K Karin Svensson5 skrev:
Pappan valde att inte testamentera något till sin älskade hustru.
Pappan skrev inget testamente. Det tyder knappast på ett aktivt val. Väldigt vanligt att folk inte skriver testamente trots att de kanske borde göra det. Man tror väl inte att man ska dö helt enkelt.

P
em72 em72 skrev:
Jag har hyfsad ekonomi och är inte i direkt behov av pengarna för egen del, men för barnens framtid så behövs varje krona.
Där har du svaret. Den uppväxande generationen bör i princip altid prioriteras.

P
Intet Intet skrev:
Vi har ett världsläge där vi öser lånade pengar i Ukraina.
Hur mycket pengar handlar det om (för Sveriges del) och hur mycket är lånade pengar?
I statsbudgeten är en del pengar lånade och en del är intäkter. Var går gränsen? Är en del lånade pengar öronmärkta för att "ösa till Ukraina"? Är det dåligt f.ö.? I så fall varför?

Rysslands krig i Ukraina kanske inte har så jättestor bäring på TS problem …

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur mycket pengar handlar det om (för Sveriges del) och hur mycket är lånade pengar?
Eftersom vi har en statsskuld, är alla utgifter som överstiger summan som krävs för att bli skuldfri ett lån. Det fattar varenda kotte som är satt i skuld.
P pmd skrev:
I statsbudgeten är en del pengar lånade och en del är intäkter. Var går gränsen? Är en del lånade pengar öronmärkta för att "ösa till Ukraina"?
Som sagt. Alla utgifter som överstiger summan som krävs för att bli fri från skuld är ett lån. Det räcker att titta på denna grundkurs i ekonomin för att förstå att alla utgifter man inte kan betala med sparade pengar är lånade pengar. Ekonomi på dagisnivå.

P pmd skrev:
Är det dåligt f.ö.? I så fall varför?
Helt oväsentligt på det hela taget. Det är under alla omständigheter lånade pengar som rinner rakt ut ur Sverige. Att de hamnar i fickorna på ett av Europas mest korrupta länder, gör inte saken bättre. En liten tröst i elendet, är att en del av lånen går till att köpa Svensktillverkade varor vilket i viss mån minskar vår förlust.

Vårt nuvarande slöseri kommer att drabba TS barn i framtiden. Basal Ekonomi. Mer pengar nu. Mindre pengar senare. Vad är det du inte förstår?
P pmd skrev:
Rysslands krig i Ukraina kanske inte har så jättestor bäring på TS problem …
Jo det har det verkligen.
Svenska staten har en god tradition att dra in på hjälpen till de som behöver den mest, men som inte har förmågan att skrika tillräckligt högt så att det hörs ända till nästa val. Tyvärr för TS barn, tillhör de dom som kommer i kläm när det skall sparas. Och ju mer vi lånar nu, desto mer behöver vi spara i framtiden, kanske lagom till TS barn behöver hjälpen som mest. En hjälp vi då inte har råd med.

Basal ekonomi varenda människa begriper. Trodde jag.

Intet Intet skrev:
Helt oväsentligt på det hela taget. Det är under alla omständigheter lånade pengar som rinner rakt ut ur Sverige. Att de hamnar i fickorna på ett av Europas mest korrupta länder, gör inte saken bättre.
Nyttig idiot. Vi betalar ett fattigt, utsatt land för att hålla en vedervärdig aggressiv diktatur stången. Det är både gott i sig och säkerhetspolitiskt bra. Således i förlängningen även till gagn för TS barn.
Intet Intet skrev:
Vårt nuvarande slöseri
Sverige har under snart tre decennier haft statsskulden under kontroll och löpande minskat den.
Graf över Sveriges statsskuld som andel av BNP från 1980 till 2024, visar en nedåtgående trend med 16,9 % i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så även om jag är enig om att man inte ska sätta för stor tilltro till staten är ditt domedagssnack utan stöd. Att substanslöst skrämma upp TS för att få henne att göra rätt av ytterst primitiva skäl gör henne inga tjänster.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nyttig idiot. Vi betalar ett fattigt, utsatt land för att hålla en vedervärdig aggressiv diktatur stången. Det är både gott i sig och säkerhetspolitiskt bra. Således i förlängningen även till gagn för TS barn.
Har vi inte slutat att hjälpa de svältande barnen?
Nu är ju Israel inte en vedervärdig diktatur utan snarare en vedervärdig korrupt semidemokrati med storhetsvansinne beroende av U-hjälp och med en statsminister anklagad/dömd för korruption som gör allt för att inte skaka galler.

