B Boende45 skrev:
Jag kan inte bedöma om grannen blir din dödsfiende efter detta men min erfarenhet säger att så troligtvis blir fallet
Jag förstår att du har erfarenhet inom området. 😉

• Gilla
returen
  • Laddar…
Tja, ät det en häck på tomtgräns som är delad är ju även ansvaret delat.

Och även om ni juridiskt kan klippa ned den och föryngra den utan att riskera någon påföljd på en gemensam häck, som mår bättre efteråt och växer upp igen så är ju grannsämjan något helt annat.

Mitt förslag är att hitta en syndabock som kan bli en gemensam fiende. :)

Anlita någon extern part att klippa häcken på er sida när grannen är borta.
De "missförstår" uppgiften och klipper den på det vis som de själva uppfattar att häcken mår bäst av.
Sedan skäller ni och grannen ut dem gemensamt, men skadan är ju "tyvärr" redan gjord....

• Haha
  • Arg
  • Älska
Intet och 5 till
  • Laddar…
Om det är en syrenhäck, det går utmärkt att förnya. Syrenhäcken blir finast om man gallrar några tjockaste och högsta grenar från 20-30cm höjd varje år.
Men eftersom ni inte har gjort det, borde ni göra det under nästa 3 års tid. Om man gallrar nu (efter blomningen), den stimulerar nytillväxt och påverkar inte mycket nästa års blomning. Och häcken blir tät hela vägen.
Alternativt, ni beskär alla högsta grenar nu, och det blir mindre blomning nästa år.
Då får grannen ha kvar sin häck och ni får lägre och tätare häck.
Gör en tydlig plan och prata med grannen! Du behöver kanske lova göra jobbet också.

https://for.se/fragor-och-svar/hur-blir-syrenhacken-vacker-igen/

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 7 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Mitt på linjen... (på gränsen)
Den kan inte stå på gränsen. Gränsen är inte en fysisk plats. Antingen står den på er tomt, på grannens tomt, eller på bägge.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Den kan inte stå på gränsen. Gränsen är inte en fysisk plats. Antingen står den på er tomt, på grannens tomt, eller på bägge.
De flesta menar nog att centrum av häcken så gott det går är placerad över den tänkta gränslinjen, vilket då i praktiken givetvis innebär att den växer på båda fastigheterna.

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Många mer eller mindre”sjuka” villaägare i Sverige som ser ett monetärt värde i träd och buskar.

Gissar att det är någon form av Hoarder vilket innebär att häcken finns kvar så länge din granne gör det.

Överväg att flytta då livet inte är någon generalrepetition.
lägenhet i betongförort är alltid att föredra

• Haha
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det går att ringa upp föregående ägare för att ta reda på ägarskapet. Om det är delat går det kanske att kapa häcken på ca 50 cm höjd när grannen är på semester eller liknande.

Jag kan inte bedöma om grannen blir din dödsfiende efter detta men min erfarenhet säger att så troligtvis blir fallet
ingen minns en fegis

Ser ihte riktigt vilken växt det är, men jag tycker att den ser lovande ut. Är det en syren är det enkelt, men jag tycker det ser bra ut ändå, det är många skott nerifrån nämligen.

Så följ råden från GillarFixa, gallra bort de grövsta av de höga pinnarna direkt efter blomningen, ca var tredje till var fjärde beroende på hur hög ni vill ha den, lämna ca 20-30 cm på varje stam. Nästa år gallrar ni bort lika mycket som ni tar i år. Om 3-4 år har ni en tät, fin och mycket lägre häck som blommar varje år. Fortsätt sedan att bara gallra bort de grenar som är för långa på samma sätt varje år.

Eftersom den är gemensam kan grannen knappast klaga eftersom ni tar bort mycket mindre än hälften och lämnar den lika hög som innan men till synes något glesare bara!

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser ihte riktigt vilken växt det är, men jag tycker att den ser lovande ut. Är det en syren är det enkelt, men jag tycker det ser bra ut ändå, det är många skott nerifrån nämligen.

Så följ råden från GillarFixa, gallra bort de grövsta av de höga pinnarna direkt efter blomningen, ca var tredje till var fjärde beroende på hur hög ni vill ha den, lämna ca 20-30 cm på varje stam. Nästa år gallrar ni bort lika mycket som ni tar i år. Om 3-4 år har ni en tät, fin och mycket lägre häck som blommar varje år. Fortsätt sedan att bara gallra bort de grenar som är för långa på samma sätt varje år.

Eftersom den är gemensam kan grannen knappast klaga eftersom ni tar bort mycket mindre än hälften och lämnar den lika hög som innan men till synes något glesare bara!
Exakt! Man ska vårda syrenhäcken varje år. Om ingen av er har gjort det, ni borde börja förnya den. Jag beskär vår syrenhäck litet från sidorna också att den inte blir jätte bred.
Vår syrenhäck är ca 3-4m hög. Grannens 2-3m hög eftersom dom vill hålla den litet lägre.
Båda häckar är lika täta och båda gallras varje år.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:

Häggmispel

• Gilla
Traden och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är ju frågan, vems är häcken? Bara för att den står på tomtgräns betyder det inte att det är delad vårdnad.
Vems är det fula staketet?
Vilket staket? På bilden syns ett löst fotbollsmål...

En helhetsbild. Grön trädgård med buskar, träd, en liten fotbollsmålgård och en leksaksbil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Häggmispel
Det kan man också förnya samma sätt.
Beskär sen nya skott litet varje år efter blomningen att den blir tätare.
Och gödsla att den orkar göra nya skott.
Det finns formklippta häggmispelhäck som blommar om man beskär den rätt tid. Men man kan också låta den vara mer friväxande. Då gallrar man den som syrenhäcken.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G GillarFixa skrev:
Om det är en syrenhäck, det går utmärkt att förnya. Syrenhäcken blir finast om man gallrar några tjockaste och högsta grenar från 20-30cm höjd varje år.
Men eftersom ni inte har gjort det, borde ni göra det under nästa 3 års tid. Om man gallrar nu (efter blomningen), den stimulerar nytillväxt och påverkar inte mycket nästa års blomning. Och häcken blir tät hela vägen.
Alternativt, ni beskär alla högsta grenar nu, och det blir mindre blomning nästa år.
Då får grannen ha kvar sin häck och ni får lägre och tätare häck.
Gör en tydlig plan och prata med grannen! Du behöver kanske lova göra jobbet också.

[länk]
Det är nog inte Syrén men det spelar nog mindre roll i sammanhanget. Ser ut som stor häggmispel…

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
ingen minns en fegis
T Tiger79 skrev:
Vilket staket? På bilden syns ett löst fotbollsmål...
I vårt fall planterade vi och grannen tuja gemensamt och skrev att den är gemensam och ska skötas prydligt och inte bli högre än två meter. Detta brev följer med till nästa ägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.