Har fått reda på att detta elementet ska gå att fälla framåt för att komma åt bakom. Kan dock inte komma på hur och rädd vatten börjar spruta. Det som gör min mest fundersam är termostaten som sitter fast i väggen. Kan/behöver jag lossa den, så fall hur och finns det risk det sprutar vatten? Tittar man bakom elementet ser det ut som att det är upphängt och skulle kunna gå att fälla.

• Radiator monterad på en vägg med termostatventil fastsatt, synlig öppning bakom för potentiell åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto av ett värmeelement, fastsatt i väggen. Detaljer syns på väggen bakom samt ett fäste eller ventil på elementets sida.
    Skapa konto
  • Närbild på en termostat kopplad till ett element monterat på en vägg, med skador eller slitage runt anslutningen.
    Skapa konto
  • En vit radiator monterad på en vägg, med flagnande färg runt om, knappar synliga på sidorna. Potentiellt fällbar för åtkomst bakom.
    Skapa konto
Möjligen om det suttit ett vanligt koppel(heter det så?)
Men det ser ju ut som att rören går in i väggen direkt...
Så det skulle jag nog akta mig för..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
X X3M79a skrev:
Har fått reda på att detta elementet ska gå att fälla framåt för att komma åt bakom. Kan dock inte komma på hur och rädd vatten börjar spruta. Det som gör min mest fundersam är termostaten som sitter fast i väggen. Kan/behöver jag lossa den, så fall hur och finns det risk det sprutar vatten? Tittar man bakom elementet ser det ut som att det är upphängt och skulle kunna gå att fälla.
Helt vanlig termostatventil från MMA, fast i annat utförande än normalt rak.
Termostatventil från MMA, vinklad design. Möjlig inbyggd returventil nertill. Silverfärgad med vit justeringsknopp. Kan anslutas till klena rör.
Skapa konto

Ser dessutom ut som att det ser ut som en returventil nertill, stämmer det?
Om ja så är det bara stänga båda och bekräfta att det slutar rinna vatten när du öppnar luftningen.

Sen är det bara hänga av radiatorn som vanligt efter du släppt dom lekande muttrarna.

Tänk även på att montera radiatorproppar efter du fått bort radiatorn.
Dessa skyddar både mot läck, men räddar även gängorna mot färg...

Du ser ut att ha klena anslutande rör, ca 17mm. Då är det dimension 10.
https://www.bauhaus.se/radiatorprop...64299&indexName=nordic_production_sv_products
Radiatorproppar i metall, en med gängad insida och en cylindrisk form, används för att skydda mot läckage och bevara gängor vid avmontering.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.