RoTe RoTe skrev:
Du menar att du vägrar ändra ditt liv och istället ska alla andra anpassa sina?
Nej jag bryr mig inte det minsta om sommar/ normaltid.
Ha det som det är eller bara en tid året om, spelar ingen som helst roll för min del.
För mig är det drygt en halv dag när man får sova en timme kortare och det kan jag leva med 🙂

P Paxman skrev:
För mig, som förespråkar gällande ordning, är motiveringen så banal att årets bästa dag är sista söndagen i mars. Att efter en lång, mörk och trist vinter, när ljuset äntligen börjar komma tillbaka, få den extra boosten av att solen går ned en timme senare är magisk för välmåendet. Det är en kickstart för utomhussäsongen och markerar den mörka årstidens definitiva slut.

Jag har aldrig förstått dem som påstår att de får problem med hälsan av de två tillfällena klockan ställs om. Hur ser deras liv ut? Vaknar och somnar de exakt samma tid VARJE dag, vardag som helg, semester som när de jobbar? Kan de inte resa till Finland eller Storbritannien?

I min tidigare karriär (filmbranschen) hade jag inga fasta arbetstider alls. Jag kunde börja kl 03:00 eller 17:00 beroende vad som behövdes för dagen, oftast knutet till just dagsljuset. Vissa dagar var 5 h långa, andra kunde var 17 h. Visst, det var inte optimalt men inte hade jag några problem med hälsan för det.

För mig skulle ett borttagande av tidsomställningarna innebära en tråkigare vår. Omställningen på hösten spelar ingen roll med avseende på dagsljuset, det är mörkt både morgon som kväll, vilket alternativ man än väljer. Kompensationen är dock att man får en timmes sovmorgon.
Tidsomställningen på våren upplever jag som besvärlig. Plötsligt är klockan mycket och man får skynda för att hinna bli klar med det man håller på med. Pga detta går man och lägger sig för sent och blir tvungen att sätta väckning för att inte försova sig på morgonen. Visst, man anpassar sig, men det tar över en vecka innan jag kan strunta i väckarklockan igen.
På hösten är det lättare när man får en timme till godo.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Aechlas skrev:
Tidsomställningen på våren upplever jag som besvärlig. Plötsligt är klockan mycket och man får skynda för att hinna bli klar med det man håller på med. Pga detta går man och lägger sig för sent och blir tvungen att sätta väckning för att inte försova sig på morgonen. Visst, man anpassar sig, men det tar över en vecka innan jag kan strunta i väckarklockan igen.
På hösten är det lättare när man får en timme till godo.
Jag har aldrig haft det problemet.

D Daniel 109 skrev:
Vilken forskning syftar du på då?
Det finns forskning som påstås visa saker där jag inte alls håller med om slutsatserna. Tex att det var bra för skolbarn att börja senare. Det stämmer sannolikt enbart om de gör det i en miljö där alla andra har en tidigare dygnsrytm. Om man ställer om klockan eller ändrar allas schema försvinner sannolikt fördelen. Är det den typen av forskning du syftar på.
Det var inte mig du citerade, men jag hakar på ändå.
Det har rent biologisk bakgrund. Har man svårt att somna på kvällen rekommenderas det att man ser till att komma utomhus inom 15 minuter efter att man vaknat, så man får dagsljus in genom ögonen en liten stund. Ljuset påverkar hormoner och talar om för vår hjärna att nu är det vakentid och dags att bli alert. Vår inre klocka kalibreras. När det på kvällen gått en viss tid har homonnivåerna ändrats och talar om att det är dags att vila och gör det lättare att somna, men detta kan motverkas av att vi har mycket ljus omkring oss på kvällen. Tyvärr blir ju detta besvärligt för oss på nordliga, eller sydliga, breddgrader eftersom längden på våra dagar och nätter varierar så mycket i tid över året. På sommaren blir det brist på mörker på kvällen och på vintern blir det ljusbrist på morgonen. Med skärmar och elbelysning kan vi dessutom få mörkerbrist på vintern också numera. Tydligen sover människor färre timmar nu än förr.

