Jag har köp ett hus med vattenburen golvvärme i två plan. Tyvärr finns inget kopplingsschema där man ser hur slingorna går till olika rum och i vissa rum lär det vara flera separata slingor i samma rum (100kvm öppen yta i största rummet)

I ett av sovrummen så finns dessa två utrymmen som torde vara styrningen/förgreningar av slingorna på övre planet

1)nu önskar jag sänka rumstemperaturen i ett sovrum med ettpar grader. Vilken av dessa kranar skall jag vrida på och ungefär hur mycket ?
2) för att jag skall få en uppfattning om vilken slinga som går till olika rum, misstänker jag att det är till att prova sig fram genom att a) markera nuvarande kraninställning, vrida åt höger eller vänter? Och sedan efter en tid notera var det blir kallt på golvet och ungeför markera ut detta området
3) gör om moment 2 fast med en ny slinga, tills alla gåtts igenom….torde väl vara lite snabbare nu på vintern när det är kall och då känna temp förändringar i golvytorna

Ni som kan dessa system, tar gärna emot era synpunkter och bra kunskaper hur jag fixar till ovan på lämpligt sätt

Systemet är baserad på Nibe F2120 samt VVM S325 totalt uppvärmd yta med golvvärme 270kvm
Huset byggt och installerat systemet sommaren 2023

• Central radiatorfördelare med flera ventiler och rör, del av vattenburen golvvärmeinstallation i huset för temperaturkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelningscentral för vattenburen golvvärme med flera rör och ventiler i ett skåp, använd för att justera slingor i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
The top photo is the domestic water distributor; the bottom, unfortunately unlabeled, is the underfloor heating system. As you mentioned, you need to use the experiment method to determine which is which.

Så för att sänka temperaturen, skall jag vrida de svara kranarna (refererar till den undre bilden) i nedre raden, vridas med eller motsols?
Och hur mycket för att sänka temp ca 2 grader? Pratar vi halvt varv eller helt varv eller mer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.