Byggahus.se

Hur kan man se om grannen har bygglov?

1. M
    Medlem · 1 914 inlägg
    Inte min heller. Som nyinflyttad har du köpt befintlig situation (och även framtida om det finns en DP i området).

Antar TS vill hitta en laglig väg att få bort bodarna, dvs att något vore svartbygge som kan anmälas.

2. TheOddOne2
    Husägare · Södermanland · 119 inlägg

TheOddOne2

Husägare
    Tycker du det skulle vara rimligt att - någon som flyttar in bredvid dig 5 år från idag - kommer till dig och kräver att du ska riva en del av ditt hus (Som visade sig vara en bygglovsfri tillbyggnad, men 4 meter från grannen) bara för att du inte har koll på om föregående ägare hade medgivande från föregående granne?

3. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 822 inlägg

ToRy

Medlem
    Ja naturligtvis, eller vid annat tillfälle INNAN köparen (jag byter till köparen för är personen ägare så är det redan för sent) faktiskt tar över ägandet. Orkar man inte koncentrera sig på omgivningen innan köp så får man stå sitt kast.

Samma frågeställning uppstår ju ibland med höga trän vid tomtgräns, skräpiga granntomter, studsmattor, och till och med järnvägar, motorbanor eller flygplatser! Va, kommer det flyga flygplan över mitt hus om jag bosätter mig 1 kilometer från Landvetters flygplats, i landningsbanans riktning? Låter crosshojar??? :surprised:

Personligen, om jag hade tittat på ett hus som jag verkligen var intresserad av, då hade jag antingen struntat i begränsningen på 30 minuter och fortsatt tills mäklaren bar ut mig från tomten, lagt de 30 minutrarna på insidan och sedan knatat omkring i trädgården, eller bett om en extra visning vid senare - men snart - tillfälle. Att köpa ett hus och sedan börja leta potentiella problem är väl ungefär som att sätta sig på dass och sen kolla om det finns papper.

4. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Trådskaparen fick inte mycket medhåll här...

5. J
    Medlem · 224 inlägg

Johan41

Medlem

Ett husköp på 7-8milj i en storstadsregion kan vara över på mindre än 30min. Ibland ska man få vara glad om man ens får gå på visningen överhuvudtaget
    Välkommen till verkligheten i storstan

6. M
    Medlem · Skåne · 60 inlägg

mawno

Medlem
    Jaha? Då är det väll extra viktigt att man skaffar sin en uppfattning av fastigheten och eventuella grannars byggnader innan visningen.

7. samlarpådetmesta
    Medlem · 359 inlägg

samlarpådetmesta

Medlem
    Själv förstår jag inte varför man skulle vilja bosätta sig i storstan, speciellt inte i hus, och speciellt inte för 7-8 miljoner. Det är många fel där... Sorry för lite off topic :D

8. Hubbe73
    Medlem · 41 inlägg

Hubbe73

Medlem
    Så i och med det anser du att gamla grannmedgivanden på grannfastigheter bör upphöra när ny ägare tillträder? Du som köpare måste väl ändå inse att du får acceptera de byggnader som står på grannarnas fastighet vid visningen.
    Ja, även om det är nära Sthlm, ja även om du betalar 7-8 mkr.
    Det enda jag kan tänka mig är väl om säljaren givit medgivande till byggnation som ännu inte uppförts vid visning/ tillträde. Då kan man tycka att det är ok att ha åsikt om bygget som köpare.

9. Karlia
    Medlem · 2 043 inlägg

Karlia

Medlem
    Redan innan visningen kollade jag kartor och åkte hit och tittade. Kollade hur vägarna gick, hur lät det i rusningstid? Hur såg omgivningen ut, väl underhållet eller nedgånget? Sedan var jag med på två visningar a 45 minuter.

Det går inte att skylla på kort visningstid.

