Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
På mitt golvvärmesystem har jag en slinga som går till ett uterum. Har inget styrdon på den. Jag har alltid reglerat på den röda reglerratten, den vita fullt öppen och har inte reflekterat så mycket över det. Men nu börjar jag fundera. Jag vill ha ganska låg temperatur på vintertid egentligen bara så slingan inte fryser. Ska jag reglera på den röda eller den vita? Vad är skillnaden? Går det ens reglera med den vita? De andra är fullt öppna på den röda och styrs med det blå styrdonet.
Mvh
/Calle
Mvh
/Calle
Dom röda är för att ställa rätt flöde genom slingan. Dom vita ska vara med don, som hållerr tempen rätt. kan vridas ner helt ( då blir det stopp på värmen ), kan ställas till hälften, då sjunker tempen ut. Ta det i små steg med strypningen tills du är nöjd.
Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
Ok. Tack. Menade du att jag ska ställa de vita på häften och sen reglera på flödet ? (Jag har en ir termometer jag tänkte mäta så båda slingorna håller samma temp tillbaka.) Eller tycker du att jag ska öppna de röda på max så som de andra är ställda och vrida på de vita? Finns det någon fördel att reglera flödet?J jonaserik skrev:
NJA om det fungerar ssom det ska tidigare, så rör inte någon röd. Det dom vita och ställdonen som reglerar flödet ut. Och med det ändras även tempen på slingan. Högt flöde ( vit hatt borta ) stort flöde och liten diff fram/retur. Lågt flöde, större diff på fram/retur och mindre värme på slingan. Du kan mäta fram/retur på alla när du ändå är i farten. Normalt ca 4 - 5 C i diff. Nu med strypning så kan det bli en större diff, mer ju mer du vrider ner en vit, som stänger flödet en del. Börja med hälften nerskruv vit och mät. Stryper du hårt, så kan returen bli bra kall, då golvet suger åt sig värmen. Returen bör aldrig gå under kanske ca 10 C och då är det bara värme i princip på halva golvet.Norrköping2009 skrev:
Ok. Tack. Menade du att jag ska ställa de vita på häften och sen reglera på flödet ? (Jag har en ir termometer jag tänkte mäta så båda slingorna håller samma temp tillbaka.) Eller tycker du att jag ska öppna de röda på max så som de andra är ställda och vrida på de vita? Finns det någon fördel att reglera flödet?
Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
Tack. Det finns egentligen inget "som fungerat tidigare " alltså ingen som ställt in dem åt mig. Jag har tidigare alltså haft de vita helt öppna och sen strypt på de röda. Men nu började jag fundera mer på det. Men tycker du att de röda ska vara helt öppna isf eller till häften strypta eller annat? Jag vill som sagt ha "frostfritt" i princip. Inte värma upp uterummet.J jonaserik skrev:NJA om det fungerar ssom det ska tidigare, så rör inte någon röd. Det dom vita och ställdonen som reglerar flödet ut. Och med det ändras även tempen på slingan. Högt flöde ( vit hatt borta ) stort flöde och liten diff fram/retur. Lågt flöde, större diff på fram/retur och mindre värme på slingan. Du kan mäta fram/retur på alla när du ändå är i farten. Normalt ca 4 - 5 C i diff. Nu med strypning så kan det bli en större diff, mer ju mer du vrider ner en vit, som stänger flödet en del. Börja med hälften nerskruv vit och mät. Stryper du hårt, så kan returen bli bra kall, då golvet suger åt sig värmen. Returen bör aldrig gå under kanske ca 10 C och då är det bara värme i princip på halva golvet.
Normalt vid inställning av värmen, så ska alla termostater vara på max och annat helt öppet. Sen ställs värmekällan in för den temp ( kurva ) som behövs, för rätt temp i huset. Då får alla slingor en temp som motsvarar mot utetempen. Sen om det blir för varmt någonstans, tex för solinstrålning eller elda i kamin, sovrum kanske ska var lite svalare, så justeras termostaten ner en del. Då kommer ställdon att stänga ner flödet en del. Är inte diffen för stor, så ändra inget på dom röda.Norrköping2009 skrev:
Tack. Det finns egentligen inget "som fungerat tidigare " alltså ingen som ställt in dem åt mig. Jag har tidigare alltså haft de vita helt öppna och sen strypt på de röda. Men nu började jag fundera mer på det. Men tycker du att de röda ska vara helt öppna isf eller till häften strypta eller annat? Jag vill som sagt ha "frostfritt" i princip. Inte värma upp uterummet.
En tumregel för att ställa fram/retur är ca 4 - 5 C och det gör man med dom röda, som är en strypning i basen på flödet. När VP börjar ge mer värme, så tar termostaterna över tempen i dom rum som dom är.
Så din slinga ut ska då strypas med en vita. Nu kan det vara lite svalt på det golvet, så att tempdiffen är lite hög, men du får prova dig fram med den vita. Det kommer alltid att gå ut samma temp som VP ger, men returen kommer att kallna ner och samtidigt så kan du få det frostfritt.
Hänger du med.
Medlem
· Östergötland
· 87 inlägg
Tack! Jag har hyfsat koll på det andra. Hade inte tänkt röra golvvärmen i huset utan det var mer hur jag ska tänka kring den ut till uterummet. Jag testar mig fram och reglerar på returen/den vita. Tack för dina svar! 👍J jonaserik skrev:Normalt vid inställning av värmen, så ska alla termostater vara på max och annat helt öppet. Sen ställs värmekällan in för den temp ( kurva ) som behövs, för rätt temp i huset. Då får alla slingor en temp som motsvarar mot utetempen. Sen om det blir för varmt någonstans, tex för solinstrålning eller elda i kamin, sovrum kanske ska var lite svalare, så justeras termostaten ner en del. Då kommer ställdon att stänga ner flödet en del. Är inte diffen för stor, så ändra inget på dom röda.
En tumregel för att ställa fram/retur är ca 4 - 5 C och det gör man med dom röda, som är en strypning i basen på flödet. När VP börjar ge mer värme, så tar termostaterna över tempen i dom rum som dom är.
Så din slinga ut ska då strypas med en vita. Nu kan det vara lite svalt på det golvet, så att tempdiffen är lite hög, men du får prova dig fram med den vita. Det kommer alltid att gå ut samma temp som VP ger, men returen kommer att kallna ner och samtidigt så kan du få det frostfritt.
Hänger du med.
Klicka här för att svara