Jag har också läst att det är bra för skolbarn att börja skolan senare, men undrar om det inte bara handlar om att de får sova längre. Vi har lätt att stanna uppe och förlora sovtid, men börjar skolan ett visst klockslag har man ingen chans att justera det i andra änden och får göra avkall på sömnen. Både det och mycket av det som tas upp i tråden, att man vill grilla och pyssla i trädgården osv, hänger ju också ihop med att vi förväntas jobba och gå i skolan först med fast starttid och sedan kommer fritiden efter arbetsdagens slut.

Vi kanske snarare skulle anpassa arbetsdagarna så de var betydligt kortare vintertid än sommartid? På vintern kunde man jobba 4 timmar och på sommaren jobba 16 timmar, men gradvis omställning så sommar- och vintersolstånd sammanfaller med arbets- och sovtid på vardera 8 timmar. Tyvärr skulle nog tillvaron bli lite komplicerad då.😉

Det är svårt att få till en perfekt lösning när dagsljuset varierar och så mycket annat är konstant.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var inte omställningen tidigare på hösten respektive senare på våren förr, så det verkligen var SOMMARtid och inte halva året-tid som det är nu? Eller minns jag helt åt skogen fel?

Tycker man gott kunde ha normaltid året runt.

Jag röstar för sommartid året om, alla dagar i veckan. Jag uppskattar att hinna med något i dagsljus efter jobbet så många av dagar om året det bara går, för mörkret faller ju så småningom oavsett.

Jag roade mig 2018 med att kolla när "break even" går utifrån datumet på våren då klockan ställs om. För hur många dagars skillnad gör det egentligen vad gäller ljus efter jobbet för alla som slutar runt femtiden? Jo, om man som jag bor i Stockholm skulle man behöva vänta ända till den 19 april innan solen går ner samma tid, 19.13, som den efter omställningen gör den 25 mars om vi inför vintertid/normaltid året om. Och omvänt: hade vi haft sommartid året om hade vi kunnat njuta av solnedgång kl 18.11 redan den 27 februari istället för att vänta ända till den 24 mars som nu med vintertid/normaltid.

Här kommer höstdetaljerna: den 27 oktober går solen ner 17.06 (sommartid) i Stockholm. Över en natt faller mörkret redan 16.04 då vi dagen efter ändrar till normaltid/vintertid. Hade vi haft sommartid året om hade vi kunnat njuta av eftermiddagsljuset ända till den 25 november istället innan motsvarande klockslag nås. Istället blir det mörkt redan 15.03 i slutet av november, allt pga den här tidsomställningen! 😱 Med vintertid året om hade solen gått ner strax efter 17 redan den 6 oktober...

Det är alltså ca två månader på våren och ca två på hösten som man ska analysera när beslutet om vilken tidszon vi ska ha året om ska fattas. Att utgå ifrån dagens system med två olika zoner blir annars lätt en tankevurpa vid en snabb jämförelse.

Personligen uppskattar jag ledig tid i ljuset efter arbetstid och på lediga dagar, gärna utomhus! Därför vinner sommartid året om alla dagar för mig 🌞

(Alla klockslag är hämtade från soltimmar.se)

• Gilla
  • Älska
OskarJ och 7 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Du menar ständig normaltid.

För att slippa att solen går upp först framåt kl 10 på förmiddagen i december.
Solen går upp 845 vid midvintersolståndet och ner 1515, symmetriskt och bra. Midsommarafton går den upp vid fyra, då sover man ändå utom just den dagen kanske. Vem vill att den går ner 21 istället för 22? Tar inte ens ett dygn att ställa om. Perfekt med dagens system. Att det infördes 1980 förde dessutom med sig att muck i slutet på maj kom en timme tidigare:-)

Lengan Lengan skrev:
Jag roade mig 2018 med att kolla när "break even" går utifrån datumet på våren då klockan ställs om. För hur många dagars skillnad gör det egentligen vad gäller ljus efter jobbet för alla som slutar runt femtiden? Jo, om man som jag bor i Stockholm skulle man behöva vänta ända till den 19 april innan solen går ner samma tid, 19.13, som den efter omställningen gör den 25 mars om vi inför vintertid/normaltid året om. Och omvänt: hade vi haft sommartid året om hade vi kunnat njuta av solnedgång kl 18.11 redan den 27 februari istället för att vänta ända till den 24 mars som nu med vintertid/normaltid.

