Hej! Tänkte montera dämpare på mina köksluckor (äldre ikea kök) köpte blum dämpare från amazon men jag får inte fast dom. Gör jag nåt fel eller passar dom bara inte? Bifogar bild

• Närbild på en person som håller en Blum-dämpare för köksluckor, mot en bakgrund med ett bord och påsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn från ett äldre IKEA-kök med monteringshål för dämpare synliga, utan blum-dämpare fastsatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så passar dom inte på dina gångjärn. Du ska ha ett rektangulärt hål istället för dina ovala. Det kan gå att slipa till hålen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tyvärr så passar dom inte på dina gångjärn. Du ska ha ett rektangulärt hål istället för dina ovala. Det kan gå att slipa till hålen
Ok så det kan gå att modifiera hålen? Vet du om nån gjort det förut och lyckats få de o funka

Nä jag har samma problem men inte tagit tag i det

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä jag har samma problem men inte tagit tag i det
Fan har köpt en hel del dämpare 20st, sen passar inte skiten 🥵

D Dilato skrev:
[länk]

[bild]
Kan du förklara vad som är gjort på bilden för att det ska funka? Har lite svårt o förstå. Tack!

A Adnan Avdic1 skrev:
Kan du förklara vad som är gjort på bilden för att det ska funka? Har lite svårt o förstå. Tack!
Hålet i mitten är uppfilat så det är lite större på ena sidan

D Dilato skrev:
Hålet i mitten är uppfilat så det är lite större på ena sidan
Ja nu ser jag! Tack för hjälpen!

A Adnan Avdic1 skrev:
Ja nu ser jag! Tack för hjälpen!
Jag tar inget ansvar för lösningen men den bör fungera.😉
Hör av dig med hur det gick när du prövat.
😀

När jag har sådana problem tar jag fram dremeln. Var bara försiktig att du inte gör hålen för stora.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
När jag har sådana problem tar jag fram dremeln. Var bara försiktig att du inte gör hålen för stora.
Det är dock svårt att göra fyrkantiga hål med Dremel utan att använda väldigt tunna slipstift, med en fyrkant fil är det enkelt.
Närbild på ett delvis fyrkantigt hål i metall, markerat med gula pilar, där Dremel och fil kan ha använts för att skapa formen.

😀

• Gilla
ReMaxBerea
  • Laddar…
Kom på ett annat sätt som funkade för mig utan att slipa. man klämmer ihop krokarna samt ”fjädern” så att den kommer närmare, så klickar det in och sitter kvar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.