D Daniel 109 skrev:
Arbetstiden är inte låst till klockan. Den är satt till tider som vi vill ha. De går bra att flytta.
Nej

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det är ju inte naturen som bestämt att det ska vara två tidsbyten varje år i detta land, det är ju vi korkade människor som tycker si och så precis som vanligt, ska bestämma över naturen. Människan som tydligen ska ha lite hjärna!?

Ett annat problem med detta är ju att EU anser att varje berört land ska bestämma vilken tid som ska bli i deras land, kan alltså bli så att det blir ytterligare några olika tidszoner i EU. Spännande..!

Det är väl bara att gå tillbaka till det som var 1979.

nino nino skrev:
Nej
Konstigt att arbetstiderna förändrats sedan tid infördes i så fall.

kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Arbetstiden är inte låst till klockan. Den är satt till tider som vi vill ha. De går bra att flytta.

Om EU skulle gå över till en tid vore det ju lämpligt att välja centraleuropeisk tid.
Lyckatill att jobba ihop med flera som har sina åsikter (vill t ex inte gå till ledighet 22.00 osv) och när det finns undersökningar, hälsoscheman och allt annat skit som personer högre upp lyssnar på och ställer till det för dem som jobbar på golvet!

Jag har länge förespråkat längre arbetstider och längre ledigheter, men enligt vissa "undersökningar" är det ohälsosamt. Det enligt dessa bättre jobba kortare dagar MEN 6 dagar i veckan! 1 dag ledig och åter jobb....

En annan sak som jag ogillat på mina
schemor har varit att man jobbar till säg 22.00 och sedan ska vara på jobbet 07.00.

Som TUR har EU satt stopp på det sistnämda! Nu är det minst 11h vila som krävs mellan arbetspass.

Det finns många åsikter om dessa EU lagar. Själv blev jag förbannad när EU förstörde nåt som fungerar (långa arbetspass med mycket ledighet). Men det allra senaste med 11h vilan ger jag tummen upp 👍
Dock förstör även den för vissa arbeten som av nån anledningen haft dispens hittils. Men för egen del förstördes långa pass redan flera år sedan men ändå gick man runt 11h viloregeln på andra sätt.

Men nu är vi långt borta från ursprungliga diskussionen.

Själv tycker jag vi inte bara skall sluta med dumheten att flytta klockan två gånger om året utan även kan sluta med tidzoner helt samtidigt och införa UTC över hela världen så får varje land sedan besluta vilka tider under UTC de vill kalla för dagtid. Vips så blir internationella möte så enkelt som att säga "Vi jobbar mellan X och Y, när jobbar ni?"

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Då kanske vi skulle införa att klockan är 6 när solen går upp över horisonten och 18 när den går ner. Sen får man ha varierad längd på timmarna över året istället.

En natt-timma på vintern är cirka 100 minuter och en dagtimma är som sämst 20 minuter ;)

Då kan klockan vara rätt och vi får gå upp och lägga oss i tid hela året.
Ett sätt som används i flera länder som talar swahili, främst i Etiopien, är att klockan börjar ungefär när solen går upp. Eftersom man är nära ekvatorn så varierar inte dagens längd så mycket. Man använder vanliga klockor ställda med 6 timmars förskjutning:

https://ethiopianembassy.org/wp-content/uploads/2018/02/5716773-Double_time_in_Ethiopia-0.jpg

Redigerat:
RoTe
nino nino skrev:
Nej
Lust att utveckla? Någon tvingar dig till vissa arbetstider? Sitter du i fängelse?

• Haha
Cambudgie
  • Laddar…
Även där har scheman förändrats många gånger sedan tidräkningen infördes.

kisumisu kisumisu skrev:
Det finns många åsikter om dessa EU lagar. Själv blev jag förbannad när EU förstörde nåt som fungerar (långa arbetspass med mycket ledighet). Men det allra senaste med 11h vilan ger jag tummen upp 👍
Dock förstör även den för vissa arbeten som av nån anledningen haft dispens hittils. Men för egen del förstördes långa pass redan flera år sedan men ändå gick man runt 11h viloregeln på andra sätt.

Men nu är vi långt borta från ursprungliga diskussionen.
EUs direktiv om arbetstid gäller inte för ambulans, brandmän och annan räddningstjänst. Det är ett rent svenskt påhitt som fack och arbetsgivarorganisation låtsas föranledas av EU-direktivet. De hoppas komma undan med detta genom att nästan ingen läser direktivet.

Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lust att utveckla? Någon tvingar dig till vissa arbetstider? Sitter du i fängelse?
Nej då jag lönearbetar
Ja min arbetsgivare kan man väl säga att tvingar mig till vissa arbetstider.
Får helt enkelt inte jobba nätter så vi jobbar den tid vi får och det får jag rätta mig efter

RoTe
nino nino skrev:
Nej då jag lönearbetar
Ja min arbetsgivare kan man väl säga att tvingar mig till vissa arbetstider.
Får helt enkelt inte jobba nätter så vi jobbar den tid vi får och det får jag rätta mig efter
Men passar det inte dig står det dig fritt att byta arbete!

• Arg
Lilak och 1 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[bild]

Nån dag var det nog varmt ändå...
På riktigt, det fanns inte en enda dag/kväll för att sitta ute och grilla på kvällen. Vecka 28-31. Varken norra skåne eller nordväst.

P paralun skrev:
Jo förvisso men när sloterna delas ut så blir det en massa merarbete och sedan på respektive flygplats som ska hantera sloterna, plus alla bokningssystem. Rent slöseri med pengar.
Vad är det du har så svårt att förstå ? Vilket merarbete ? FLYGET ANVÄNDER UTC, exakt allt är UTC, slotar, start, landning, flygledning, ALLT förutom att man räknar om till lokal tid i sista biljettsteget så "vanligt folk" ska komma i rätt tid till sin flight.

..Du kanske missat det, men det går väldigt mycet flyg utanför europa också, vilket problem menar du försvinner om vi definerar om till en annan tidszon ? Det blir ju ändå fel på merparten av alla flygningar eftersom dom ändå går till en annan tidszon ? ..Eller ska vi ha gemensam tid i hela världen ? ..Då får vi andra problem som tagits upp tidigare i tråden.

Vi har ett tidszonsystem, låt oss hålla oss till det, utan avarter som DST, punkt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men passar det inte dig står det dig fritt att byta arbete!
Jo iof och du kan bli statsminister och bestämma så att det blir som du vill.
Jag trivs med mitt jobb och vill inte byta, men skulle gärna jobba lite mer men det går inte

RoTe
nino nino skrev:
Jo iof och du kan bli statsminister och bestämma så att det blir som du vill.
Jag trivs med mitt jobb och vill inte byta, men skulle gärna jobba lite mer men det går inte
Du menar att du vägrar ändra ditt liv och istället ska alla andra anpassa sina?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.