Jobbar skift så för mig är tidsomställningen inget som påverkar mig mer än vanligt, är van ställa om hela tiden. Ska vara att man behöver justera klockan på ugnen som är drygt, allt annat sköts automatiskt. Men om man måste välja är sommartid året runt att föredra, har hellre mer ljus på kvällen då majoriteten av ledig tid är lagd på den delen av dygnet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Aechlas skrev:
Tidsomställningen på våren upplever jag som besvärlig. Plötsligt är klockan mycket och man får skynda för att hinna bli klar med det man håller på med. Pga detta går man och lägger sig för sent och blir tvungen att sätta väckning för att inte försova sig på morgonen. Visst, man anpassar sig, men det tar över en vecka innan jag kan strunta i väckarklockan igen.
På hösten är det lättare när man får en timme till godo.
Du måste ha ett fullständigt bekymmersfritt liv om du upplever detta som ett problem…

Nissens
L Loke22 skrev:
Det blir inte mer mörker, det blir en timme mer ljus, på morgonen. Dessutom finns det inget som heter vintertid, det är normaltid.
Vi behöver ljuset på morgonen för att våra kroppar ska vakna, annars blir vi sjuka och deprimerade. Hjärt och tjäl sjukdomar, nej sommartid måste vi avskaffa, den är direkt farlig för alla oss.
Det är hittepå. På vinterhalvåret finns det inget ljus på morgonen, och alla som jobbar inomhus ser det knappt även när det finnds.

Menar du att alla i Sverige blir sjuka varje vinterhalvår?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du måste ha ett fullständigt bekymmersfritt liv om du upplever detta som ett problem…
Nja, det stämmer inte. Självklart upplever jag även andra bekymmer, men eftersom de inte har med tidsomställningen att göra har jag naturligtvis inte tänkt ta upp dem i den här tråden.
Är det bara såna som i övrigt är bekymmersfria som får uppleva tidsomställningen som besvärlig?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
P Paxman skrev:
För mig, som förespråkar gällande ordning, är motiveringen så banal att årets bästa dag är sista söndagen i mars.
Och för oss som börjat får allt lättare att gå upp på morgnarna på grund av att det blir allt ljusare på morgonen, kastas plötsligt tillbaka till mörkret och det tar ca en månad innan man är tillbaka på samma morgonluft.

Och bara för att du inte kan sätta dig in i andra människors mående, så innebär ju inte det att folk INTE MÅR DÅLIGT av tidsimställningen. Det betyder ju bara att du har svårt att föreställa dig hur andra människor har det. Var det skådespelare du var? 🙃

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Nissens Nissens skrev:
Eller så har du inte förstått hur dåligt vissa människor mår vid dessa tillfällen. Det finns ju till och med statistik på att antalet dödsfall går upp när man byter tillbaka vill normaltid.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Eller så har du inte förstått hur dåligt vissa människor mår vid dessa tillfällen. Det finns ju till och med statistik på att antalet dödsfall går upp när man byter tillbaka vill normaltid.
Där tror jag att du har fel! Det är övergång till sommartid som medför ökad risk när man går upp en timme tidigare än den inre klockan. Däremot återgången till normaltid eller vintertid, som är ett mer logiskt namn, utgör en mindre risk.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Och bara för att du inte kan sätta dig in i andra människors mående, så innebär ju inte det att folk INTE MÅR DÅLIGT av tidsimställningen. Det betyder ju bara att du har svårt att föreställa dig hur andra människor har det. Var det skådespelare du var? 🙃
Så du resonerar att ditt välmående är viktigare än mitt alltså? Check! 👍

Nissens
Jag tror att de upplever det som ett problem, men om man tycker att det är ett problem så kan man inte ha mycket annat att fundera på. Många som reser på semester hamnar i en annan tidszon, ofta med flera timmars tidsskillnad, många av dem borde ju dö av det också då.

Dessutom har vi ju ständig tidsförskjutning, runt Göteborg är solen uppe till runt kl 22 på somrarna, på vintern är det mörkt typ kl 15.

Man är därför uppe och mer aktiv på somrarna, även det är många timmars tidsförskjutning.

Så, en timme påverkar inte mycket för de flesta…

Nissens
A Aechlas skrev:
Nja, det stämmer inte. Självklart upplever jag även andra bekymmer, men eftersom de inte har med tidsomställningen att göra har jag naturligtvis inte tänkt ta upp dem i den här tråden.
Är det bara såna som i övrigt är bekymmersfria som får uppleva tidsomställningen som besvärlig?
Vem som helst får väl uppleva vad som helst. Men man har nog inte mycket annat att fundera över om man tycker det är besvärligt att gå och lägga sig en timme tidigare eller senare. Det är ju bara att gratulera till ett liv med väldigt få bekymmer. ☺️

Huddingebo Huddingebo skrev:
Skiter i vilket, bara välj EN tid!
Ren idioti att byta tid två gånger om året!
Jag håller fullständigt med!
Hatar detta "klockflyttande", det tar nästan en vecka innan jag fungerar som jag ska, dvs utan trötthet, seghet osv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Artikel föreslår avskaffande av sommartid för att bekämpa global uppvärmning och dess konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Jensa86 och 13 till
  • Laddar…
E EllinorLag skrev:
Jag håller fullständigt med!
Hatar detta "klockflyttande", det tar nästan en vecka innan jag fungerar som jag ska, dvs utan trötthet, seghet osv.
Jag gissar att du aldrig reser utomlands...åtminstone inte öster- eller västerut. Finland, Storbritannien, Kanarieöarna måste ju t ex vara helt otänkbara, för att inte tala om alla länder som ligger länge bort i ost/västlig riktning. Lider uppriktigt med dig. 😕

• Gilla
JRS75 och 2 till
  • Laddar…
M Mgrape skrev:
Underhållande uttalande. Dock finns det ju forskning som visar på hälsoeffekter av bytena mellan normaltid och sommartid.

[länk]
Saxat ur artikeln:

"Enligt forskarna ger studien en tänkbar förklaring till att hjärtinfarkt är vanligast på måndagar, något som tidigare forskning har visat.
- Man har ansett att det främst beror på ökad stress inför en ny arbetsvecka. Men kanske beror det också på sömnstörningar till följd av den förändrade dygnrytmen under helgen, säger Imre Janszky."

Då måste vi ju genast även avskaffa måndagar! 😂 Alternativt tar vi bort helgerna, så folk inte kan ändra dygnsrytmen.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.