36 581 läst ·
246 svar
37k läst
246 svar
Hur kan jag äga huset?
Givetvis skyddar han inkomsterna. De som inte begriper sig på vad det innebär att vara företag i ensamföretag (eller fåmansföretag) bör läsa på innan de uttalar sig.
Person A jobbar som ingenjör och har en lön som anställd på 50 000.
Person B har ett aktiebolag (där hen har 100% av aktierna) och plockar ut en lön på 38 000. Utöver det tas det ut en utdelning om 120 000 kr per år till lågbeskattad skatt 20%. Eventuellt resterande vinst får sitta kvar i bolaget till sämre år, till utveckla verksamheten eller pension.
Både A och B bidrar med lika mycket till hushållet. Skulle A och B skilja sig så blir det utan äktenskapsförord väldigt komplicerat. A behåller sitt jobb och sin lön (med undantag för eventuellt underhåll), för B blir det värre.
För en enskild näringsidkare är det ännu mera komplicerat då det kan finnas stora värden i verksamheten samt fonderingar (periodiseringsfonder och expansionsfonder). Att tex lösa upp fonder oplanerat under ett år för att ”köpa ut” en make kan få väldigt ofördelaktiga konsekvenser.
Om man kommer in med helt olika tillgångar i ett äktenskap och förväntar sig gå ut jämnrika vid en skilsmässa så är det snudd på gold digger varning i min bok.
Satsar man inget eget kapital vid tex husköp så bör man inte heller räkna med (eventuell) framtida värde.
Sedan kan man inte jämföra en stor skogsfastighet med en vanlig villa.
Person A jobbar som ingenjör och har en lön som anställd på 50 000.
Person B har ett aktiebolag (där hen har 100% av aktierna) och plockar ut en lön på 38 000. Utöver det tas det ut en utdelning om 120 000 kr per år till lågbeskattad skatt 20%. Eventuellt resterande vinst får sitta kvar i bolaget till sämre år, till utveckla verksamheten eller pension.
Både A och B bidrar med lika mycket till hushållet. Skulle A och B skilja sig så blir det utan äktenskapsförord väldigt komplicerat. A behåller sitt jobb och sin lön (med undantag för eventuellt underhåll), för B blir det värre.
För en enskild näringsidkare är det ännu mera komplicerat då det kan finnas stora värden i verksamheten samt fonderingar (periodiseringsfonder och expansionsfonder). Att tex lösa upp fonder oplanerat under ett år för att ”köpa ut” en make kan få väldigt ofördelaktiga konsekvenser.
Om man kommer in med helt olika tillgångar i ett äktenskap och förväntar sig gå ut jämnrika vid en skilsmässa så är det snudd på gold digger varning i min bok.
Satsar man inget eget kapital vid tex husköp så bör man inte heller räkna med (eventuell) framtida värde.
Sedan kan man inte jämföra en stor skogsfastighet med en vanlig villa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Förklara gärna varför det är rimligt att den ena partens inkomst blir enskild egendom och den andras blir giftorättsgods. Nu pratar jag alltså om de pengar som tas ut ur verksamheten och på ena eller andra sättet skattas av enligt inkomstskattelagen. Varför?F fredl skrev:
Jag gissar att det handlar om avkastning och fonderingar från företaget som skyddas. Driver man enskild firma blir företagets ekonomi svårare att skilja från privatekonomin men alla gynnas inte av AB heller även om jag personligen tycker det är en klart bättre företagsform.
Jag tror att det som köps utanför företaget, dvs möbler, renodlad hemelektronik mm ingår i giftorättsgods, detsamma gäller för privatskattade pengar.
Jag tror att det som köps utanför företaget, dvs möbler, renodlad hemelektronik mm ingår i giftorättsgods, detsamma gäller för privatskattade pengar.
Problemet är dock att det, om det är formulerat så som vi fått det beskrivet, så är ALLT han äger och har enskild egendom, eftersom det han köper för avkastningen från det också är enskild egendom. så vitt jag begriper verkar han inte ta ut någon lön som blir giftorättsgods, utan allt han köper köps för avkastningen.H Hutton skrev:Jag gissar att det handlar om avkastning och fonderingar från företaget som skyddas. Driver man enskild firma blir företagets ekonomi svårare att skilja från privatekonomin men alla gynnas inte av AB heller även om jag personligen tycker det är en klart bättre företagsform.
Medan hennes INTE är enskild egendom vilket gör att han har ett latent krav i händelse av skilsmässa elelr dödsfall på hälften av hennes, medan han inte tillför något alls till det gemensamma. Ett äktenskapsförord som gör även hennes egendom till enskild vore därför på sin plats.
En jurist behöver hjälpa till med detta.
Om man inte skriver in att avkastningen skall utgöra enskild egendom så tar makan/maken del av värdeökningen från giftermål till bodelning. Därför är det en vanlig skrivning.Nötegårdsgubben skrev:
Föreligger det inte ett missförstånd här? Är det inte så att det som köps med pengar för försäljning av skogen är hans enskilda egendom? I så fall menar man rimligen att om skogen säljs så blir ersättningsegendomen hans enskilda, medan normal avverkning blir giftorättsgods.
Att avkastningen från skogen skulle bli hans enskilda egendom innebär ju i princip att ni har delad snarare än gemensam ekonomi. I alla fall att han har det... Är han huvudsakligen skogsbrukare är ju hans avkastning från skogen, vare sig den tas ut som inkomst av tjänst eller kapital, hans motsvarighet till din lön.
