436 läst ·
4 svar
436 läst
4 svar
Hur ofta skall elpatronen till en frånluftspump hjälpa till?
Antar att det är en vanlig fråga i dessa tider, men jag har nyligen köpt hus och efter ett par månader märkte jag att det inte verkade göras så mycket varmvatten. En tekniker var här och sa att den automatiska avfrostningen inte verkade funka så bra, och ställde in den på att avfrosta vid tidsintervall istället. Sedan dess har jag inte haft problem med varmvattnet.
Men nu när det är kallt ute så tycker jag elpatronen går nästan halva dygnet. Är det vanligt och normalt? Huset (byggt 2000) är på 125 kvm med golvvärme överallt och det är en IVT 690 (Basic-variant utan några skojiga inställningar). Skall den inte orka värma själv ens till 18 grader (om pumpen står på 3) utan hjälp av elpatron? Tidigare ägarna satte in en luftvärmepump som jag kan använda för att höja temperaturen om jag inte vill öka i pumpen, men tycker ingenting jag ändrar verkar spela så stor roll.
Det är förstås trist att se att huset normalt på dagen drar kanske 1.5 kW men när elpatronen kör så är vi uppe i allt mellan 5-8 kW under minst 30 minuter per gång och får betala för effekttoppar på 6.5 kWh...
Men nu när det är kallt ute så tycker jag elpatronen går nästan halva dygnet. Är det vanligt och normalt? Huset (byggt 2000) är på 125 kvm med golvvärme överallt och det är en IVT 690 (Basic-variant utan några skojiga inställningar). Skall den inte orka värma själv ens till 18 grader (om pumpen står på 3) utan hjälp av elpatron? Tidigare ägarna satte in en luftvärmepump som jag kan använda för att höja temperaturen om jag inte vill öka i pumpen, men tycker ingenting jag ändrar verkar spela så stor roll.
Det är förstås trist att se att huset normalt på dagen drar kanske 1.5 kW men när elpatronen kör så är vi uppe i allt mellan 5-8 kW under minst 30 minuter per gång och får betala för effekttoppar på 6.5 kWh...
En 690 räcker till fem plusgrader kanske, sen behöver du nåt annat som elpatron eller LLVP.
Jag har med en frånluftsvärmepumpen från Nibe. Är helt värdelös nu när det är kallt. Ner till ett par plus är den helt ok. Men kallare känns det som en ren elpannaL LaLandy skrev:Antar att det är en vanlig fråga i dessa tider, men jag har nyligen köpt hus och efter ett par månader märkte jag att det inte verkade göras så mycket varmvatten. En tekniker var här och sa att den automatiska avfrostningen inte verkade funka så bra, och ställde in den på att avfrosta vid tidsintervall istället. Sedan dess har jag inte haft problem med varmvattnet.
Kasst. Ja, vi har ju -10 ute nu eller något. Men är de här höga effekttopparna normala då, tror du?aspa-hasse skrev:
Min far har större hus, en äldre IVT 490 och vattenburna radiatorer, och han säger att hans elpatron verkar gå hela tiden. Men å andra sidan är hans effekttoppar på högst 4, så han ligger långt lägre än mig där. Känner mig plötsligt korkad när jag försöker förstå hur värmepannor fungerar och varför det ens installeras sådana som inte orkar med huset storlek ändå.
Om du har en 690 är det nog svårt att komma ifrån att det går mycket el när det är 10 minus. Din bästa chans måste väl vara att få snurr på den där luftvärmepumpen.
Klicka här för att svara