Så här ser det ut efter att ett byggföretag i Strängnäs har monterat vindavledare . Hur kan man tro att häftklammor på wellpapp ska hålla? Så nu måste en lekman som man är göra det ordentligt men det blir inte roligt att jobba vid lösull.

• Vindavledare i wellpapp monterade i ett tak med lösull som isoleringsmaterial synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering av lösull i en vind med träbalkar och takstolar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
UffePlåtis
  • Laddar…
R Rooob skrev:
Hur kan man tro att häftklammor på wellpapp ska hålla?
Hej och välkommen till forumet!

Jag skulle tro att byggföretaget följt tillverkarens anvisning. Jag vet ju inte vad det är för fabrikat på de aktuella vindavledarskivorna men jag vet att Teccas skivor ska klamras och skulle tro att det samma gäller de på bilden.

Om vinden är fuktig är det nog stor risk att wellpappen trillar ner igen oavsett om du lejer proffs eller gör det själv.

• Gilla
Lasse Betzholtz och 2 till
  • Laddar…
Det ska sitta med brickor. Har inte göra med fukt . En vind är en vind o då ska väll isåfall tillverkarna anpassa till sådana förhållanden . Och vem är du ??

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vad är problemet då? Att den del av pappskivan som sticker upp ovanför isoleringen har slokat har väl ingen teknisk betydelse?

• Gilla
Busso och 10 till
  • Laddar…
R Rooob skrev:
Det ska sitta med brickor. Har inte göra med fukt . En vind är en vind o då ska väll isåfall tillverkarna anpassa till sådana förhållanden . Och vem är du ??
Härlig inställning du har, då skaffar du inga vänner här kan jag upplysa om....

Vad är det för fabrikat? Som "fribygg" skriver så är det nte ovanligt att tillverkarens rekommendationer säger att det ska klamras.

• Gilla
  • Haha
HVAC-S och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om det är sant att byggföretaget har bristande kompetens är det bättre dom klamrar än skruvar genom taket med för lång skruv..

• Haha
  • Gilla
HVAC-S och 3 till
  • Laddar…
R Rooob skrev:
Om du bara vill avlasta utan att få åsikter och tankar från andra medlemmar rekommenderar jag valfri AI chat, eller en stor Barbapapa-kudde.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Mären och 19 till
  • Laddar…
Här hugger man hejvilt på allt och alla och verkar inte heller ha riktig koll på vad som gäller.
Bra öppning.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Vilken tråkig ton det blev i tråden.

• Gilla
Leif So och 2 till
  • Laddar…
R Rooob skrev:
Och vem är du ??
Privatperson som delar mina erfarenheter av vindavledare i papp, om du ska göra om jobbet själv kan du ju överväga nått tåligare mtrl, men är det gjort av byggfirma rekomenderar jag att du kontaktar dem och frågar om de kan åtgärda det som lossat.
Vem är du själv?

• Gilla
peteds01 och 4 till
  • Laddar…
R Rooob skrev:
Det ska sitta med brickor.
Vad är det för fabrikat på vindavledaren? Vad säger montageinstruktionen om fastsättning?

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
D
Jag tror inte vi har sådana i den nybyggda delen av vinden. Vilken funktion fyller vindavledare? Dum fråga kanske.

D datja skrev:
Jag tror inte vi har sådana i den nybyggda delen av vinden. Vilken funktion fyller vindavledare? Dum fråga kanske.
Det måste cirkulera luft mellan takbrädorna och isoleringen, annars är risken väldigt stor att det blir fuktproblem och mögel när det bildas kondens om det är för tätt.(finns system med diffutionsöppen takduk på yttertaket som i kombination med rätt isolering för ändamålet inte kräver luftspalt men generellt är det ett måste för att slippa fukt och mögel

D
S Swinson666 skrev:
Det måste cirkulera luft mellan takbrädorna och isoleringen, annars är risken väldigt stor att det blir fuktproblem och mögel när det bildas kondens om det är för tätt.(finns system med diffutionsöppen takduk på yttertaket som i kombination med rätt isolering för ändamålet inte kräver luftspalt men generellt är det ett måste för att slippa fukt och mögel
Är de alltså för att trycka ner isoleringen lite och därmed säkerställa luftflöde under råsponten?

Då fattar jag kanske bättre. Vi har valmat tak och då behövs det nog inte hos oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.