Jag har en liten, numera avstyckad gård i norra Blekinge. Gården har sannolikt inte varit i drift på över 50 år, och vi har ägt den i drygt 30 år. Under hela den tiden har den grävda brunnen aldrig rengjorts.

Brunnen är grävd och försedd med cementringar och är cirka 7 meter djup. Trots den torra sommaren är det fortfarande ungefär 3 meter vatten i brunnen. Jag skickade in vattenprover för något år sedan. Som förväntat är vattnet tjänligt, men halterna av järn och mangan är för höga, vilket bland annat gör att vattnet ser gulaktigt ut. Det finns även en del humus i vattnet.

Vi använder vattnet enbart till disk och dusch. Jag har installerat ett Big Blue-järnfilter, men är inte helt övertygad om hur effektivt det är.

När jag förra veckan mätte brunnens djup på nytt fick jag intrycket att brunnen är grävd ner till berget, eller åtminstone till en större sten. När jag sänkte ner en tung järnstång hördes ett tydligt klingande ljud.

Innan jag nu tar till mer drastiska åtgärder, som exempelvis ett bättre filter eller en djupborrad brunn, vill jag först prova att rengöra den befintliga brunnen.

Brunnsaneringen kommer att genomföras denna vecka och omfattar bland annat slamsugning och tvättning av brunnen. När jag frågade om de även skulle lägga tillbaka ett sandfilter på botten fick jag svaret att det inte behövs.

Vad är er erfarenhet av detta? Bör jag lägga in ett sandfilter på brunnsbotten efter rengöringen, eller är det bättre att låta botten vara som den är?

Om ni rekommenderar ett sandfilter – hur bör det i så fall byggas upp? Räcker det med en bädd av tvättad sand, exempelvis 0,5–1,2 mm, eller bör man först lägga ett lager tvättad makadam eller grövre sand och därefter finare sand ovanpå?

Tacksam för era erfarenheter och råd innan jag går vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.