Vattna hela utrymmet i eldstaden, där du ett eldar, väggar, tak och själva rökgången, så långt du kommer åt inifrån.

Det ska vattnas ordentligt under typ en halvtimme eller längre. Blaska på ordentligt. En blomspruta förslår inte långt!

Blanda till en sats att börja med på ca 1kg åt gången.
Den ska vara lös i konsistensen.

Jag brukar sen forma lera som snöbollar, eller ösa upp en full hand.

Med kraft och lite fart, så slänger jag in leran, där det fattas eller där jag vill få tätt.

Det ska riktigt klafsa, annars är det för lite vatten i den färdiga leran.

Börja med att fylla alla fogar och sprickor. Kasta på, fyll på med lera till det blir helt tätt.

Först när du är nöjd med detta momentet är det dags att lägga på
Ett lager över hela ytan i eldstaden.
Jag brukar göra lagret 0.5 till 1 cm tjockt. Nu med lite fastare lera.
Riv av med typ en murslev. Inte den största!

När du är nöjd, så måste all lera torka i minst 14 dagar, innan man tänder små brasor åt gången.
Detta för att driva ut all fukt.
Eldar du för kraftigt spricker leran, ja den kan
t o m lossna i större flak.

Att elda många små brasor är sättet att nå framgång.

Efter en månad kan det vara läge att elda lite mer.

Allt måste få ta sin tid

Redigerat:
Vet av erfarenhet att min
upputsning varar hela eldningssäsongen

Så nästa sensommar, river jag ned det som är löst och lägger på lera enligt ovan. Det hörs om man knackar försiktigt med ett skruvmejselskaft, där leran lossnat från täljstenarna. Och är lerskiktet trasigt där, så river jag ned och börjar om från början inför kommande eldningssäsong.

Att riva ur alla "innerstenar" i eldstaden är inte aktuellt hos mig.
För då måste hela ugnen monteras ned och byggas upp igen.
Bättre att vårda det man har.

Har funkat finfint i 23 år, som enda värmekälla i bodelen.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Öppnad kamin med sotborste, skruvmejsel och tryckspruta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig källarvägg med synliga fuktfläckar och kalkavlagringar på grov stenstruktur. Golvet är delvis vått av fukt från väggen.
Skapa konto
Rå betongyta med grov och fin textur, belyst från ovan.
Skapa konto
Hink med eldfast reparationsmassa från Fescon i ett kök.
Skapa konto
Öppen eldstad med glödande kol i en kamin med öppen glasdörr, omgiven av sotig interiör och grå stenyta.
Skapa konto

Redigerat:
H Hybro skrev:
[bild][bild][bild][bild][bild]
När jag kollade på bilden:

Eldstad med täljstenar, synliga lager utan murbruk eller lera, aska på botten. Vinklad vy visar osammanfogade sidoväggar.
Skapa konto

Är eldstadens täljstenar original?
Det är inte så att de är ilagda efteråt?
Om man kollar så verkar väggen längst in och sidoväggarna inte vara hopknutna i hörnen med stenar i skift, liggande på varandra. Bara enskilt travade.

Tycker mig inte se nåt bruk eller lera mellan stenarna.

Kan det vara så att original stenar i eldstaden tidigare gått sönder, och så har någon byggt upp igen, utan lera eller bruk.

Om så är fallet kanske det ginge att plocka ned och göra om på ett bättre sätt.

Här ser man att stenarna i hörnen är lagda i skift, låser ihop.
Person placerar täljstenar i eldstad under konstruktion; stenarna verkar inte ha bruk eller lera mellan sig, vilket antyds av diskussionen.
Skapa konto

Vad är det modell på din ugn?

Redigerat:
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
När jag kollade på bilden:

[bild]

Är eldstadens täljstenar original?
Det är inte så att de är ilagda efteråt?
Om man kollar så verkar väggen längst in och sidoväggarna inte vara hopknutna i hörnen med stenar i skift, liggande på varandra. Bara enskilt travade.

Tycker mig inte se nåt bruk eller lera mellan stenarna.

Kan det vara så att original stenar i eldstaden tidigare gått sönder, och så har någon byggt upp igen, utan lera eller bruk.

Om så är fallet kanske det ginge att plocka ned och göra om på ett bättre sätt.

Här ser man att stenarna i hörnen är lagda i skift, låser ihop.
[bild]

Vad är det modell på din ugn?
Jodå jag har likadana stenar i min. Den heter HTU 600.Jag eldar ganska hårt i min så jag tror att vissa fogar är urbrända. Använder min som primär värmekälla så jag tog tillfället i akt idag när det är plusgrader att trycka in keramisk ull i de större fogarna och putsade sedan igen dom med finjas eldfasta bruk. Får se hur det funkar . Annars så får jag prova lera som dig efter säsongens slut. Tack för råden i alla fall. 🙏

B Bidar tid skrev:
Jodå jag har likadana stenar i min. Den heter HTU 600.Jag eldar ganska hårt i min så jag tror att vissa fogar är urbrända. Använder min som primär värmekälla så jag tog tillfället i akt idag när det är plusgrader att trycka in keramisk ull i de större fogarna och putsade sedan igen dom med finjas eldfasta bruk. Får se hur det funkar . Annars så får jag prova lera som dig efter säsongens slut. Tack för råden i alla fall.
Det kommer nog fungera jättebra.
Är ju inget tryck inne i eldstaden, så att ha "tätt" räcker långt.

Ett annat diy tips är att mala ned en bit kasserad Vermikulit, chamottesten eller eldfast tegel & blanda in mjölet/småbitarna i det eldfasta bruket. Det ger ett bättre tåligare resultat om man ska fylla sprickor eller glipor inne i eldstaden utöver att bruket räcker till betydligt mer. (hellre för löst blandat än för hårt/fast)

& enligt mig kan du elda redan 1 dygn efter (om lagningen inte var över 1 cm tjock), men elda inte för hårt bara. Att småelda kommer få lagningarna att torka ut betydligt fortare, då en luftrörelse & värme skapas.

Vermikulit kan du såga i med vanlig fogsvans för att få till mjöl/småbitar & chamottesten & eldfast tegel smascha med lill-släggan mot något hårt.
Jag har små burkar hemma med tidigare hemgjort eldfast mjöl, en gammal syltburk fungerar perfekt.

Eldar morgon o kväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.