8 969 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Hur jämför jag nuvarande rörliga elpris mot nya?
Hade du läst tråden, åtminstone från #26 och vidare,så hade du sett att svaren inte var oklara och det DU föreslår blir överflödigt och meningslöst.IamJoey skrev:
Oj vad mycket svar du får, och ganska oklara. Om du vill ha kvar rörligt elpris så är det inga jättebelopp att spara
Du kan genom att byta leverantör få ned:
- årsavgiften (under elhandel), nu 432 kr.+ moms
- Ditt påslag på 4 öre +moms
Båda borde gå att halvera.
Dvs ca 250kr (inkl moms) på årsavgiften.
Dessutom ca 2 (2,5 inkl moms) öre per kWh. Om du gör av med 25 000 kWh, så 600-700 kr ink moms.
Dvs, du borde kunna spara ca 1000 kr per år. Du kan nog spara ännu mer om du byter bolag årligen. Man kan nog få ännu bättre under första 12mån...
Börja med att ringa Vattenfall och fråga om de kan göra nåt på rörliga delen... Om inte så se dig omkring.
I #26 har TS inte bara halverat årsavgiften som du föreslog utan eliminerat den.
Han har tom fått ett "negativt" påslag på spotpriset.
Totalt i erbjudandet tjänar han 2211kr att byta FRÅN Vattenfall.
Att då reka som första åtgärd att ringa Vattenfall för att se om dom kan göra "något" på den rörliga delen känns väl inte jätterätt eller??
Tyvärr är det inte så enkelt som de flesta (alla) ovan verkar tro.
De flesta av oss kallar det för rörligt avtal när man betalar för all förbrukning under en månad. Det brukar heta att det är baserat på genomsnittspriset per månad av priserna på Nordpool (www.nordpoolgroup.com), men är tyvärr inte hela sanningen. Eftersom priserna är timme för timme och priset oftast är som högst när konsumtionen är som högst så blir kostnaden per kWh högre än ett rakt genomsnitt. Därför använder många elhandelsbolag ett så kallat volymavvägt genomsnitt där timmarna med hög konsumtion väger tyngre. Ditt elpris kan teoretiskt sätt bli högre om ditt elhandelsbolag har väldigt många kunder med extra hög förbrukning de timmar då elpriset är som högst. Exakt hur de gör denna omräkning redovisas såvitt jag vet inte av något elhandelsbolag.
Elcertifikat handlas på ungefär samma sätt som el, men är inte bundet till att de måste köpas samma timme som de konsumeras. Handelsplatsen för detta heter Cesar. (cesar.energimyndigheten.se)
Eftersom elcertifikat kan köpas vid ett tillfälle och "användas" långt senare så fungerar det inte med medelpriser månad för månad. Istället verkar elhandelsbolagen dra till med en mer eller mindre slumpvis kostnad och jag kan nog garantera att de anpassar priserna till slutkonsumenten så att de med god marginal inte riskerar gå med förlust. Det värsta jag sett var en faktura där elhandelsbolaget tog 6 öre samtidigt som medelpriset länge hade legat på ca 3 öre.
(Hittills har ca 50 miljarder betalats ut i form av elcertifikat till främst vindkraft. Jag skulle dock gissa på att det kostat oss konsumenter minst 60 miljarder på grund av administration och överpriser. Det blir 6000 kr per svensk, spädbarn och pensionärer medräknade, alltså 24000 kr för en normal familj. Tack vindkraften för att vi får såååå billig el.)
På Elskling så hittar man i topp de elhandelsbolag som har väldigt låga priser de första 3 månaderna och sedan sämre villkor. Det vanligaste är att man binder sig för ett år och att man sedan får betala hutlöst mycket om man glömmer att teckna ett nytt avtal i rätt tid.
Ett ganska långt tag använde jag Kundkraft (www.kundkraft.se). Fördelen är att de årligen sköter upphandling och byte av elhandelsbolag automatiskt. Man slipper alltid de extremt dyra tillsvidareavtalen och hamnar på en bra prisnivå, även om det inte blir det lägsta möjliga. Det är alltid lite pill varje år för att lägga till ett nytt autogiro och första räkningen blir normalt alltid i pappersform och eventuellt en aviavgift.
Numera har jag gått över till Kärnfull Energi (www.karnfull.se). Priset är bland det lägsta man kan hitta och avtalet löper tillsvidare utan uppsägningstid eller förändring av villkor. Man behöver alltså inte ligga och bevaka någonting och komma ihåg datum mm. Dessutom stödjer de kärnkraft vilket inte innebär någon större skillnad i praktiken, men ger ändå en vink åt politiker att kärnkraft är populär.
De flesta av oss kallar det för rörligt avtal när man betalar för all förbrukning under en månad. Det brukar heta att det är baserat på genomsnittspriset per månad av priserna på Nordpool (www.nordpoolgroup.com), men är tyvärr inte hela sanningen. Eftersom priserna är timme för timme och priset oftast är som högst när konsumtionen är som högst så blir kostnaden per kWh högre än ett rakt genomsnitt. Därför använder många elhandelsbolag ett så kallat volymavvägt genomsnitt där timmarna med hög konsumtion väger tyngre. Ditt elpris kan teoretiskt sätt bli högre om ditt elhandelsbolag har väldigt många kunder med extra hög förbrukning de timmar då elpriset är som högst. Exakt hur de gör denna omräkning redovisas såvitt jag vet inte av något elhandelsbolag.