10. J
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

JeveG

Medlem
    Hej Johan

Om jag fått ett medgivande av grannen att bygga nära tomtgränsen och bygger en bastu och förråd för 200.000 (ingen aning vad det skulle kosta, men vi leker med tanken)

Ett kort tag efter bygget är klart flyttar grannen som givit medgivandet och en ny granne flyttar in.

Nya grannen klagar och tycker bastun är ful och stör hans utsikt.

Enligt ditt resonemang, ska jag då tvingas riva? Ska jag ha med i kalkylen när jag bygger bastun att jag bara får ha byggnaden så länge grannen bor kvar?

Jag tycker det låter helt befängt, jag är helt övertygad om att tidigare grannes medgivande gäller för all framtid och att nya grannen skulle haft med detta i sina beräkningar när han köpte huset. Man har ju trots allt långtgående undersökningsplikt. Och det här är ju inte på något vis dolt.

Eller är jag ute och cyklar?

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 559 inlägg

useless

Lök.
    Nej. Samma sak gäller stora träd som står på grannens tomt. Dom är ju i allra högsta grad synliga innan köpet, så att komma och klaga direkt efteråt är inte så genomtänkt.

12. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 622 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Du får nog vända dig till vår tidigare bostadsminister, Birgit Friggebo, friggebodens skapare.
    Som har förenklat något oerhört för oss husägare i 40 år nu. (y) :D

Men nu vill vi ha bilder!
    Hur ser det ut vid din tomtgräns? Varför är en liten friggebod så störande?

• Laddar…
  13. halper
    Husägare · Gnesta · 725 inlägg

halper

Husägare
    Visst går det fort (har också varit på visningar innanför tullarna, där man trängs som sardiner) och man får försöka använda lite strategier för att hinna se det man faktiskt måste se. En sak man kan göra är att vara på plats långt innan visningen, särskilt om det är en villa. Man kan spana på vad det är för folk som bor/rör sig i området, om grannen verkar ha ett byggprojekt som ser ut att ha hållit på sedan 1976, om det luktar avlopp eller om det finns ett dagis mittemot som börjar skrälla tidigt på morgonen osv. Ett "är det okej om jag bara tar en runda till i trädgården innan jag går?" brukar fungera bra på visningar, i min erfarenhet.

En annan sak som också alltid verkar fungera, i min erfarenhet är att man efter vunnen budgivning säger att man vill titta en sista gång. Nu har jag bara köpt tre bostäder, men då brukar i alla fall jag alltid få hur mycket tid jag vill. I det läget vill mäklaren absolut inte börja värma upp budgivningsprocessen igen och säljarna vill väldigt gärna sälja (och mäklaren också, för det är ju så det får betalt). En extra arbetstimme för mäklaren då sparar många timmar på att fortsätta processen, så det känns som en win-win.

Om man gör om frågan: vad finns det för anledning till att du helst skulle vilja se att grannens friggebod försvinner? Det är ju så att grannens tomt i alla fall rent teoretiskt kan bebyggas med nästan vad som helst, ända fram till tomtgräns. Man får räkna med att alla "rimliga" byggnader (dvs inte ett vattentorn eller en 17 meter hög väg med erotiskt motiv) kan komma att uppföras i princip var som helst på grannens tomt, så även om det hade varit så att den var ny så hade det inte nödvändigtvis varit något du hade kunnat invända emot. Man kan inte räkna med att vyer och utsikt är oföränderliga.

14. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 1 979 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Du har rätt, tillståndet följer fastigheten, inte en viss ägare

15. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 822 inlägg

ToRy

Medlem
    Tja, går man med på att köpa hus under de förutsättningarna så får man gilla läget.
    Dock har jag väldigt svårt att tro att du skriver på och tar över fastigheten på visningen. Och vilken normal människa köper ett hus utan visning? Möjligen någon stenrik människa som bara vill ha läget och skiter u huset, men hur många sådana finns det...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.