Hej
Någon som kan råda ang min frågeställning?

Jag har ett nyproducerat fritidshus på 110kvm med LK golvvärme i betong på nedervåning. Det är ett lofthus med ett allrum samt 2 mindre sovrum på övervåning, dessa har varsitt el-element. Allrummet är alltså öppet till nock och har stora fönsterpartier. Värmepumpen är en Nibe S735/4.

Jag har 6st slingor totalt varav 2st i allrummet
Med rådande utetemp, inställningar / antal varv öppna på injusteringsventilerna har jag för lite för varmt i bad (23 grader) & sovrum (22 grader) Dessa injusteringsventiler är öppna 1/4 varv. Allrummets ena slinga är fullt öppen medans den andra slinga är öppen 2 varv. Slingan i hallen är öppen strax över 1 varv. Samtliga rumstermostater är ställda på max.

Hur ska jag göra för att få något lägre temp i bad / sovrummen och samtidigt varmare i allrummet. Slingorna i bad / sov är ju redan stängda ganska mycket, bör / kan jag stänga de mer för att få ner tempen något. Ska jag samtidigt öppna allrumsslingan ännu mer? (den ena är fullt öppen). Tankar runt det?

Eller ska jag jobba med bad / sovrumstermostaterna istället? Typ ställa ned dem på önskad / strax över önskad temp?
Vad händer med flödet om dessa 3 rum stänger ventilerna samtidigt, kommer allrum & hallslinga få 'mer' värme?

Bilden visar LK's uträkningar. Jag tror dock att redan från början öppnade VVS firman samtliga "0,5" slingor 1 varv

Tabell med LK golvvärmesystemets beräkningar, visar krets, systemtyp, c/c-avstånd, längd och inloppsrodventilens flödesnivå för olika zoner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.