22 708 läst ·
93 svar
23k läst
93 svar
Hur kan en granne gilla denna häck
Ja då har man rätt att kapa den del av rötter och grenar som är på sin sida av fastighetsgränsen. Det kluriga med lagstiftningen i detta avseende är att man inte behöver fundera på vem som äger plantan. Hela detta funderande kan kringgås genom den lagstadgade rätten att kapa inträngande rot och gren.BirgitS skrev:
Är man överens grannarna emellan så behövs ju inte juridiken. Och det är väl de flesta fallen, att man kommer överens tänker jag. Så är det också i de grannskap som jag känner till, det sker överenskommelser (även om alla inte alltid är jättenöjda med dem).BirgitS skrev:
Jag skulle säga att det var praxis, åtminstone där jag växte upp, där jag hade hus själv och där svärföräldrarna bodde (3 olika städer långt från varandra), att häckar/staket som man har betalat för tillsammans med grannen, planterat/byggt tillsammans med grannen och då efter bästa förmåga just försökt göra det rakt över tomtgränsen har ansetts vara gemensam egendom. Detta då i tider när lagar etc. inte har varit lättillgängliga för vem som helst som idag. Jordabalken bygger mycket på vad som har varit sedvänjor.
Vad gäller ägande som fast och lös egendom: Staket skiljer sig ju från att plantera en häck eftersom staketet är lös egendom som först blir fast egendom om det kommer i samme ägares hand. Alltså först när staketet ägs av samma person som äger fastigheten som det uppförs på blir det fast egendom. Häckar är ju växter som växer upp på fastigheten, knepigare att hävda att det är lös egendom efter många år av tillväxt tänker jag.
Juridiken finns ju när det blir konflikter som inte kan lösas med att någon backar. Just vad gäller växter nära fastighetsgränsen så valde lagstiftaren att ge fastighetsägaren den där rätten att kapa inkommande rot och gren. Det var en ny konstruktion där på 60-talet, alltså en rent politisk skapelse, som inte hade grund i praxis från rättsapparaten. Det är i alla fall vad jag har läst i propositionen till jordabalken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Just nu känns det som att du betraktar dig som ofelbar etc. när det gäller om ett av mina inlägg var fel.Alfredo skrev:
Jag har tacksamt tagit emot rättelser många gånger gällande faktafel.
Vi kan väl låta TS avgöra om han förstår mitt inlägg, det är trots allt riktat till honom och inte till dig. Om inte, så är han välkommen att fråga vad jag menar.
Du har skrivit två inlägg i denna tråd som vi diskuterar.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Det beror nog på att du just inte har några rättigheter. Man får ta bort grenar och rötter som kommer från en grannes växter, men man får nog inte göra det på ett sånt sätt att det dödar växterna. Man ska dessutom ge grannen möjlighet att ta bort grenarna/rötterna först. Det är väl reglerat i Jordabalken
Det togs upp i åtminstone inlägg 4 och 11.
I #43 beskriver du de rättigheter som finns på ett sätt som jag antar vi fortfarande är överens om. I #45 skriver du att det inte existerar några rättigheter överhuvudtaget. Det är väl uppenbart att ett av inläggen är felaktigt, det kan ju inte samtidigt existera vissa rättigher och inte existera några rättigheter alls? Det borde även vara uppenbart att #45 är det felaktiga?BirgitS skrev:
Har man tiotusentals inlägg är det väl rätt självklart att det ibland blir fel. Varför är det så svårt att medge?
Svårt att se någon annan lösning nu när ni inte kommer överens. Eftersom som häcken är placerad där den är och , en gång i tiden, betald för av två grannar med en gemensam plan så finns det ingen juridik annat än att den fortfarande är gemensam. Så vartannat år borde grannen klara av. Annars är det, som nu, bara hans vilja som gäller. Förstår fortfarande inte varför just hans vilja står över din?T Tiger79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Än en gång. Emellan de två inläggen så har TS skrivit att informationen i inlägg 43 inte gäller i hans situation. Då finns det inga andra rättigheter kvar, därav inlägg 45. Sen om TS har rätt i inlägg 44 eller inte har rätt är en annan fråga. Vänd dig till TS om du vill diskutera det.Alfredo skrev:
I #43 beskriver du de rättigheter som finns på ett sätt som jag antar vi fortfarande är överens om. I #45 skriver du att det inte existerar några rättigheter överhuvudtaget. Det är väl uppenbart att ett av inläggen är felaktigt, det kan ju inte samtidigt existera vissa rättigher och inte existera några rättigheter alls? Det borde även vara uppenbart att #45 är det felaktiga?
Jag har inga alls problem med att medge fel när jag faktiskt tycker att det stämmer. Men du vägrar ju att försöka förstå sammanhanget. Med det sammanhang som rådde när jag skrev inlägg 45 så var det inte felaktigt. Men tråkigt att du inte kan förstå det.Alfredo skrev:
Slutdiskuterat från min sida. Det har redan förstört tråden för mycket.
Det stämmer inte. Om flera exempelvis äger en fastighet gemensamt kan en av delägarna exempelvis tvinga fram en försäljning mot de andras vilja. Lagen ger även flera andra undantag mot din regel.K Kirre2 skrev:
Se: https://lagen.nu/1904:48_s.1
Hela dagen sol...BirgitS skrev:
Än en gång. Emellan de två inläggen så har TS skrivit att informationen i inlägg 43 inte gäller i hans situation. Då finns det inga andra rättigheter kvar, därav inlägg 45. Sen om TS har rätt i inlägg 44 eller inte har rätt är en annan fråga. Vänd dig till TS om du vill diskutera det.
Jag har inga alls problem med att medge fel när jag faktiskt tycker att det stämmer. Men du vägrar ju att försöka förstå sammanhanget. Med det sammanhang som rådde när jag skrev inlägg 45 så var det inte felaktigt. Men tråkigt att du inte kan förstå det.
Slutdiskuterat från min sida. Det har redan förstört tråden för mycket.
Om det är er gemensamma häck, vilket du anser att det är, så har du rätt att sköta om den på din sida, men du får inte skada den. Du har toppat den säger du, vilket var fel, det är därför den är så gles. Men det är absolut okej att gallra den så att den blir tät, så som flera av oss redan tipsat om.T Tiger79 skrev:
Om du tar en pinne här och en pinne där, på ca 30 cm höjd, när grannen inte är hemma så kommer han inte att märka något i år, och eran nästa år är den tätare och grannen garanterar nöjdare även om man inte förstår varför. Fortsätt sedan att gallra en pinne här och en pinne där för evigt. Det är så man sköter en sådan häck.