Jag har köp ett hus med vattenburen golvvärme i två plan. Tyvärr finns inget kopplingsschema där man ser hur slingorna går till olika rum och i vissa rum lär det vara flera separata slingor i samma rum (100kvm öppen yta i största rummet)

I ett av sovrummen så finns dessa två utrymmen som torde vara styrningen/förgreningar av slingorna på övre planet

1)nu önskar jag sänka rumstemperaturen i ett sovrum med ettpar grader. Vilken av dessa kranar skall jag vrida på och ungefär hur mycket ?
2) för att jag skall få en uppfattning om vilken slinga som går till olika rum, misstänker jag att det är till att prova sig fram genom att a) markera nuvarande kraninställning, vrida åt höger eller vänter? Och sedan efter en tid notera var det blir kallt på golvet och ungeför markera ut detta området
3) gör om moment 2 fast med en ny slinga, tills alla gåtts igenom….torde väl vara lite snabbare nu på vintern när det är kall och då känna temp förändringar i golvytorna

Ni som kan dessa system, tar gärna emot era synpunkter och bra kunskaper hur jag fixar till ovan på lämpligt sätt

Systemet är baserad på Nibe F2120 samt VVM S325 totalt uppvärmd yta med golvvärme 270kvm
Huset byggt och installerat systemet sommaren 2023

• Central radiatorfördelare med flera ventiler och rör, del av vattenburen golvvärmeinstallation i huset för temperaturkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelningscentral för vattenburen golvvärme med flera rör och ventiler i ett skåp, använd för att justera slingor i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
The top photo is the domestic water distributor; the bottom, unfortunately unlabeled, is the underfloor heating system. As you mentioned, you need to use the experiment method to determine which is which.

Så för att sänka temperaturen, skall jag vrida de svara kranarna (refererar till den undre bilden) i nedre raden, vridas med eller motsols?
Och hur mycket för att sänka temp ca 2 grader? Pratar vi halvt varv eller helt varv eller mer?

Saknar bra svar på hur mycket man skall vrida på dessa vred samt om det är det undre eller övre vredet som skall justeras?
Önskemålet är att kunna sänka temperaturen på en slinga

Verkar vara följande golvvärmefördelare,
https://shop.tece.se/rörsystem/värm...r-golvärmefördelare-i-rostfritt-stål/B0000189

Svarta vreden är handvred för "tillfällig" ändring av rumstemperaturen.
På övre fördelaren görs förinställningen av varje golvvärmeslinga så att det blir "jämn" golv-/rumstemperatur mellan rummen.

https://shop.tece.se/ProductDocuments/B0000189/SE/Produktdatablad.pdf

https://www.rskdatabasen.se/kategor...or-fordelare-rostfri-2434450-899#/toggle-text

• Gilla
steffe111
  • Laddar…
Så någon tanke på hur mycket man skall vrida på de svarta vreden för en temp sänkning på ca 2 grader? Och skall jag skruva medsols (känns som så, för att minska flödet) eller är det motsols som gäller?

Medsols, men hur mycket är svårt (omöjligt) att säga. Det är bara att testa, vänta något dygn mellan varje justering.

• Gilla
steffe111
  • Laddar…
I
S steffe111 skrev:
Så någon tanke på hur mycket man skall vrida på de svarta vreden för en temp sänkning på ca 2 grader? Och skall jag skruva medsols (känns som så, för att minska flödet) eller är det motsols som gäller?
Jag har ett liknande system och jag justerar genom att vrida den övre röda delen så att grejen bakom "glaset" rör sej upp eller ner men just nu mins jag inte om det är upp som ökar värmen eller tvärtom, det är flödet som ändras genom den manövern om jag har förstått det rätt.
Justera bara så att den flyttar sej någon mm åt gången.

S steffe111 skrev:
Med svarta ratten styr du flödet i slingan, dvs ungefär hur mycket energi du tillför. Detta går ej att direkt överföra till "grader" eftersom temperaturen i rummet beror på solinstrålning, hur många som vistas i rummet osv. Ska du ha väldigt exakt reglering behöver du ett system med termostater. Dessa (rums)termostater är då kopplade till styrdon som ersätter svarta ratten.

Nu har du ett system som endast regleras av yttertemperatur och då är det väldigt svårt att göra små justeringar i praktiken. Men, låt inte det hindra dig att försöka. Så här års gissar jag att du inte behöver någon värme alls tillförd, så stäng slingan helt och se vad som händer....

• Gilla
steffe111
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag har ett liknande system och jag justerar genom att vrida den övre röda delen så att grejen bakom "glaset" rör sej upp eller ner men just nu mins jag inte om det är upp som ökar värmen eller tvärtom, det är flödet som ändras genom den manövern om jag har förstått det rätt.
Justera bara så att den flyttar sej någon mm åt gången.
Det är där man gör förinställningen, alltså där man ställer in flödet för att få "jämn" temperatur mellan rummen (3-5⁰ i difftemperatur mellan golvvärmeslingans bägge ändar).
Den ska man inte ändra på om man "tillfälligt" vill sänka värmen i rummet utan det gör man med svarta ratten.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.