderna är 7-16 eller 8-17 o.s.v. Inte det lokala facket. Inte LO. Inte Saco. Inte staten. Inte EU. Inte Soros. Inte ens SAF.
Jag borde ju bara anta att ni vet det. Men jag börjar snart tro att en del här tror att arbetstider är lagstiftade. Det är därför jag frågar så dumt.
Ja så är det, dygnsrytmen går inte efter klockan. Den går efter solen och andra saker som du säger, men det är solen som påverkas mest. Man ser ju att när klockan följer solen så blir folks dygnsrytm bättre och folk mår bättre på folkhälsonivå.D Daniel 109 skrev:
I Ryssland har man testat att ha sommartid och normal tid under längre perioder. Där har man sett i efterhand att det varit bättre med normaltid. Tex fan man att ungdomar sov mer och där var mindre depression bland ungdomar.
"I Ryssland utförde man under några år mer eller mindre ett experiment med hela befolkningen. Där hade man först samma typ av upplägg som vi har här i Sverige idag med sommartid och normaltid. Sedan växlade man om och under fyra år så körde man med konstant sommartid. Efter det gick man sedan över till konstant normaltid vilket är det som man använder sig av idag. Under den här tiden så var det några forskare som samlade in data från barn och ungdomar i landet för att se hur deras sömn och hälsa förändrades under tiden (3).
Resultatet visade att barnen i genomsnitt sov mer när det var konstant normaltid. De råkade också mer sällan ut för så kallad social jetlag vilket är när man är vaken längre på helgerna och förskjuter sin dygnsrytm för att sedan bli tvungen att återställa den igen när veckan börjar. I samma studie fann man även en liten minskning i säsongsberoende depression hos ungdomarna."
- https://tyngre.se/artikel/forskning/varfor-evig-normaltid-dvs-vintertid-ar-bast-for-vart-valmaende/
Man tycks inte fatta att sk normaltid=vintertid är inte normaltid i tidzonens östra del där Sverige befinner sig (förutom i Göteborg). Utan solen står som högst redan på förmiddag (ju längre österut desto tidigare). Finland har betydligt bättre vinterljusförhållanden, så även Island som valt tid som ger längre ljusa eftermiddagar.
Solen följer klockan när man använder normaltid. Men som sagt, det kvittar egentligen. Det är samhällets kollektiva uppfattning om när man ska sova som påverkar. Så att tvinga folk till tidigare vanor med reglerade öppettider på nöjesanläggningar är effektivare. Om nu samhället ska göra det. Att ställa om klockan har en högst tillfällig effekt.
Det var det flummigaste jag läst på mycket länge…D Daniel 109 skrev:Solen följer klockan när man använder normaltid. Men som sagt, det kvittar egentligen. Det är samhällets kollektiva uppfattning om när man ska sova som påverkar. Så att tvinga folk till tidigare vanor med reglerade öppettider på nöjesanläggningar är effektivare. Om nu samhället ska göra det. Att ställa om klockan har en högst tillfällig effekt.
Solen följer klockan?? ..när man använder normaltid??
Vi leker med tanken att det skulle vara sant att solen följer klockan när man använder ”normaltid”..
Vad menar du då att solen följer när man inte har ”normaltid”?
Att ställa om klockan har en permanent effekt, solen går tex upp och ned senare i förhållande till klockan så länge man har sommartid.
jag missade ingen poäng alls, utan det var bara i vänlig välmening att vidga vyerna, men som vanligt ska du allt krångla till till det och göra en analys som inte finns eller skriva så kort att man inte vet vad du menar.D Daniel 109 skrev:Ojdå, du missade fullständigt poängen. Saken är den att dygnsrytmen inte är låst till klockan. Den anpassas kontinuerligt efter helt andra orsaker. Klockan är bara ett medel för att på ett gemensamt sätt kommunicera tid.
Det fungera utmärkt att ha vilken tidsbas som helst. Det kvittar fullständigt ur sömnsynpunkt. För Spanien del gissar jag att de ser fördelen med att ha samma tid som Centraleuropa.
Tycker du att jag gjorde fel som inte la till "utifrån verksamhetens behov"? Tycker du inte att det är underförstått?P Pin skrev:
Min poäng är i alla fall att arbetstider inte är fast reglerade av någon lag. Den styrs av marknaden fritt från statlig inblandning. Vi har inte enhetliga arbetstider i detta land och de har förändrats genom åren och fortsätter att förändras. Visst har kommunerna mycket att säga till om runt skoltider eftersom de driver de flesta skolorna, men även skoltider är i grunden oreglerat och förändras.
ja marknaden styr, och på många arbetsplatser har inte alla anställda samma arbetstid, tex 8-17 utan det styrs dels av verksamhetens/kundens behov och arbetstagarens önskemål (flextid).S Skopan skrev:Tycker du att jag gjorde fel som inte la till "utifrån verksamhetens behov"? Tycker du inte att det är underförstått?
Min poäng är i alla fall att arbetstider inte är fast reglerade av någon lag. Den styrs av marknaden fritt från statlig inblandning. Vi har inte enhetliga arbetstider i detta land och de har förändrats genom åren och fortsätter att förändras. Visst har kommunerna mycket att säga till om runt skoltider eftersom de driver de flesta skolorna, men även skoltider är i grunden oreglerat och förändras.
Det svaret var inte riktat till dig utan det sista inlägget när jag skrev. Det var Spidertotz jag svarade. Forummotorn har en klar brist i att den inte ger någon notifiering när saker förändras efter att man börjat skriva. Svaret till dig är efter ditt citat.trähandtag skrev:
Lustigt då att facket med arbetsmiljöverket i ryggen här stoppade förslaget att införa nattöppet på den lokala livsmedelsaffären i studentstaden. Ägaren ville, dom anställda ville, men man gör absolut inte som man vill i Sverige: https://handelsnytt.se/2016/01/18/nej-till-dygnet-runt-oppet-pa-folkes/S Skopan skrev:Jag förstår i alla fall att det är frågan om att undvika frågan. Nåväl, rakt på sak:
Det är VD (el. motsv.) som bestämmer om arbetstiderna är 7-16 eller 8-17 o.s.v. Inte det lokala facket. Inte LO. Inte Saco. Inte staten. Inte EU. Inte Soros. Inte ens SAF.
Jag borde ju bara anta att ni vet det. Men jag börjar snart tro att en del här tror att arbetstider är lagstiftade. Det är därför jag frågar så dumt.
Jag skrev att det är VD som bestämmer om man jobbar 7-16 eller 8-17.RoTe skrev:
Vi diskuterar sommartid - en förskjutning av klockslaget med en timme. Vi diskuterar också om det går att förskjuta arbetstider en timme, som alternativ till, eller som motåtgärd till, klockslagsförskjutning. Det där är en annan femma.
Redigerat: