A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Hur kan människor vara så otroligt
A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Om vi ändrar så att sommartid blir den nya normaltiden så kommer människorna att anpassa sig till den nya normaltiden under vintern, och då skulle vi behöva ställa fram klockan igen nästa vår för att kompensera för att solen går upp tidigare. Men det kanske inte är så dumt egentligen att ställa fram klockan varje vår utan att ställa tillbaka den på hösten😉 Eller så fortsätter vi som vanligt och ställer om klockan två gånger om året, eller kanske låter normaltid vara normaltid året runt för att inte krångla till det.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du måste ha ett fullständigt bekymmersfritt liv om du upplever detta som ett problem…
Nja, det stämmer inte. Självklart upplever jag även andra bekymmer, men eftersom de inte har med tidsomställningen att göra har jag naturligtvis inte tänkt ta upp dem i den här tråden.
Är det bara såna som i övrigt är bekymmersfria som får uppleva tidsomställningen som besvärlig
Nissens Nissens skrev:
Vem som helst får väl uppleva vad som helst. Men man har nog inte mycket annat att fundera över om man tycker det är besvärligt att gå och lägga sig en timme tidigare eller senare. Det är ju bara att gratulera till ett liv med väldigt få bekymmer. ☺️
Du verkar tycka om att beskriva mig och mina bekymmer. Kan du snälla låta bli det, för din uppfattning om mig stämmer inte ändå överens med verkligheten.
Jag har försökt beskriva hur jag upplever tidsomställningen. Om någonting förblev oklart för dig så kan du fråga. Jag svarar gärna på eventuella frågor gällande ämnet.
Men att hålla på att förstora eller förminska andra personers upplevda problem är ett spel jag inte tänker delta i.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A Aechlas skrev:
Nja, det stämmer inte. Självklart upplever jag även andra bekymmer, men eftersom de inte har med tidsomställningen att göra har jag naturligtvis inte tänkt ta upp dem i den här tråden.
Är det bara såna som i övrigt är bekymmersfria som får uppleva tidsomställningen som besvärlig

Du verkar tycka om att beskriva mig och mina bekymmer. Kan du snälla låta bli det, för din uppfattning om mig stämmer inte ändå överens med verkligheten.
Jag har försökt beskriva hur jag upplever tidsomställningen. Om någonting förblev oklart för dig så kan du fråga. Jag svarar gärna på eventuella frågor gällande ämnet.
Men att hålla på att förstora eller förminska andra personers upplevda problem är ett spel jag inte tänker delta i.
Jag pratar i generella termer, får jag tycka saker för dig?

Jag känner inte dig och har inte pekat ut dig, men jag har en generell åsikt om de som tycker att det är ett stort problem att gå till sängs en timme tidigare eller senare.

Den dagen jag kommer på mig själv tycka att detta är ett stort problem så kommer jag att ta mig en rejäl funderare över vad som fått mig att förstora en sådan sak.

Redigerat:
  • Gilla
JRS75
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Eller så har du inte förstått hur dåligt vissa människor mår vid dessa tillfällen. Det finns ju till och med statistik på att antalet dödsfall går upp när man byter tillbaka vill normaltid.
Det är som sagt tvärt om. På våren stryker ett antal fler med pga bristande sömn. På hösten minskar det något när man återgår till normaltid. Dock inte lika mycket så netto kostar bytena några liv varje år. Så ska man göra nått så skulle det vara att ställa tillbaka klockan varje höst, men aldrig framåt på våren :-)

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
kisumisu
A Akerfeldt skrev:
Jobbar skift så för mig är tidsomställningen inget som påverkar mig mer än vanligt, är van ställa om hela tiden. Ska vara att man behöver justera klockan på ugnen som är drygt, allt annat sköts automatiskt. Men om man måste välja är sommartid året runt att föredra, har hellre mer ljus på kvällen då majoriteten av ledig tid är lagd på den delen av dygnet.
Är det bara vi som jobbar skift som tycker såhär?!

Alternativt är morgonpigga människor en majoritet?

