S saltet skrev:
Din far hade möjligheten genom att skriva testamente och fixa frågan. Han valde bort detta. Tydligen ville han att du skulle få ditt arv. Nu ger kvinnan dig att dåligt samvete.
Följ din fars vilja. Ta ut ditt arv.
Ingen kommer att tacka dig för att du nu är bussig.
Ditt ansvar är mot dina barn.
Ja jag vet att min far var väl insatt i arvsreglerna. Jag hade tidigare en älskad fosterbror (som tyvärr dog ung) och min far var noga med att det skulle vara rättvist mellan oss och eftersom han visste att min fosterbror inte hade någon arvsrätt, så tecknade han er försäkring som skulle ge min bror ungefär lika mycket som mitt arv skulle ge mig ifal min far dog.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Följ testamentet.
Det finns väl inget testamente..

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns väl inget testamente..
Så var det kanske ja. Men oavsett så finns det uppenbarligen en tanke från fadern.

• Gilla
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Men herregud. Vad funderar du på? Följ testamentet. Hon kommer inte lämna en krona efter sig. Tänk på dina barn! Det gjorde din far och de är DITT ansvar.
Vad står i testamentet då?

J JonasSun skrev:
Men herregud. Vad funderar du på? Följ testamentet. Hon kommer inte lämna en krona efter sig. Tänk på dina barn! Det gjorde din far och de är DITT ansvar.
Det finns inget testamente, utan det är arvsreglerna som ger mig rätten till arv redan nu, men det kanske var det du syftade till egentligen?
Dock håller jag med om att det är mitt ansvar att skydda arvet till mina barns förmån. Jag har bara så svårt att stå emot henne vädjanden, känner mig som en skitstövel gentemot henne (trots att jag inte gillar henne). Det är därför jag funderar på om det finns alternativ för att skydda arvet utan att tvinga henne att flytta.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Carcoza och 4 till
  • Laddar…
A
em72 em72 skrev:
Som ni förstår så är detta ingen person som jag gillar det minsta, men jag har ändå svårt att tvinga någon att sälja sitt hem för att jag ska få ut mitt arv. Enligt bouppteckningen så ska jag få drygt 600.000 kr plus en min fars bil (50.000). Hon får huset med lösöre, en hyfsat ny bil samt ett par andra fordon, och ca 25.000 kr. Huset är värt ca 560.000 kr och obelånat.
Så, hennes och din fars gemensamma tillgångar (giftorättsgods) uppgick till runt 1.2 miljoner?

Om ja, så har du endast laglig rätt att få ut din sk. laglott nu. Laglotten är hälften av arvslotten.

Makar ärver inte varandra, så din pappas del av 1.2 miljoner utgör din arvslott (om du är enda barnet, och det inte finns testamenten eller andra avtal, etc.). Arvslotten är alltså 600 tusen, och din laglott är därmed 300 tusen. Detta är "allt" du kan kräva att få just nu.

Tanten har inte formellt rätt att exv. testamentera bort eller ge bort resterande 300 av din arvslott, men det finns (i princip) ingenting som skyddar dig från att hon slösar bort pengarna på andra vis. Exempelvis kam de användas för att betala hennes omkostnader, supas/knarkas upp, eller vad som helst. Sol-och-vårande är även det vanligt, speciellt om det rör sig om stora summor.

Räkna därför inte med att få ut mer än 300 tusen. Kräver du pengarna nu blir tanten förmodligen arg, och kan medvetet öka slösandet som hämnd.

Detta är min analys. Att vara särkullbarn innebär alltid en risk att bli lurad på vad som egentligen är "ditt", tyvärr. Din situation "suger", som kidsen säger, och detta borde din far ha reglerat tidigare, kan tyckas.

EDIT: Ovanstående var en förhastad slutsats. Det verkar, som du säger, vara så att du har rätt till hela ditt arv nu direkt, om det inte finns testamente som kräver annat. Om det senare har du rätt till hälften nu.

