22 708 läst ·
93 svar
23k läst
93 svar
Hur kan en granne gilla denna häck
Ja du, folk är olika.T Tiger79 skrev:
Jag hade inte ogillat den, jag vill ha skugga också.
Folk är olika. 🙃
Häcken har varit toppad på drygt 2m
Det syns på bilden med fotbollsmålet, alla stammar har ett "knä" i den höjden och kapar man av den där så kommer det massor av skott direkt ut från barken när den får solljus samt massor av energi från roten.
Men vill man ha en snyggare häck så gör föryngring, kapa var 3:e stam på en 1/2m höjd dett tar ett par år att föryngra men den växer med en 1/2 per år.
Efter 4-5 år har du/grannen en 2m tät häck.
Den blommar på föregående årsskott.
Det syns på bilden med fotbollsmålet, alla stammar har ett "knä" i den höjden och kapar man av den där så kommer det massor av skott direkt ut från barken när den får solljus samt massor av energi från roten.
Men vill man ha en snyggare häck så gör föryngring, kapa var 3:e stam på en 1/2m höjd dett tar ett par år att föryngra men den växer med en 1/2 per år.
En varning - om du tar dig rätt och tar ner häcken mor grannens vilja, finns alltid risken att du har en 10 meter hög gran eller thujahäck att stirra in i om några år i stället. Ta tipset att planera en annan häck framför, eller försök komma fram till något gemensamt med grannen. Det är ingen "sanning" I att häcken är ful eller felaktig bara för att du tycker det.
Jag ska plantera 2tum 2tum på min sida. Ni missar poängen. Jag kan ta motorsågen nu och få en sur granne. Jag kan betala 10000 för gränsutmätning no big deal. Jag vill veta vad jag har rätt till!A arkTecko skrev:En varning - om du tar dig rätt och tar ner häcken mor grannens vilja, finns alltid risken att du har en 10 meter hög gran eller thujahäck att stirra in i om några år i stället. Ta tipset att planera en annan häck framför, eller försök komma fram till något gemensamt med grannen. Det är ingen "sanning" I att häcken är ful eller felaktig bara för att du tycker det.
Jag har toppat dem där! Men behöver gödsla och vattna mer...L Leif i Skåne skrev:Häcken har varit toppad på drygt 2m
Denna är redan 50cm på min tomt.Unikt namn skrev:
Växer på min tomt också!BirgitS skrev:
Det har du ju redan fått svar på? BirgitS i inlägg #43. Varför fråga om hjälp om du ignorerar svar som inte är vad du vill höra?T Tiger79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja typ. Jag får väl konstatera att jag inte kommer ihåg exakt vem som skrivit vad i varenda tråd men tycker du inte själv att det blir lite motsägelsefullt när du först skriver:BirgitS skrev:
För att strax därefter skriva:BirgitS skrev:
Det senare kan bara tolkas som att det överhuvudtaget inte finns någon rätt medan det tidigare öppnar för att det faktiskt finns viss rätt, vilket vi givetvis är ense om.BirgitS skrev: