D datja skrev:
Är de alltså för att trycka ner isoleringen lite och därmed säkerställa luftflöde under råsponten?

Då fattar jag kanske bättre. Vi har valmat tak och då behövs det nog inte hos oss.
Exakt.

Tänk på att den isoleringen inte tål att tryckas ihop.

• Gilla
Smv440
  • Laddar…
Jag har lagt fiberskivor löst ovanpå de tidigare skruvade fiberskivorna vidare upp ovanpå isoleringen. Fiberskivorna ligger numera på isoleringen ca 1,5m in på vinden. Fungerar förträffligt.
Kartong fungerar också och de kommer med tiden sjunka ner på isoleringen med ett lätt tryck mot isoleringen.

TRJBerg
Intet Intet skrev:
Tänk på att den isoleringen inte tål att tryckas ihop.
Kan du förklara lite närmare?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan du förklara lite närmare?
Den tål inte tryck som till exempel glasull. Trampar du på den beter den sig som snö. Trycks lätt ihop och förblir hoptryckt. TS måste bygga en brygga eller försiktigt skyffla undan isoleringen.

TRJBerg
Intet Intet skrev:
Den tål inte tryck som till exempel glasull. Trampar du på den beter den sig som snö. Trycks lätt ihop och förblir hoptryckt. TS måste bygga en brygga eller försiktigt skyffla undan isoleringen.
Jag har förstått det generella problemet med lösull men inte detaljerna. I det här fallet antar jag att du syftar på den lösull man måste passera för att åtgärda skivorna? Bedömer du att effekten av nedtryckt lösull under själva skivorna är signifikant?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har förstått det generella problemet med lösull men inte detaljerna. I det här fallet antar jag att du syftar på den lösull man måste passera för att åtgärda skivorna? Bedömer du att effekten av nedtryckt lösull under själva skivorna är signifikant?
Ja och ja. Jag har sådan själv och den får absolut inte gås på.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kom även med någon typ av kartong bitar till mitt elementhus som skulle stiftas fast. Dom användes till att skydda golvet vid olika tillfällen och gjorde vindstyrare av vindskydds skivor stödda med 2x2" underifrån istället.

R Rooob skrev:
Det ska sitta med brickor. Har inte göra med fukt . En vind är en vind o då ska väll isåfall tillverkarna anpassa till sådana förhållanden . Och vem är du ??
stämmer inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.