2 167 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Hur kan ett duschkar hjälpa?
I detta fallet är det en riktig getttolösning 🙃 Hårsil och sen rakt ner på en plastbricka som mynnar i golvbrunnen. Inga problem på några år men blir det stopp får jag såga upp en större öppning och sen lägga i ett lock som passar det.C cpalm skrev:
Avsedd lösning är att ledas ner i rör som kan mynna ex i en golvbrunn med sidoinlopp, men då ska ju badrummet ha byggts så från början.
Jag är i tankarna åter tillbaka på att i första hand prova med microcement. När jag provfyller duschen är det i främsta hand några "fickor" på ena sidan brunnen där vattnet samlasom jag bara skulle "stryka" jämnt med microcement på hela ytan skulle det sannolikt bli en stor förbättring. ett par lager till bör därefter kunna förbättra fallet. Jag har tyvärr problemet att jag har glasblock runt duschplatsen och även om de (kanske) går att ta bort är det inget jag är så pigg på...därför är inte duschkar optimalt, såvida det inte går att få måttanpassat (120x104....). Om microcementen misslyckas så får jag gå vidare med annat...Vad jag funderar på är hur jag ska avsluta fibercementen mot den sida av duschen ("ingången") som inte har glasblock...eventuellt klinker som jag limmar mot befintligt golv (av mosaik/klinker)H hapazard skrev:Varför inte? Husfix är väl bara ett handelsnamn på ett cementbaserat lagningsbruk? Från produktbeskrivning:
Produktbeskrivning
Husets räddare i nöden!
Cementbaserat lagningsspackel som används för i-, skarv och bredspackling inom- och utomhus.
Även som våtstarkt väggspackel. Kan spacklas i tjocka skikt, sjunker inte. Är flexibel, går både att spika och skruva i. Vidhäftning mot de flesta typer av material, t ex betong, puts, lättbetong, tegel, gips- och träfiberskivor mm
Redigerat:
kolla duchkar 120x90S sepani skrev:Jag är i tankarna åter tillbaka på att i första hand prova med microcement. När jag provfyller duschen är det i främsta hand några "fickor" på ena sidan brunnen där vattnet samlasom jag bara skulle "stryka" jämnt med microcement på hela ytan skulle det sannolikt bli en stor förbättring. ett par lager till bör därefter kunna förbättra fallet. Jag har tyvärr problemet att jag har glasblock runt duschplatsen och även om de (kanske) går att ta bort är det inget jag är så pigg på...därför är inte duschkar optimalt, såvida det inte går att få måttanpassat (120x104....). Om microcementen misslyckas så får jag gå vidare med annat...Vad jag funderar på är hur jag ska avsluta fibercementen mot den sida av duschen ("ingången") som inte har glasblock...eventuellt klinker som jag limmar mot befintligt golv (av mosaik/klinker)
https://hillceramic.se/storage/medi...ektangular-vit-blank-vanster-4-8-328x328.webp
Är nog bättre spackla i glipan med bruk och sen kakelfog. Det behöver ju inte bli 100% tätt (det är ju inte de befintliga fogarna i vilket fall)S sepani skrev:
Om jag lägger ett läkt och applicerar micro cementen mot det och därefter tar bort det, kommer den "tröskel" eller kant som bildas (av microcement) och som blir kanske 4-5 mm hög efter ett par skikt att hålla för att kliva på?
Klicka här för att svara