Det har dock väldigt lite att göra med TS barn och är helt utanför ämnet.
Eller "off topic" som det heter på Svenska.😁

Faktum kvarstår. Mer pengar nu. Mindre pengar imorgon. Enkel matematik som de flesta förstår.

Intet Intet skrev:
Har vi inte slutat att hjälpa de svältande barnen?
Nu är ju Israel inte en vedervärdig diktatur utan snarare en vedervärdig korrupt semidemokrati med storhetsvansinne beroende av U-hjälp och med en statsminister anklagad/dömd för korruption som gör allt för att inte skaka galler.

Det har dock väldigt lite att göra med TS barn och är helt utanför ämnet.
Eller "off topic" som det heter på Svenska.😁

Faktum kvarstår. Mer pengar nu. Mindre pengar imorgon. Enkel matematik som de flesta förstår.
Jag svarade på det du skrev om Ukraina. Att säga emot rysslandsapologeter ligger i min natur, även om det är OT.

Din Israel-tourettes kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Det är väl ingen som dömer honom för att han följer lagen och vill sin son och sina barnbarn väl
Sin dotter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
V Vattenteam skrev:
Ta ditt ansvar som far till dina handikappade barn
Som mor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Eftersom vi har en statsskuld, är alla utgifter som överstiger summan som krävs för att bli skuldfri ett lån. Det fattar varenda kotte som är satt i skuld.
Det är inte ett svar på min fråga. En statsskuld är f.ö. inte nödvändigtvis till nackdel för statsfinanserna.
Intet Intet skrev:
Det är under alla omständigheter lånade pengar som rinner rakt ut ur Sverige.
Det är en bokföringsfråga. Eller är bistånd till andra länder alltid bokförda som lån på intäktssidan?
Det går lika gärna att säga att barnbidrag eller statlig stöd till landstingens finansiering av sjukvård finansieras med lån.
Intet Intet skrev:
Vårt nuvarande slöseri kommer att drabba TS barn i framtiden.
Sveriges statsfinanser är mycket välskötta och har varit det i många år under olika regeringar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag svarade på det du skrev om Ukraina. Att säga emot rysslandsapologeter ligger i min natur, även om det är OT.

Din Israel-tourettes kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
93% av Svenskarna delar din åsikt kring Ukraina

Första kriget där det renodlat utan gråzoner finns en ond och god sida sen 1945

De som är Rysslandsappologeter hoppas jag är ärliga med vilka de stöttade om 25 år

Bucha, Irpin, Marioupol

• Gilla
mxm och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
93% av Svenskarna delar din åsikt kring Ukraina

De som är Rysslandsappologeter hoppas jag är ärliga med vilka de stöttade om 25 år

Bucha, Irpin, Marioupol
Om bara några år har de nog bekvämt fått selektiv amnesi.

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om bara några år har de nog bekvämt fått selektiv amnesi.
Morfar berättade om de som intensivt eldade papper och politiska symboler våren 1945 och sen hävdade att de minsann alltid stått på de allierades sida….

• Älska
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:
Att det fanns en ond och en god sida under andra världskriget är en efterhandskonstruktion.

Koreakriget var mer av den arten.

Nota bene. Det finns två sanningar om krig.
1 Det är vinnaren som skriver historien.
2 Högmod går före fall.

Åter till trådens ämne. Hur går det @em72 ?

Redigerat:
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.