É
Elområde 3.

Enda vettiga sättet att jämföra måste vara enligt min beräkning tidigare...

É ÉlPontus skrev:
Elområde 3.

Enda vettiga sättet att jämföra måste vara enligt min beräkning tidigare...
Korrekt, rabatten på 8,78 lär ju inte vara för evigt så här må man vara uppmärksam och byta igen då den faller bort.
Själv har jag haft 4 olika elbolag sista 12 månaderna, lönar sig helt klart att shoppa runt och ta bästa erbjudandet. De som förlorar mest är de som förblir sitt elbolag troget hela livet!

• Gilla
John Elljung
  • Laddar…
Göran.W
Jag byter elbolag varje år för då slipper man oftast typ alltid årsavgiften på 400 kr och ovan på det får man tex inget påslag på spott priset.
Förra året fick jag 1000 kr inget påslag på spott priset och ingen årsavgift.
I år har jag ingen årsavgift och betalar spotpris -11 öre
Detta gäller rörligt pris.

• Gilla
John Elljung
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
På min senaste faktura ser det ut enligt bifogad bild. Vad är det man ska titta på om jag ska leta billigare leverantör?

Posten ”El” ändras ju öre/kWh varje månad. Kan jag strunta i denna och enbart kolla Spotpåslag, Elcertifikat och årsavgift?

Eller skiljer ”El” mellan bolagen med? Känns väldigt svår jämföra om det skulle vara så... är detta det så kallade Spotpriset som ej går att påverka?

Förutom El och moms så är ju övriga avgifter låga i sammanhanget nu när det är hög förbrukning. Kan man bara påverka ”övriga” avgifter känns det inte som att man kan påverka nåt så mycket (förutom förbrukningen i sig då).

På jämförelsesiter för rörligt visas jämt ett totalpris typ 57öre/kWh vilket säger ingenting, därav dessa frågor.

[bild]
Jag påstår att det är himla svårt att jämföra, man blir lurad i båda ändarna. Men om man kan tänka så att jag anstränger mej för att spara el när den är dyr och slösar när den är billig då ska man ha rörligt, annars ska man ha fast elpris. Fast elpris sätter den fundamentala marknadsmekanismen tillgång / efterfrågan ur spel.

L Lars-Olof skrev:
Jag påstår att det är himla svårt att jämföra, man blir lurad i båda ändarna. Men om man kan tänka så att jag anstränger mej för att spara el när den är dyr och slösar när den är billig då ska man ha rörligt, annars ska man ha fast elpris. Fast elpris sätter den fundamentala marknadsmekanismen tillgång / efterfrågan ur spel.
Fast pris sätter öht inga marknadsmekanismer ur spel. Tillgång/efterfrågan på el påverkas inte alls av hur många konsumenter som har fast pris. På samma sätt som räntan inte påverkas av hur många som binder.
Elbolagen är vana vid att stora aktörer (energikrävande industri t.ex.) binder priset så i elbolagens portfölj finns det kunder som har en mängd olika bindningstider och de finns de som har spotpris.
Den som binder till ett fastpris får betala förväntat genomsnittligt spotpris PLUS en premie som elbolagen/marknaden definierar och där kan du räkna med att du som kund alltid blir sittande med Svarte Petter över tiden.

Om elvärme är dyr kan jag sänka temperaturen eller elda med ved. Om jag har fast elpris kanske jag inte bryr mej. Fast det kunde räcka med en go tröja och raggsockar.

L Lars-Olof skrev:
Om elvärme är dyr kan jag sänka temperaturen eller elda med ved. Om jag har fast elpris kanske jag inte bryr mej. Fast det kunde räcka med en go tröja och raggsockar.
Du betalar ju fortfarande ett styvt pris per Kwh med fast elpris så att inte bry sig om förbruket bara för man har fast (och för att spotpriset för stunden är ovanför fast) låter inte bara ologiskt men direkt dumt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag byter varje år till den billigaste elleverantören jag hittar på elskling.se (med vettiga villkor). Jag orkar inte jämföra, jag kör så billigt som möjligt. Det kostar mer tid att jämföra olika leverantörer än att ta den billigaste och genomföra bytet.

Jag gör också samma sak, kollar på elskling.se och kör 1 års fastpris. Har just nu 23 öre/kWh. När jag tittade på det rörliga priset förra året, så var det endast två månader av 12 som priset var lägre än det jag har nu. Detta kräver att man är mer aktiv, för jag har ett kampanjpris, och 9 av 10 glömmer/orkar inte byta elleverantör, vilket elbolagen vet om.

när det sedan gått mer än 12 månader så kan jag ha samma bolag som jag har haft tidigare. För då räknas jag som ny kund igen.

jag rekommenderar att byta elleverantör i september månad, det är då priset på fast avtal brukar vara lägst. Kolla bara om det är en månad eller två månaders uppsägningstid. Jag har sedan en lista på tfn där jag antecknat vilka bolag jag har haft, och har, så man har koll på det. Då har man ständigt lågt kampanjpris på elen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
E
Jag rekommenderar att man istället för elskling använder sig av elpriskollen.se som är helt oberoende vilket elskling inte är. Elmarknadsinspektionen står bakom elpriskollen, elskling drivs affärsmässigt.