Redigerat:
  • Gilla
Marie Beliaev och 2 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Det finns inget testamente, utan det är arvsreglerna som ger mig rätten till arv redan nu, men det kanske var det du syftade till egentligen?
Dock håller jag med om att det är mitt ansvar att skydda arvet till mina barns förmån. Jag har bara så svårt att stå emot henne vädjanden, känner mig som en skitstövel gentemot henne (trots att jag inte gillar henne). Det är därför jag funderar på om det finns alternativ för att skydda arvet utan att tvinga henne att flytta.
Ja precis. Svarade lite för snabbt.

Hon kan mycket väl vara en expert på att manipulera vilket din far kanske visste.
Du måste försöka stå emot.

Känner du att det är jobbigt så sluta att kommunicera med henne..

• Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Så, hennes och din fars gemensamma tillgångar (giftorättsgods) uppgick till runt 1.2 miljoner?

Om ja, så har du endast laglig rätt att få ut din sk. laglott nu. Laglotten är hälften av arvslotten.

Makar ärver inte varandra, så din pappas del av 1.2 miljoner utgör din arvslott (om du är enda barnet, och det inte finns testamenten eller andra avtal, etc.). Arvslotten är alltså 600 tusen, och din laglott är därmed 300 tusen. Detta är "allt" du kan kräva att få just nu.

Tanten har inte formellt rätt att exv. testamentera bort eller ge bort resterande 300 av din arvslott, men det finns (i princip) ingenting som skyddar dig från att hon slösar bort pengarna på andra vis. Exempelvis kam de användas för att betala hennes omkostnader, supas/knarkas upp, eller vad som helst. Sol-och-vårande är även det vanligt, speciellt om det rör sig om stora summor.

Räkna därför inte med att få ut mer än 300 tusen. Kräver du pengarna nu blir tanten förmodligen arg, och kan medvetet öka slösandet som hämnd.

Detta är min analys. Att vara särkullbarn innebär alltid en risk att bli lurad på vad som egentligen är "ditt", tyvärr. Din situation "suger", som kidsen säger, och detta borde din far ha reglerat tidigare, kan tyckas.
Finns ju uppenbarligen redan en fastställd bouppteckning.

• Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Ja precis. Svarade lite för snabbt.

Hon kan mycket väl vara en expert på att manipulera vilket din far kanske visste.
Du måste försöka stå emot.

Känner du att det är jobbigt så sluta att kommunicera med henne..
Ja, planen är att bryta kontakten när jag väl varit upp och hämtat bilen och alla saker från min farmor som står i uthuset.

• Gilla
Newgolds och 15 till
  • Laddar…
Enda möjligheten är väl om du får ärva allt, inklusive huset. Därefter hyr hon huset så pass biligt av dig, att hon har råd att bo kvar. Med en billig hyra klarar hon sig på sin pension. Hon kan bo kvar, men kan inte röra kapitalet.

• Gilla
Anna_H och 41 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Ja det stämmer, både hon och jag har undertecknat den, jag har dock inte ännu fått min koppla från bouppteckningsmannen. Och så som jag förstått så får jag ut hela arvslotten nu eftersom jag är enda barnet och särkullbarn.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Enda möjligheten är väl om du får ärva allt, inklusive huset. Därefter hyr hon huset så pass biligt av dig, att hon har råd att bo kvar. Med en billig hyra klarar hon sig på sin pension. Hon kan bo kvar, men kan inte röra kapitalet.
Det är en lösning jag inte tänkt på,tack!

• Gilla
Newgolds och 19 till
  • Laddar…
A
J JonasSun skrev:
Ja?

em72 em72 skrev:
Ja det stämmer, både hon och jag har undertecknat den, jag har dock inte ännu fått min koppla från bouppteckningsmannen. Och så som jag förstått så får jag ut hela arvslotten nu eftersom jag är enda barnet och särkullbarn.
Självklart. Det är det som gäller.

Bara upp till dig att bestämma om hon ska få använda upp dina barns tillgångar eller inte nu.

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
em72 em72 skrev:
Det är en lösning jag inte tänkt på,tack!
Låter som hon kan bli en krävande hyresgäst som vill ha gräset klippt 2ggr/vecka och 25 grader inne.

Ta pantbrev och låna ut räntefritt så slipper du bekymmer (om du nu vill.ge en livlina)

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.