Sällar mig till bl.a. @Anna_H som tycker att du gjort en dålig deal. För det låter verkligen som om det beständiga blir hans och det förgängliga ditt.
Ramnemark skrev:
Jag och min fru har ett liknande upplägg fast här känner sig alla hemma. Jag köpte huset innan vi gifte oss och äger det som enskild egendom. Min fru betalar hälften av el, tv, internet, sopor, VA och allt som är vanlig drift. Jag betalar lån och amortering och alla renoveringar. Hon brukar bestämma hur renoveringen ska bli och alla är nöjda. Vi delar 50\50 på all mat och hushållskostnader.
Hon har ingen rätt till värdeökning, men hon bor nog billigare än alla jag känner.
Det enda som har varit ojämt är när vi drog in fiber, för adsl var begränsat här, så fick hon betala halva. Men det var ett gemensamt beslut och vi klarade inte oss inte på adsl längre. Men vi ser det som en lite dyrare internetkostnad i 4 år sen är det borta![]()
Nästan precis så har vi också löst det. Tycker det fungerar bra. Blivande frun har numer även ett fritidshus som enskild egendom och det bidrar till trygghetskälla från båda parter. Vi har partat om att hon ska köpa in sig men hon är på det klara med att hon inte får det till skänks.
Tycker inte att den biten är så klar, hela det inlägget verkade lite rörigt och blandade begrepp så i alla fall jag inte riktigt kunde reda ut sammanhanget.Anna_H skrev:
Det framgår att det även finns ett testamente. Det framgår dock inte (om jag inte missat det) om testamentet är till förmån för barnen elelr om det bara specificerar att arvet ska vara enskild egendom. Men av övrig text att döma sluter jag mig till att testamentet troligen är till förmån för hans barn eftersom syftet med att göra egendomen enskild är att den ska behållas inom släkten.B busholle skrev:
Mitt svar syftade på principfrågan snarare än förhållandet i detta enskilda fallet. Enskild egendom reglerar bodelning och testamente reglerar arv, i många fall är det viktigt att göra skillnad på det.Anna_H skrev:
Det framgår att det även finns ett testamente. Det framgår dock inte (om jag inte missat det) om testamentet är till förmån för barnen elelr om det bara specificerar att arvet ska vara enskild egendom. Men av övrig text att döma sluter jag mig till att testamentet troligen är till förmån för hans barn eftersom syftet med att göra egendomen enskild är att den ska behållas inom släkten.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Fast enskild egendom ger skillnad om det finns särkullsbarn som i detta fall. Den enskilda egendomen ärvs av hans arvingar, utan att någon bodelning görs på den delen. Detta utan att det finns något testamente till deras favör.
Enskild egendom ger ingen praktisk skillnad om det bara finns gemensamma barn, eftersom den efterlevande då är arvinge.
Enskild egendom ger ingen praktisk skillnad om det bara finns gemensamma barn, eftersom den efterlevande då är arvinge.
—- raderat osakliga personliga påhopp —MissMuffet skrev:
/Moferator
Först tyckte jag att TS drasut till karl skulle ge sin fru hälften av huset. Men det verkar inte vara så enkelt av flera orsaker. Jag förstår också maken som ruvar på ett ansenligt kapital som dessutom är hans yrke.
Det jag däremot inte förstår, är makens oförmåga/ointresse att förstå vilken sits ni dumt nog försatt dig i, och att den måste lösas, så att även du kan känna ekonomisk trygghet! Vad sägs om att en summa på en million eller två, till ex. tillfaller dig vid ev. skilsmässa. Om ni kallar det för del av bostad eller kompensation, spelar mindre roll. Det viktiga är att ni båda två kan leva era liv tillsammans i vetskapen att det är frivilligt. Att ha en före detta passionerad het fru, men numera av tvång inneboende kall sill, kan väl inte vara ett lockande alternativ för skogsägaren?
För mig är det obegripligt att krösusen låter pengar slå in en kil mellan er.
Min forumfavorit, Miss Muffets råd. Om det tycker jag inte!
Att hyra egen lägenhet försämrar bara dina ekonomiska reserver ytterligare!
Som det är nu, bor du nästan gratis, men självklart skall du inte finna dig i något du anser vara djupt orättvist.
Vänliga hälsningar (till 100%)
Staffan
Redigerat av moderator:
Fast nej. Den enskilda egendomen ärvs precis som annat arvegods så länge inget annat förordnats i testamente. Enda fördelen ett särkullbarn har är att denne kan få ut sin arvslott direkt. Enskild egendom påverkar inget vid arv, endast testamente har den rollen.H hempularen skrev:Fast enskild egendom ger skillnad om det finns särkullsbarn som i detta fall. Den enskilda egendomen ärvs av hans arvingar, utan att någon bodelning görs på den delen. Detta utan att det finns något testamente till deras favör.
Guldläge för din del ju att inte behöva äga en del av huset... Du bor kanske gratis eller iaf väldigt billigt (antar att din man inte tar ut någon oskälig hyra av dig) och behöver inte lägga ut pengar på renovering mm (men om din man renoverar kan du bo fint endå fast utan någon kostnad öht för dig) Många nämner att du går miste om värdeökning, men dom verkar inte tänka på att du inte sitter på några lån, du kan alltså ta lån till en annan fastighet var du vill (t.ex någonstans i landet där du tror att värdeökningen kommer vara störst) som du då kan hyra ut och tjäna pengar på och samtidigt ha din värdeökning