E Elektra skrev:
Jag rekommenderar att man istället för elskling använder sig av elpriskollen.se som är helt oberoende vilket elskling inte är. Elmarknadsinspektionen står bakom elpriskollen, elskling drivs affärsmässigt.
På vilket sätt är elskling INTE oberoende?
Bara för att det är privat så skulle dom vara "köpta" eller ha en "hidden agenda"?

Tror tvärtom, eftersom man drivs affärsmässigt så är man mån om att ha den bästa produkten, ha alla fakta rätt, senaste priserna, användarvänlig website etc
En myndighet har inte samma incitament.

P
Elkollen hade lite högre priser i mitt fall iaf,man kan ju kontakta vald leverantör direkt om man inte vill ha elsklings avtal på sajten,så har jag gjort och fick samma pris.

Ingen som nämnt Tibber än? Månadskostnad på 39 kr men de gör inga påslag alls på elen. Det är timpriser så att man kan anpassa sin förbrukning och det finns lite roliga integrationer för att styra uppvärmning/elbilsladdning efter pris/väder m.m.
Finns också ett API om man vill suga ut lite uppgifter till sitt hemstyrningssystem. Använder inte jättemycket själv än, men har en Sensibo Air för att styra luft/luft-värmepump och drar in uppgifterna till Home Assistant men har inte börjat styra någonting efter priset än.

Fast det stämmer ju inte. Tibber säger själva att de har ett påslag på spotpriset, men verkar inte tala om hur stor det är. https://tibber.com/se/magazine/inside-tibber/inkopspris-per-timme

Elpriserna följer spotpris från Nord Pool + en avgift per kWh, som uteslutande går till att täcka våra kostnader för elhandel, elcertifikat och ursprungsgarantier för att säkra att elen du köper är från förnybara källor. [...]
(min fetstil)

M MaxEO skrev:
Ingen som nämnt Tibber än? Månadskostnad på 39 kr men de gör inga påslag alls på elen. Det är timpriser så att man kan anpassa sin förbrukning och det finns lite roliga integrationer för att styra uppvärmning/elbilsladdning efter pris/väder m.m.
Finns också ett API om man vill suga ut lite uppgifter till sitt hemstyrningssystem. Använder inte jättemycket själv än, men har en Sensibo Air för att styra luft/luft-värmepump och drar in uppgifterna till Home Assistant men har inte börjat styra någonting efter priset än.

[länk]

Vet inte hur man lägger in en inbjudningslänk utan att sänka trovärdigheten, men here goes:
[länk] (ger 500 kr i deras till mig och den som signar upp)
halper halper skrev:
Fast det stämmer ju inte. Tibber säger själva att de har ett påslag på spotpriset, men verkar inte tala om hur stor det är. [länk]

(min fetstil)
Om man inte ens specar avgiften per kwh så luktar det lite i min värld iallafall...

• Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
På min senaste faktura ser det ut enligt bifogad bild. Vad är det man ska titta på om jag ska leta billigare leverantör?

Posten ”El” ändras ju öre/kWh varje månad. Kan jag strunta i denna och enbart kolla Spotpåslag, Elcertifikat och årsavgift?

Eller skiljer ”El” mellan bolagen med? Känns väldigt svår jämföra om det skulle vara så... är detta det så kallade Spotpriset som ej går att påverka?

Förutom El och moms så är ju övriga avgifter låga i sammanhanget nu när det är hög förbrukning. Kan man bara påverka ”övriga” avgifter känns det inte som att man kan påverka nåt så mycket (förutom förbrukningen i sig då).

På jämförelsesiter för rörligt visas jämt ett totalpris typ 57öre/kWh vilket säger ingenting, därav dessa frågor.

[bild]
Oj vad mycket svar du får, och ganska oklara. Om du vill ha kvar rörligt elpris så är det inga jättebelopp att spara

Du kan genom att byta leverantör få ned:
- årsavgiften (under elhandel), nu 432 kr.+ moms
- Ditt påslag på 4 öre +moms

Båda borde gå att halvera.
Dvs ca 250kr (inkl moms) på årsavgiften.
Dessutom ca 2 (2,5 inkl moms) öre per kWh. Om du gör av med 25 000 kWh, så 600-700 kr ink moms.

Dvs, du borde kunna spara ca 1000 kr per år. Du kan nog spara ännu mer om du byter bolag årligen. Man kan nog få ännu bättre under första 12mån...

Börja med att ringa Vattenfall och fråga om de kan göra nåt på rörliga delen... Om inte så se dig omkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.