C carthago skrev:
Detta brev följer med till nästa ägare
Och har då vilken rättsverkan?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
C carthago skrev:
I vårt fall planterade vi och grannen tuja gemensamt och skrev att den är gemensam och ska skötas prydligt och inte bli högre än två meter. Detta brev följer med till nästa ägare.
Hur vet du att brevet följer med?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Hur vet du att brevet följer med?
Knappast mitt problem eller hur?

Alfredo Alfredo skrev:
Och har då vilken rättsverkan?
Ett avtal är alltid ett bindande dokument

C carthago skrev:
Ett avtal är alltid ett bindande dokument
För parterna kanske… Men nu pratas det om näste ägare.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Hej,

Hur kan granne gilla denna otäta häck endast för den blommar i två veckor?

Enligt grannen står den på gränsen.

Vad har vi för rättighetet att ta ner den och försöka förnya den?

Mvh Henrik
Alla har olika tycke och smak.
Hur kan man vilja bo där överhuvudtaget.

yonna yonna skrev:
Ett tips: sätt en taxushäck på din sida minst 1 m från tomtgränsen. Den klarar av att skuggas. Gräv rejält, ge den rejält med god mylla och vårda den som en liten baby. Det finns numera taxussort som är mer snabbväxande än den konventionella. Då får du inom x antal år något som både är vackert och som ger maximalt insynsskydd.
Det är en slänt tomtgräns och där bilden är tagen spelar insyn ingen roll. Insynen spelar inte så stor roll någonstans på tomten. Men tre meter höga pinnar utan grenar och sen en topp som skuggar gillar jag inte.

C cnordi1 skrev:
Alla har olika tycke och smak.
Hur kan man vilja bo där överhuvudtaget.
Vad menar du?

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Den kan inte stå på gränsen. Gränsen är inte en fysisk plats. Antingen står den på er tomt, på grannens tomt, eller på bägge.
Ok. På bådas tomter!?

Traden Traden skrev:
Det är nog inte Syrén men det spelar nog mindre roll i sammanhanget. Ser ut som stor häggmispel…
Du ser bra! Häggmispel är svaret.

BirgitS
T Tiger79 skrev:
Det är en slänt tomtgräns och där bilden är tagen spelar insyn ingen roll. Insynen spelar inte så stor roll någonstans på tomten. Men tre meter höga pinnar utan grenar och sen en topp som skuggar gillar jag inte.
Plantera lite buskar framför som döljer stammarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Plantera lite buskar framför som döljer stammarna.
Vilka buskar blir 2 meter?

Tråden har tappat fokus. Frågan var vad jag har för rättigheter.

BirgitS
T Tiger79 skrev:
Tråden har tappat fokus. Frågan var vad jag har för rättigheter.
Det beror nog på att du just inte har några rättigheter. Man får ta bort grenar och rötter som kommer från en grannes växter, men man får nog inte göra det på ett sånt sätt att det dödar växterna. Man ska dessutom ge grannen möjlighet att ta bort grenarna/rötterna först. Det är väl reglerat i Jordabalken
Det togs upp i åtminstone inlägg 4 och 11.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror nog på att du just inte har några rättigheter. Man får ta bort grenar och rötter som kommer från en grannes växter, men man får nog inte göra det på ett sånt sätt att det dödar växterna. Man ska dessutom ge grannen möjlighet att ta bort grenarna/rötterna först. Det är väl reglerat i Jordabalken
Det togs upp i åtminstone inlägg 4 och 11.
Inte om den är planterad av båda parter i mitten av båda tomterna. Om jag vill ha 30cm å grannen vill ha den 10m hög.

BirgitS
Det är just för att du inte har några rättigheter när det gäller vad som växer på din grannes tomt som tråden har tappat fokus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.