Så här ser det ut efter att ett byggföretag i Strängnäs har monterat vindavledare . Hur kan man tro att häftklammor på wellpapp ska hålla? Så nu måste en lekman som man är göra det ordentligt men det blir inte roligt att jobba vid lösull.
Produkter som diskuteras: "häftklammor"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Hej och välkommen till forumet!R Rooob skrev:
Jag skulle tro att byggföretaget följt tillverkarens anvisning. Jag vet ju inte vad det är för fabrikat på de aktuella vindavledarskivorna men jag vet att Teccas skivor ska klamras och skulle tro att det samma gäller de på bilden.
Om vinden är fuktig är det nog stor risk att wellpappen trillar ner igen oavsett om du lejer proffs eller gör det själv.
Härlig inställning du har, då skaffar du inga vänner här kan jag upplysa om....R Rooob skrev:
Vad är det för fabrikat? Som "fribygg" skriver så är det nte ovanligt att tillverkarens rekommendationer säger att det ska klamras.
Om du bara vill avlasta utan att få åsikter och tankar från andra medlemmar rekommenderar jag valfri AI chat, eller en stor Barbapapa-kudde.R Rooob skrev:
Det måste cirkulera luft mellan takbrädorna och isoleringen, annars är risken väldigt stor att det blir fuktproblem och mögel när det bildas kondens om det är för tätt.(finns system med diffutionsöppen takduk på yttertaket som i kombination med rätt isolering för ändamålet inte kräver luftspalt men generellt är det ett måste för att slippa fukt och mögelD datja skrev:
Är de alltså för att trycka ner isoleringen lite och därmed säkerställa luftflöde under råsponten?S Swinson666 skrev:Det måste cirkulera luft mellan takbrädorna och isoleringen, annars är risken väldigt stor att det blir fuktproblem och mögel när det bildas kondens om det är för tätt.(finns system med diffutionsöppen takduk på yttertaket som i kombination med rätt isolering för ändamålet inte kräver luftspalt men generellt är det ett måste för att slippa fukt och mögel
Då fattar jag kanske bättre. Vi har valmat tak och då behövs det nog inte hos oss.
Nu vet jag inte vad det är för fabrikat på just dessa skivor, men vindavledare brukar skruvas/häftas med klammer på sidorna mot takstolarna.
Se exempelvis
https://www.bauhaus.se/vindavledare-tecca-luftspaltskiva-c1200-1240x1242mm#go-to-description
Se exempelvis
https://www.bauhaus.se/vindavledare-tecca-luftspaltskiva-c1200-1240x1242mm#go-to-description