Byggahus.se

Hur kan man se om grannen har bygglov?

1. J
    Medlem Nivå 7
    På visningen tänker du att den nya ägaren ska koncentrera sig på vad som står på grannens tomt och kunna göra en avvägning på plats om de kommer bli ett framtida störnoment,
    Samtidigt som man ska avgöra om ett hus är värt 7-8milj på 30min visning?

2. G
    Medlem · Nivå 14
    Ska du köpa en fastighet för 7-8 mille så bör du väl för bövelen göra en bedömning som även inkluderar omgivningen?
    Om inte, ja då får du skylla dig själv.

3. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror att de flesta som funderar över att köpa något för 7-8 miljoner inte nöjer sig med 30 minuter visning, som dessutom kan vara stökig med mycket folk. Man kan begära en egen privat visning och tid för utökad besiktning. Då bör man titta på angränsande tomter. Drt är även bra att följa upp planer hos kommunen, så att drt inte blir en överraskning om en tom grönyta ersätts av en mindre flerfamiljshus

4. T
    Medlem · Nivå 8
    När jag köpte hus för hälften så mycket ägnade jag timmar till att kolla flygfoton, streetview, hämta ut bygglov och ritningar, kolla data hos SGU, titta på detaljplaner i området osv.
    Ingen går väl på bara en 30min visning och sen köper?

5. A
    Medlem · Nivå 10
    Har svårt att tro att man kan få bort en befintlig bod inne hos grannen som stått ett tag oavsett hur avtalet/skriftligt/muntligt ser ut...

För att vara ett forum där de flesta tycker att kommunen inte ska lägga sig i vad man bygger och lagar och regler är onödiga...

Så är det många som har åsikter om träd/buskar/bodar/hus hos sina grannar.

Om du köpt ett hus utan att titta åt grannarnas håll så får du nog skylla dig själv.

Som jag uppfattar ett samtycke till friggebodsplacering är det ett samtycke vid ett tillfälle som gäller för "evigt" inte att man plötsligt kan ångra sig 5 år senare.

/ATW

6. S
    Medlem · Nivå 7
    Vad skulle alternativet vara? Att grannarna plötsligt måste riva sina bodar för att nya grannen inte tyckte sig ha tid att kontrollera det innan köp?

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Det är inget kommunen lägger sig i eller som registreras där om det rör sig om en överenskommelse mellan grannar.

Däremot är det så att om du vill placera en friggebod som ligger närmre än 4,5 m från fastighetsgräns och grannen INTE medger en placering går det att söka bygglov, och då gör byggnadsnämnden bedömningen om placeringen är lämplig. BN kan då ”köra över” grannen. Sådana bygglov kan du hitta hos kommunen.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Nivå 9
    Nej, det måste inte finnas skriftligt. Det är givetvis bra att få ett skriftligt medgivande (med tillhörande ritningar) så det inte blir tjafs om vad som grannen medgav eller ej när byggnaden senare är på plats.

Har det byggts nya byggnader sedan du flyttade in som du funderar på om förre ägaren gett tillåtelse till eller om de har bygglov?

9. halper
    Medlem Nivå 6
    Ja, då är det ju grannens ord som gäller om du inte kan få tag på tidigare ägare. I allmänhet kan man väl säga att muntliga avtal är lättare att förvanska än skriftliga, även om det naturligtvis går att förfalska underskrifter också.

10. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag uppfatter det som äldre byggnader som stått ett tag... inte nya.

Är det nya som dykt upp helt plötsligt så kan jag förstå irritationen till viss del.
    Var nyss en tråd där en säljare jagade en granne om underskrift innan han sålde vilket jag tyckte var fel..

/ATW

11. jarlh
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 15
    Om du inte koncentrerar dig på visningen vad som står på grannens tomt, när är ett bättre tillfälle att göra det?

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Många gör det skulle jag säga, jag har slutat förvånas över hur få som tänker efter FÖRE. När de sedan ställs inför jobbiga fakta vill de skjuta över ansvaret på någon annan. Det finns flera trådar här på forumet där detta framgår.

14. A
    Medlem · Nivå 10
    Om man bortser från eventuella tillstånd/avtal etc.

Har en nyinflyttad någon möjlighet att få grannar att flytta på befintliga bodar/byggnader/friggebodar etc?

Det har inte varit min uppfattning...

/ATW

• Laddar…
  15. C
    Medlem · Nivå 12
    Tydligen efter att man köpt ett hus för 15 årsinkomster på måfå.