45 838 läst ·
800 svar
46k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Finns det någon fördel med att ha sommartid året om istället för att ha normaltid året om och lägga om arbetstider, TV-tider och liknande så att allt börjar en timme tidigare? Normaltid känns på något sätt mer normalt än sommartid, och normaltiden är knuten till solen på ett naturligt sätt sedan hundratals år tillbaka. Kanske känslan av att gå till sängs klockan 10 istället för klockan 11 är lite skämsig på något sätt?Nissens skrev:
Eftersom att alternativet att flytta arbetstider inte finns så är sommartid en bra lösning. För mig kan man gärna göra både och om det vore möjligt. ☺️M Matskarl21 skrev:Finns det någon fördel med att ha sommartid året om istället för att ha normaltid året om och lägga om arbetstider, TV-tider och liknande så att allt börjar en timme tidigare? Normaltid känns på något sätt mer normalt än sommartid, och normaltiden är knuten till solen på ett naturligt sätt sedan hundratals år tillbaka. Kanske känslan av att gå till sängs klockan 10 istället för klockan 11 är lite skämsig på något sätt?
Men visst förstår du väl att sommartid bara fungerar för att den är inte är permanent, eller förstår du inte det?Nissens skrev:
Finnarna trivs nog med sin tid.
Nu handlar det om sommar/vintertid, inte tidszoner. Och det finns bara fördelar med konstant sommartid tycker jag. Och det är lätt att se nackdelar att klamra sig fast vid normaltiden. Skall bli tråkigt att gå tillbaka till den inom kort, en timmes ljus tappar man direkt efter jobbet. 😢
Det som kan diskuteras, det som har en reell betydelse för när vi upplever att solen går ner, det är frågan om vi ska ha sommartidssystemet med tidsomställningar eller inte.
Om vi väljer att inte ha sommartidomställningar längre, så spelar det ju ingen roll (efter ett par år) vilken tidszon vi väljer för hur vi upplever att soluppgång eller solnedgång infaller.
Både att ha sommartid om somrarna eller ständigt normaltid är rationella val. Att välja "ständig sommartid" innebär att vi berättar för omvärlden att vi inte fattat hur sommartid fungerar. Det vore pinsamt.
Arbetstiderna i förhållande till solens upp- och nedgång är sannolikt valda på ett sätt som skall passa de flesta, inte för att jävlas med folk.Nissens skrev:
Redigerat:
Men vad kommer arbetstiderna ifrån? Det enda svar jag fått från någon "alltid sommartid":are är att det är Djävulen. Men jag tror inte det var ett seriöst svar.Nissens skrev:
Företaget jag jobbar på bytte normalarbetstid från 8.00-16.30 till 8.00-17.00 för några år sedan. Men det betyder ju såklart inte att det är vanligt med såna förändringar, men jag ville ge ett exempel på att det förekommer.
Det verkar som än positiv ändring för arbetsgivaren att få 30 minuter mer av de anställda varje dag.S Skopan skrev:Men vad kommer arbetstiderna ifrån? Det enda svar jag fått från någon "alltid sommartid":are är att det är Djävulen. Men jag tror inte det var ett seriöst svar.
Företaget jag jobbar på bytte normalarbetstid från 8.00-16.30 till 8.00-17.00 för några år sedan. Men det betyder ju såklart inte att det är vanligt med såna förändringar, men jag ville ge ett exempel på att det förekommer.
Precis! Det är ju bara att se till att sova efter solen, dvs 20-04 (om man vill sova 8h), lämna ungen på förskolan kl 05 och sen jobba till 14 så går det ju finfint!P Perplexus skrev:Det logiska är väl att klockan är 12 när solen står som högst. Sen får vi väl välja arbetstider och när vi önskar grilla utefter det, som vi en gång gjorde när vi uppfann klockan.
Obegripligt att vissa vill vrida klockan en timme fel för att det blir ljusare på kvällen då. Tips, det blir det inte, det är bara att du gick upp en timme tidigare. Gillar du att grilla en timme tidigare på kvällen kanske du kan hitta ett jobb som tillåter att du slutar så dags.
Vad är annars nästa steg, när vi vant oss vid att klockan går en timme fel? Sommartid plus? En timme till. O en till?
Ja varför inte? Men propagera i så fall för en sådan förändring istället för att vrida klockan fel.S Saltemag skrev:
Jag tror att vi somnar bäst när det varit mörkt några timmar och vi därför styrt våra arbetstider till vad de är nu. På våra breddgrader skiftar det såklart väldigt mycket och för vissa blir det aldrig mörkt/ljust beroende på årstid.
Det som förundrar mig är varför vissa vill byta tidszon istället för att säga som det är att de vill gå upp tidigare. Antar att det är morgonpigga människor som försöker dra med sig andra som inte tänker efter så mycket men tycker det låter nice med ständig sommartid....