36 582 läst ·
246 svar
37k läst
246 svar
Hur kan jag äga huset?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Så kan ni tyvärr inte göra. Man får inte begränsa till vem eller till vilket pris någon i framtiden får sälja en fastighet (eller del i). Ett sådant avtal är antingen ogiltigt i sig eller leder till att köpet inte anses genomfört alls.ylven skrev:
Knepigt, mtp att det skulle vara till marknadspris. Å andra sidan kanske det löser sig själv även om vi inte skriver något avtal, för alternativet (mtp samäganderätt) är ju att tvinga fram auktion vilket lär ge avsevärt sämre pris.Nötegårdsgubben skrev:
https://lagen.nu/dom/HDO/%d6153-91_1
"Sedan en fastighet bortgivits utan förbehåll har givaren och gåvotagarna träffat skriftlig överenskommelse om förköpsrätt för en av delägarna till de andras andelar. Överenskommelsen har ej ansetts bindande och därmed inte ansetts hindra en av gåvotagarna från att utverka försäljning enligt samäganderättslagen (1904:48 s 1)."
Jag tror att man vid gåva eller testamente kan skriva in sådan här förköpsrätt, men inte annars.
Å andra sidan har man alltid rätt att tvinga till offentlig auktion för att få ut sin del.
"Sedan en fastighet bortgivits utan förbehåll har givaren och gåvotagarna träffat skriftlig överenskommelse om förköpsrätt för en av delägarna till de andras andelar. Överenskommelsen har ej ansetts bindande och därmed inte ansetts hindra en av gåvotagarna från att utverka försäljning enligt samäganderättslagen (1904:48 s 1)."
Jag tror att man vid gåva eller testamente kan skriva in sådan här förköpsrätt, men inte annars.
Å andra sidan har man alltid rätt att tvinga till offentlig auktion för att få ut sin del.
Medlem
· Västra Götaland
· 64 inlägg
Som flera skrivit tidigare så behöver du säkra upp din egen ekonomiska situation genom eget sparande. Skriv om äktenskapsförordet så att detta sparande blir din enskilda egendom, och i samma veva kanske du bör skriva in att om ni separerar så ska du få tillbaka den summa du satte in i huset vid byggnationen (+ eventuell ränta/värdeökning på det). Du bör också se till så att dina föräldrars testamenten styr upp så att det du ärver blir enskild egendom.
Förstod det som att du har köpt det mesta av inredningen i huset med dina egna pengar, stämmer det? Se till att även detta skrivs ner. Kräver någon delad ekonomi så bör det ju gå åt båda håll och du bör därmed se till att skapa dig en bra utgångspunkt vid eventuell separation, precis som han gjort.
Förstod det som att du har köpt det mesta av inredningen i huset med dina egna pengar, stämmer det? Se till att även detta skrivs ner. Kräver någon delad ekonomi så bör det ju gå åt båda håll och du bör därmed se till att skapa dig en bra utgångspunkt vid eventuell separation, precis som han gjort.
MissMuffet skrev:
Jo men om man förhandlar bort sambolagen och skriver ett testamente till varandra har man samma fördelar som att vara gift arvmässigt. Förutom skillnaden att vi inte delar inte 50 % om vi går isär.
Så vi har samma fördelar jurdiska fördelar som va gift. man måste bara ta sig tid och skriva handlingar med en jurist.
MissMuffet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Bara så länge som man inte har barn ihop.B Bellababy skrev:
Det finns ju lagar för gifta som inte handlar om arv och skilsmässa, t.ex. om försörjningsplikt vilket ju påverkar om någon råkar ut för en olycka eller allvarlig sjukdom och inte kan arbeta på många år.B Bellababy skrev:
M -MH- skrev:
Att ha skog räknas man som näringsidkare. Bokföring, F- skattsedel som alla andra företag. Det även jätte lätt att ha ett vanligt jobb och lägga 25 h per vecka på skogen.
Inte något sparande ?? Nu känner mig kränkt !!