Har själv väldigt svårt gå upp tidigt och älskar faktist skiftjobbet när det är kvällspass. Tyvärr har jag även morgon. Finns tom folk på mitt jobb som hatar kvällarna så vi har gjort lite turbyten 🤣
Själv har jag valt mitt jobb just för att slippa stiga upp varenda morgon tidigt. Som idag på min lediga dag vaknade jag 10-tiden 👌

Skrevs förut om kollektivavtal. Ja dessa borde verkligen göras om att man flyttar OB tiden! T ex OB till klockan 10.00. Idag är OB (Obekväm arbetstid 19-06).
Skulle man flytta tiden skulle det bli dyrare för arbetsgivarna ha full Bemanning och koncentration till arbetstid från 6.00. Som idag är normaltiden börja jobb mellan 06.00-08.00....då skulle nog matvarubutiken också öppna vid 9 eller 10 och hålla öppet till 00.00.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Paxman skrev:
Jag gissar att du aldrig reser utomlands...åtminstone inte öster- eller västerut. Finland, Storbritannien, Kanarieöarna måste ju t ex vara helt otänkbara, för att inte tala om alla länder som ligger länge bort i ost/västlig riktning. Lider uppriktigt med dig. 😕
Själv tycker jag det dock jobbigt när man åker till Finland. Deras affärer stänger tidigare än våra i Sverige plus 1 timma fram.

Släkten är också jobbig, morgonpigga och lever ju enligt finsk tid. Blev tom en lite mindre konflikt när de tyckte att mina barn borde ha gått och lagt sig för längesedan 🤔 sade att vi lever enligt CET.

Var även en konflikt när jag själv som barn bodde hos morföräldrar på sommaren när de hade läggtider osv 🤔

Redigerat:
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är som sagt tvärt om. På våren stryker ett antal fler med pga bristande sömn. På hösten minskar det något när man återgår till normaltid. Dock inte lika mycket så netto kostar bytena några liv varje år. Så ska man göra nått så skulle det vara att ställa tillbaka klockan varje höst, men aldrig framåt på våren :)
Tanken är ju att man inte bara skall gå upp en timme tidigare, man skall även lägga sig en timme tidigare. Så, någon sömnbrist skall man ju knte behöva få.

Menar du att Svenskar som åker till Thailand går upp fem timmar tidigare, men lägger sig samma tid som vanligt? 😆😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man måste inte ställa om klockan till en annan tidszon för att ändra sovtider.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ständig sommartid.
Inga bönder behöver längre famla i mörkret inför mjölkning. Vi är numera mestadels 8-17-arbetande i befolkningen och då är det bättre med sol när vi slutar arbetet istället för sol när vi ändå sitter inomhus.

• Älska
  • Gilla
JRS75 och 1 till
  • Laddar…
Varför tror ni att sådana tider är mer låsta än grundlagen? Vill man ändra arbetstider så gör man det, man byter inte tidszon.

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi är numera mestadels 8-17-arbetande i befolkningen och då är det bättre med sol när vi slutar arbetet istället för sol när vi ändå sitter inomhus.
Men om det vore bättre att jobba 7-16, varför har "vi" då börjat jobba 8-17, tänker du?

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag gissar att du aldrig reser utomlands...åtminstone inte öster- eller västerut. Finland, Storbritannien, Kanarieöarna måste ju t ex vara helt otänkbara, för att inte tala om alla länder som ligger länge bort i ost/västlig riktning. Lider uppriktigt med dig. 😕
Om jag reser (vilket jag har gjort, jag har varit i både USA och Japan) gör jag det av eget val. Då är jag inställd på tidsomställningen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad tror du? Förskjuten arbetstid till senare går ju ihop med vintertid. Som är djävulens påfund.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Själv tycker jag det dock jobbigt när man åker till Finland. Deras affärer stänger tidigare än våra i Sverige plus 1 timma fram.

Släkten är också jobbig, morgonpigga och lever ju enligt finsk tid. Blev tom en lite mindre konflikt när de tyckte att mina barn borde ha gått och lagt sig för längesedan 🤔 sade att vi lever enligt CET.

Var även en konflikt när jag själv som barn bodde hos morföräldrar på sommaren när de hade läggtider osv 🤔
I Finland avreglerades butikers rätt till öppethållning för ett antal år sedan. I alla större städer finns stormarketar som är öppna 24h. Även på medelstora orter finns ofta någon butik som valt att ha öppet dygnet runt. Dock finns det naturligtvis inte tillräckligt kundunderlag för att alla butiker skulle vara öppna 24h. Få bybutiker kan uppnå lönsamhet med nattöppet. Vill man storhandla mitt i natten så är det möjligt om man bara är villig att köra en bit.

elpaco elpaco skrev:
Vad tror du? Förskjuten arbetstid till senare går ju ihop med vintertid. Som är djävulens påfund.
Jag tror att arbetstiderna är baserade på de tider folk vill jobba. Så om du unilateralt plussar på en timme på klockslaget så kommer de som jobbar 8-17 börja jobba 9-18 efter ett tag.
Jag tror inte att djävulen styr arbetstiderna.

• Gilla
Matskarl21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.