Här kommer höstdetaljerna: den 27 oktober går solen ner 17.06 (sommartid) i Stockholm. Över en natt faller mörkret redan 16.04 då vi dagen efter ändrar till normaltid/vintertid. Hade vi haft sommartid året om hade vi kunnat njuta av eftermiddagsljuset ända till den 25 november istället innan motsvarande klockslag nås. Istället blir det mörkt redan 15.03 i slutet av november, allt pga den här tidsomställningen! 😱 Med vintertid året om hade solen gått ner strax efter 17 redan den 6 oktober...

Det är alltså ca två månader på våren och ca två på hösten som man ska analysera när beslutet om vilken tidszon vi ska ha året om ska fattas. Att utgå ifrån dagens system med två olika zoner blir annars lätt en tankevurpa vid en snabb jämförelse.

Personligen uppskattar jag ledig tid i ljuset efter arbetstid och på lediga dagar, gärna utomhus! Därför vinner sommartid året om alla dagar för mig 🌞

(Alla klockslag är hämtade från soltimmar.se)
Håller helt med. Jag har sett nån statistik och har för mig majoritet stöder sommartidsförslaget och kanske viktigast är att politikerna är inne på det spåret också iom motionen tidigare i tråden. 👍

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte fler soltimmar av sommartid.

• Gilla
hecla och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Vilken dag hade vi solsken och bekväm värme på årets industrisemester?

I Skåne hade vi 0 sådana dagar :)

I Skåne har vi inte ljusare morgon heller i december/januari. Vi som jobbar normal dagtid har mörkt när vi kör till jobbet och det är mörkt när vi kör hem från jobbet.

Och vi har inte vinter heller, eller ja kanske 3-4 dagar resten är permanent höst.
Man får flytta därifrån om man så önskar;)

kashieda kashieda skrev:
UTZ är väl bättre?
UTZ (good coffee) är certifiering av kaffe och te

UTC är Universal Time Coordinated.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Man får flytta därifrån om man så önskar;)
Alltså, jag är glad att vi inte hade någon direkt värme. Men jag tycker väl såklart synd om folk som ville ha lite varmare.
Om man hade haft normaltid så hade det varit skitsamma kan man säga.

Jag önskar fler svala somrar :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finns inget som heter vintertid, det är normaltid. Ställa om klockan till sommartid, och förlora en timme ljus, är direkt farligt för oss. Det behöver ljus för att vi ska kunna vakna, kroppen behöver ljuset för att kunna starta upp. Så sommartid är direkt farligt för oss, påverkar hela kroppen
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte var den här debatten kommer ifrån? förslaget som ligger och riksdagen antaget är då ständig sommartid. Och den åsikten har då flera andra länder inom EU.
Men utan att rota så var det visst någon kommissionär i Bryssel som måste ta tag i ärendet men hade tidsbrist eller ointresse för frågan. Sen skulle det då bli "rena rama röran" om bara vi skulle skippa vinter/sommartid.
Finns inget sånt förslag, sommartid är skadligt, vi förlorar en timme ljus när vi gör mörkare på morgonen. Detta är skadligt vl måste ha ljuset på morgonen , för att kroppens organ ska kunna vakna, annars blir vi sjuka.

• Arg
  • Haha
JörnA och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Det blir inte mer mörker, det blir en timme mer ljus, på morgonen. Dessutom finns det inget som heter vintertid, det är normaltid.
Vi behöver ljuset på morgonen för att våra kroppar ska vakna, annars blir vi sjuka och deprimerade. Hjärt och tjäl sjukdomar, nej sommartid måste vi avskaffa, den är direkt farlig för alla oss.

• Gilla
  • Arg
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Håller helt med. Jag har sett nån statistik och har för mig majoritet stöder sommartidsförslaget
Den enda undersökningen jag sett som stödde det var någon kvällsblaska som frågade sina läsare.

och det säger nog mer om huruvida folk som läser kvällstidningar är korkade eller ej.

L Laxåplattan skrev:
och kanske viktigast är att politikerna är inne på det spåret också iom motionen tidigare i tråden. 👍
Är dom ?

Det finns några idioter till politiker som propagerat för det, men förhoppningsvis förstår de flesta att det är dåligt att införa anarki bland tidszonerna.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.