Elcertifikat handlas på ungefär samma sätt som el, men är inte bundet till att de måste köpas samma timme som de konsumeras. Handelsplatsen för detta heter Cesar. (cesar.energimyndigheten.se)
Eftersom elcertifikat kan köpas vid ett tillfälle och "användas" långt senare så fungerar det inte med medelpriser månad för månad. Istället verkar elhandelsbolagen dra till med en mer eller mindre slumpvis kostnad och jag kan nog garantera att de anpassar priserna till slutkonsumenten så att de med god marginal inte riskerar gå med förlust. Det värsta jag sett var en faktura där elhandelsbolaget tog 6 öre samtidigt som medelpriset länge hade legat på ca 3 öre.
(Hittills har ca 50 miljarder betalats ut i form av elcertifikat till främst vindkraft. Jag skulle dock gissa på att det kostat oss konsumenter minst 60 miljarder på grund av administration och överpriser. Det blir 6000 kr per svensk, spädbarn och pensionärer medräknade, alltså 24000 kr för en normal familj. Tack vindkraften för att vi får såååå billig el.)
På Elskling så hittar man i topp de elhandelsbolag som har väldigt låga priser de första 3 månaderna och sedan sämre villkor. Det vanligaste är att man binder sig för ett år och att man sedan får betala hutlöst mycket om man glömmer att teckna ett nytt avtal i rätt tid.
Ett ganska långt tag använde jag Kundkraft (www.kundkraft.se). Fördelen är att de årligen sköter upphandling och byte av elhandelsbolag automatiskt. Man slipper alltid de extremt dyra tillsvidareavtalen och hamnar på en bra prisnivå, även om det inte blir det lägsta möjliga. Det är alltid lite pill varje år för att lägga till ett nytt autogiro och första räkningen blir normalt alltid i pappersform och eventuellt en aviavgift.
Numera har jag gått över till Kärnfull Energi (www.karnfull.se). Priset är bland det lägsta man kan hitta och avtalet löper tillsvidare utan uppsägningstid eller förändring av villkor. Man behöver alltså inte ligga och bevaka någonting och komma ihåg datum mm. Dessutom stödjer de kärnkraft vilket inte innebär någon större skillnad i praktiken, men ger ändå en vink åt politiker att kärnkraft är populär.
"Ditt elpris kan teoretiskt sätt bli högre om ditt elhandelsbolag har väldigt många kunder med extra hög förbrukning de timmar då elpriset är som högst"S STB skrev:Tyvärr är det inte så enkelt som de flesta (alla) ovan verkar tro.
Är det inte Nordpools priser man använder för spotberäkning?
Det gör man här i Norge iallafall.
Här fjärravläses mätarna timme f ör timme och det lönar sig alltså att köra tvätt/diskmaskin, elbilladdning etc på natten.
Förbrukar själv 40000kwh/ år, Elbil, utomhusspa, 300m2 Villa med Elvärme så för mig gör det stor skillnad med "2 månaders gratis ström" som är lockmedelet för att byta lerverantör så shoppar runt varannan månad, 5minuters nätbankspyssel ser jag inte som nån större belastning för ny e-faktura
Väldigt få i Sverige har timdebitering. Jag tror det bara är en eller några få procent. När man har timdebitering försvinner mycket av problematiken och det blir enkelt att gå direkt på spotpriset från Nordpool. Med timdebitering blir det förmodligen svårare att lura kunderna så det är nog därför som elhandelsbolagen inte marknadsför timdebitering lika hårt.Z Zodde skrev:
Man måste betala årsavgift då, den har jag inte idag...S STB skrev:Väldigt få i Sverige har timdebitering. Jag tror det bara är en eller några få procent. När man har timdebitering försvinner mycket av problematiken och det blir enkelt att gå direkt på spotpriset från Nordpool. Med timdebitering blir det förmodligen svårare att lura kunderna så det är nog därför som elhandelsbolagen inte marknadsför timdebitering lika hårt.
Med timdebitering försvinner tyvärr möjligheten att jämföra avtal. I alla fall har inte jag hittat någon tjänst där man kan se det enda som då spelar roll: månadsavgift, spotpåslag och (som du nämner) påslag inbakat i den luriga certifikatsposten.S STB skrev:Väldigt få i Sverige har timdebitering. Jag tror det bara är en eller några få procent. När man har timdebitering försvinner mycket av problematiken och det blir enkelt att gå direkt på spotpriset från Nordpool. Med timdebitering blir det förmodligen svårare att lura kunderna så det är nog därför som elhandelsbolagen inte marknadsför timdebitering lika hårt.
Hajar inte riktigt, det är väl det enda som spelar roll nu också?halper skrev:
Fast avgift, spotpåslag, bindningstid och Nordpools priser timme för timme (som är samma för alla)
Elcertifikat har jag just läst lite om utan att bli mycket klokare då det ej debiteras för det i Norge Pga Norge har 100% förnybar elproduktion eller?
Klicka här för att svara