Det funkar nu. Med lägre stopp blir det en lägre topptemperatur, och det blir något mindre hett i kranen. Med lägre infl. startgivare blir medeltemperaturen lägre, och andelen av volymen som är varm mindre. Precis det jag ville ha.

C camelspin skrev:
Testar lite, har sänkt STOPP och START. Det ser ut som det blivit kallare, men det är lurigt för det finns även INFL. STARGIV. jag tror den räknar en viktad medeltemp mellan topp och bottengivaren.Botten antar jag är startgivare, så jag sänkte från 96% till 85%, det borde göra att medeltemperaturen i hela tanken blir något lägre, men stopp temp densamma för den verkar bestämmas av toppgivaren. Det är även denna temp som syns i menyn "temperatur". Helt otroligt krångligt och helt stört att inte skriva ut i manualen hur man ställer in temperaturen på en så pass dyr maskin.
Inställd start- och stopptemperatur styr start och stopp för viktad temperatur. Verkligt värde för viktad temperatur finns längst ned i samma meny som du ställer in start- och stopptemperaturen i.

Viktad temperatur = (startgivare × influens i procent) + (stoppgivare × (1 − influens i procent))

Startgivaren sitter i den övre delen av varmvattenberedaren.

Stoppgivaren finns längre ned i beredaren.

Ställer du t ex in stopptemperaturen till 55° så kommer toppens temperatur vara cirka 57° när snittemperaturen når 55° och varmvatten slutar värmas.

Redigerat:
Ja, så är det. På min maskin ser jag topp temp i den yttre menyn. Som kallar det stopp och start givare vilket är förvirrande, på min maskin startar och stoppar den på viktad temp.

Anledningen till frågorna i tråden är att jag fått uppgift om att det inte går att ändra pga stopp på pressostat. Hur det än är med det så går det att justera lite i servicemenyn, men det är onödigt komplicerat.

Man kan använda viktningen för att justera hur stor andel av tanken som skall värmas upp, vilket var använbart i mitt fall eftersom jag inte behövde så mycket varmvatten.

C camelspin skrev:
Ja, så är det. På min maskin ser jag topp temp i den yttre menyn. Som kallar det stopp och start givare vilket är förvirrande, på min maskin startar och stoppar den på viktad temp.

Anledningen till frågorna i tråden är att jag fått uppgift om att det inte går att ändra pga stopp på pressostat. Hur det än är med det så går det att justera lite i servicemenyn, men det är onödigt komplicerat.

Man kan använda viktningen för att justera hur stor andel av tanken som skall värmas upp, vilket var använbart i mitt fall eftersom jag inte behövde så mycket varmvatten.
Det är en missuppfattning att “Infl Startgiv” styr hur stor del av tanken som värms upp. Det gör den inte. Procentsiffran ändrar startkriteriet, inte hur mycket tanken värms. Procentsiffran styr hur mycket den övre givaren (snabbt reagerande) ska väga i den beräknade starttemperaturen.

Helt klart blir det en temperaturgradient i min maskin om infl startgiv ställs ned. Den var först på 95, och gav då i princip samma temp i hela tanken (båda givare visade samma temp efter körningen var slut). Jag har den nu på 70 och topptempen är då 51 och bottentempen 45. Eftersom tanken värms med en slinga med ett flöde av elementvatten, och denna gå ned i toppen är det varmast där. Nytt kallvatten fylls på i botten - det blir alltså en temp gradient i tanken. Hela värms naturligtvis upp, men inte till samma temperatur.

Bör tillägga att jag inte har integrerad VV beredare utan en separat modul för det.

Hej,

Det är konstigt, det fanns förut ett mycket bra inlägg ovan som förklarade hur det funkar men det försvann. Tack alla som svarat.

Om någon har en ide om det går att spara energi genom att göra så här är alla kommentarer välkomna. Jag misstänker att det är mycket lite. Men kanske något, när den får jobba med lite lite lägre temperatur och hela tanken inte blir lika varm. För mig kändes det onödigt att göra 200 L 58 gradigt vatten när jag klarar mig med 51 och 70% gradient.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.