Jag har en duschhörna med väldigt dålig avrinning. Våtrumsintyg finns, men något har gått fel när golvet vägdes av. Det blir i praktiken alltid även ett fotbad vid duschning. Jag har funderat på att spackla fall ovanpå klinkern https://www.se.weber/gor-det-sjalv/spackla/bygga-fall-i-vatrum. Jag har inte kommit till skott och läser nu om duschkar och att dessa monteras i cement? kan det vara en bättre lösning? Min fundering är att ge det ett försök och skulle detgå helt skevt får jag sätta in en duschkabin....är ju trots allt mer prisvärt än att göra om hela badrummet...
 
BirgitS
Spacklet ska vara under tätskiktet. Det tål inte vatten.

Det finns särskilda duschsarger som man kan lägga ut på golvet för att hindra vattnet att rinna iväg, t.ex. de här: https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/duschsarg

Men det låter ju mer som att du har problem med att vattnet inte rinner ut genom golvbrunnen i och med att det blir fotbad. Är golvbrunnen och avloppsrören rensade nyligen?
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Spacklet ska vara under tätskiktet. Det tål inte vatten.

Det finns särskilda duschsarger som man kan lägga ut på golvet för att hindra vattnet att rinna iväg, t.ex. de här: [länk]

Men det låter ju mer som att du har problem med att vattnet inte rinner ut genom golvbrunnen i och med att det blir fotbad. Är golvbrunnen och avloppsrören rensade nyligen?
Problemet är inte avrinningen i golvbrunnen, vattnet rinner ut bra när jag skrapar ut det med golvskrapan. Problemet är att golvet är så ojämnt att det samlas mycket vatten…😎😳 weber spacklet i min tråd har jag tänkt utanpå (?) tätskiktet då ett sådant redan finns under mosaiken
 
BirgitS
Då blir nog en sarg bra. Eller en duschkabin.
Som sagt du kan inte spackla ovanpå klinkern, det håller inte.

Säker på att det inte är vatten under tätskiktet som har fått bjälklagret att säcka ihop?
En av punkterna på kvalitetsdokumentet (våtrumsintyget) är väl att intyga att det är korrekt fall i hela badrummet.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Det får nog bli Weber ändå
BirgitS BirgitS skrev:
Då blir nog en sarg bra. Eller en duschkabin.
Som sagt du kan inte spackla ovanpå klinkern, det håller inte.

Säker på att det inte är vatten under tätskiktet som har fått bjälklagret att säcka ihop?
En av punkterna på kvalitetsdokumentet (våtrumsintyget) är väl att intyga att det är korrekt fall i hela badrummet.
ja jag vet inte hur de lyckats få till intyget, tycker själv att det är förvånande. Men det förekommer en del fusk i branschen. Menar du att weber spacklet inte går att använda ovanpå klinkern? Det trodde jag absolut var möjligt….
 
BirgitS
Eller så har något hänt med bjälklagret som har gjort att fallet har ändrats sen badrummet byggdes.

Det spackel som du länkade till är avsett att användas i torr miljö. Spackel är inte heller slittåligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då blir nog en sarg bra. Eller en duschkabin.
Som sagt du kan inte spackla ovanpå klinkern, det håller inte.

Säker på att det inte är vatten under tätskiktet som har fått bjälklagret att säcka ihop?
En av punkterna på kvalitetsdokumentet (våtrumsintyget) är väl att intyga att det är korrekt fall i hela badrummet.
Weberfloor 4040 combI rapid ska enligt specifikation tåla vatten?
 
S sepani skrev:
Weberfloor 4040 combI rapid ska enligt specifikation tåla vatten?
Duschkabin ska jag kolla på om det inte fungerar med Weber rapid. Problemet är att jag då måste riva duschhörnan av glasblock och det blir kanske märken i vägg och golv…..
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
"Produkten skall ej användas i fortfarighetstillstånd över 95% RF."
[länk]
Det är 100 % när du duschar och under lång tid efteråt. Spacklet är ju inte vattentätt så det kommer ju ner vatten under spacklet som tar mycket lång tid på sig att torka genom spacklet.
Duschkabin får det bli. Ska fundera över hur jag rensar bort glasblocken….😳
 
Har jag tur sitter de inte så hårt….lim kan vara jobbigt lösa upp….
 
Nu har jag funderat ett varv till och bäst vore förstås att INTE behöva riva glasblocken…jag köper att spackel inte tåler vatten (konstant) men det måste väl finnas andra alternativ??

Paket med SikaCeram-250 StarFix Rapid, cementbaserad fästmassa för plattor, på en hylla i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjort just en sådan lösning av liknande skäl. Satte duschkaret i husfix , tål vatten och hade bra konsistens. För att möjliggöra enkel återställning klippte jag först ut markduk och la underst, så att inte fixet satta sig i plattor och fog. När det härdat ligger det bra på plats ändå eftersom det format sig efter underlaget.

https://www.biltema.se/bygg/murning...Ot4HFtKdfE1qtkonZ1ZhBzLo2fnd2Pu4aAtfxEALw_wcB
 
  • Duschkabin med vita kakelväggar och genomskinliga glasdörrar, stående på ett vitt duschkar över rödbrunt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschkar installerat i hörnet på ett badrum med vita kakelväggar och brun klinkergolv. Karet är satt med fix och markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hapazard skrev:
Gjort just en sådan lösning av liknande skäl. Satte duschkaret i husfix , tål vatten och hade bra konsistens.
Det du länkar till funkar säkert, men det som kallas husfix hade jag inte använt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det du länkar till funkar säkert, men det som kallas husfix hade jag inte använt.
Varför inte? Husfix är väl bara ett handelsnamn på ett cementbaserat lagningsbruk? Från produktbeskrivning:

Produktbeskrivning​

Husets räddare i nöden!

Cementbaserat lagningsspackel som används för i-, skarv och bredspackling inom- och utomhus.
Även som våtstarkt väggspackel. Kan spacklas i tjocka skikt, sjunker inte. Är flexibel, går både att spika och skruva i. Vidhäftning mot de flesta typer av material, t ex betong, puts, lättbetong, tegel, gips- och träfiberskivor mm
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.