Vi gjorde så att vid ett husköp där sambon inte hade råd att lägga hälften av kostnaderna skulle vi skriva avtal där det står hur mycket var och en lagt in
nu hittade vi ett hus där vi kunde lägga lika mycket, vilket verkligen är ett privilegium. I övrigt delar vi alla kostnader på hälften i den mån det går, sen med renoveringar tvistar de lärda ännu men det löser vi
i alla fall så ville vi inte att någon av oss skulle få tillbaka mindre än vad vi lagt ut vid en eventuell separation, ingen ska behöva bli ekonomiskt nollställd bara för att man ska gå skilda vägar
Det beror på hur testamentet är formulerat. Enligt det jag läst i tråden säger testamentet att avkastningen är enskild egendom, men det framgår inte om det är skrivet att det ska tillfalla hans barn. Om testamentet inte specificerar något om vem som ärver, så ärver hustrun hälften med fri förfoganderätt, det får hans barn när hon dör.B Bellababy skrev:
Men står det att barnen ärver den enskilda egendomen så får de allt, de får dessutom hälften av det gemensamma lösöret (giftorättsgods), allt lösöre som är inköpt för hans pengar (enskild egendom), samt hälften av hennes besparingar och egendom (giftorättsgods). Samma sak vid skilsmässa med skillnaden att han får det, inte hans barn. Och det är det som är hela dilemmat.
(OT Sorry att jag inte såg det här förrän nu. Lite tokigt skrivet av mig då jag skrev att "Underhållet en frånvarande förälder är skyldig att betala är en summa som inte alls täcker vad ett barn faktiskt kostar." Jag menade så klart att det underhåll en frånvarande förälder tvingas betala täcker inte alls hälften av vad ett barn faktiskt kostar. Menade så klart aldrig att en frånvarande förälder ensam ska betala allt. )KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Är det inte lite onödigt att komma med förslag på hur man ska dela på kostnaderna vid köp av ett hus eller hur man gör som sambos i den här tråden?
I TS fall äger ju redan maken allt till 100% och har allt på sin sida via äktenskapsförord. TS vill dela detta ägandet av den befintliga gården och rådfrågar då om hur. Det är knappast aktuellt att köpa en ny gård eller "gå ner i status" till sambos.
I TS fall äger ju redan maken allt till 100% och har allt på sin sida via äktenskapsförord. TS vill dela detta ägandet av den befintliga gården och rådfrågar då om hur. Det är knappast aktuellt att köpa en ny gård eller "gå ner i status" till sambos.
Ok Här är mitt råd till TS: Bli särbos istället. Har du barn sedan tidigare (och han också) så trassla inte i dig mer i det här. Bostaden är hans. Punkt. Skilj er och flytta till ett boende du har råd med långsiktigt. Ni kan ha en jättemysig relation utan att flytta ihop och dra in barn i det hela.S Squall Leonhart skrev:Är det inte lite onödigt att komma med förslag på hur man ska dela på kostnaderna vid köp av ett hus eller hur man gör som sambos i den här tråden?
Du tycker inte att du går lite väl långt nu när du uppmanar TS att flytta isär från sin man?MissMuffet skrev:
Är det inte läge att han tecknar en livförsäkring med dig som förmånstagare? Jag och min sambo bor iofs i bostadsrätt, men har tecknat ömsesidiga livförsäkringar för att skydda varandra vid ev. dödsfall - jag har särkullbarn och vill ju även skydda dottern så konstruktionen är att vid mitt frånfälle så får sambon 50 basbelopp vilket räcker för att dottern ska få ut sin laglott och sambon ska kunna bo kvar.
Ovanstående konstruktion skyddar visserligen inte någon viss en skilsmässa, men är i alla fall någon form av skydd för din del vid din partners frånfälle.
Ovanstående konstruktion skyddar visserligen inte någon viss en skilsmässa, men är i alla fall någon form av skydd för din del vid din partners frånfälle.