C
H hapazard skrev:
Gjort just en sådan lösning av liknande skäl.
Hmm... Hur funkar avloppet med en sån där?
 
C cpalm skrev:
Hmm... Hur funkar avloppet med en sån där?
I detta fallet är det en riktig getttolösning 🙃 Hårsil och sen rakt ner på en plastbricka som mynnar i golvbrunnen. Inga problem på några år men blir det stopp får jag såga upp en större öppning och sen lägga i ett lock som passar det.

Avsedd lösning är att ledas ner i rör som kan mynna ex i en golvbrunn med sidoinlopp, men då ska ju badrummet ha byggts så från början.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Varför inte? Husfix är väl bara ett handelsnamn på ett cementbaserat lagningsbruk? Från produktbeskrivning:

Produktbeskrivning​

Husets räddare i nöden!

Cementbaserat lagningsspackel som används för i-, skarv och bredspackling inom- och utomhus.
Även som våtstarkt väggspackel. Kan spacklas i tjocka skikt, sjunker inte. Är flexibel, går både att spika och skruva i. Vidhäftning mot de flesta typer av material, t ex betong, puts, lättbetong, tegel, gips- och träfiberskivor mm
Jag är i tankarna åter tillbaka på att i första hand prova med microcement. När jag provfyller duschen är det i främsta hand några "fickor" på ena sidan brunnen där vattnet samlasom jag bara skulle "stryka" jämnt med microcement på hela ytan skulle det sannolikt bli en stor förbättring. ett par lager till bör därefter kunna förbättra fallet. Jag har tyvärr problemet att jag har glasblock runt duschplatsen och även om de (kanske) går att ta bort är det inget jag är så pigg på...därför är inte duschkar optimalt, såvida det inte går att få måttanpassat (120x104....). Om microcementen misslyckas så får jag gå vidare med annat...Vad jag funderar på är hur jag ska avsluta fibercementen mot den sida av duschen ("ingången") som inte har glasblock...eventuellt klinker som jag limmar mot befintligt golv (av mosaik/klinker)
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag är i tankarna åter tillbaka på att i första hand prova med microcement. När jag provfyller duschen är det i främsta hand några "fickor" på ena sidan brunnen där vattnet samlasom jag bara skulle "stryka" jämnt med microcement på hela ytan skulle det sannolikt bli en stor förbättring. ett par lager till bör därefter kunna förbättra fallet. Jag har tyvärr problemet att jag har glasblock runt duschplatsen och även om de (kanske) går att ta bort är det inget jag är så pigg på...därför är inte duschkar optimalt, såvida det inte går att få måttanpassat (120x104....). Om microcementen misslyckas så får jag gå vidare med annat...Vad jag funderar på är hur jag ska avsluta fibercementen mot den sida av duschen ("ingången") som inte har glasblock...eventuellt klinker som jag limmar mot befintligt golv (av mosaik/klinker)
kolla duchkar 120x90
https://hillceramic.se/storage/medi...ektangular-vit-blank-vanster-4-8-328x328.webp
 
I så fall kanske denna…men oklart hur den ligger an mot befintligt golv…jag behöver ett som passar ”exakt” och därefter täta med silikon mot glasblocken….https://expertbath.com/sv/product/stone-t20/
 
S sepani skrev:
I så fall kanske denna…men oklart hur den ligger an mot befintligt golv…jag behöver ett som passar ”exakt” och därefter täta med silikon mot glasblocken….https://expertbath.com/sv/product/stone-t20/
Är nog bättre spackla i glipan med bruk och sen kakelfog. Det behöver ju inte bli 100% tätt (det är ju inte de befintliga fogarna i vilket fall)
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Om jag kör micro cement, hur hade ni gjort avslutet mot öppningen till duschhörnan?
 
Om jag lägger ett läkt och applicerar micro cementen mot det och därefter tar bort det, kommer den "tröskel" eller kant som bildas (av microcement) och som blir kanske 4-5 mm hög efter ett par skikt att hålla för att kliva på?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.