Blev väl typ kär i Tulikivin redan från början. Hela kalla årstiden go o varm. Är som ett levande väsen.
Därav bl a mängden bilder.

Folk som begriper sig på, har påpekat att den ska benämnas ugn, men från början är jag uppväxt med ordet kamin. Detta även för större skapelser.

Från början.
Det gick åt mycket el för att med direktel hålla värmen i stugan när jag och min sambo flyttade samman år 2000. Vi hade båda två tonåringar. Varav en huserade i friggeboden. En timmes duschandet varje dag och spring genom i stort sett öppna dörren.
Pengarna flödade till elbolaget (en).

Kom i kontakt med några som sen tidigare hade liknande tunga bränslesnåla eldstäder. Oeldade sen dagen innan men fortfarande goa o varma.

Sen barnsben var uppvärmningen vedspis i köket och en kakelugn i stora kombinerade vardags- och sovrummet. Alltid gott o varmt.
Min far skogsarbetaren fick björk hemkört med häst. Kakelugn med brinnande eld, trägolv i förgrunden, hemtrevligt, värmande och inbjudande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frillestad och 14 till
  • Laddar…
Så vi bestämde oss 2020 för att dra ned på elförbrukningen rejält lång tid framöver.

Huset vi bor i byggdes 1982 och har en s k ytonglåda som grund. En typ upp och nedvänd skokartong stående på gjutna sulor.
Golvet bestående av hopfogade ytongbalkar, ovanpå stående på högkant ytongbalkar runt om och rakt genom mitten.

Förstod att det behövdes ett ordentligt fundament för både kaminens vikt på 1900 kg och Isokernskorstenen.

Grävde ur runt mittbalkengenom mitten i huset ända ned till "grund", fast gjord som min far sa.
Gjorde en gjutform på ca 2 x 3 m. Ca 6 dm hög ... För att bära upp vikten för eldstad, skorsten och en typ viktfördelare ovanför nämnda golv av ytongbalk.

- Under golvet.
Slog flera större hål på mittbalken av Ytong, ovan sulan. Fixade svetsade armeringsmattor på båda sidor och trädde i armeringsjärn genom de upptagna öppningarna.
Fyllde med överbliven betong från ett brobygge, typ 2 kubik, genom ett schakt ovanifrån. Gick många skottkärrlass på spång över trägolvet inne i huset.
Körde med vibratorstav. Flöt ut utmärkt.

Bara sett hur man gjorde på olika byggen, bl a Skanska Doris oljeplattform, där jag jobbade som ställningsmontör. Detta tills jag trillade ned på ett pappersbruk.😬
 
Redigerat:
  • Gilla
Frillestad och 3 till
  • Laddar…
Hej
Kul tråd och kanske alldeles för inspirerande........
Jag har sett kaminer med täljsten i mindre bitar.
Kaminer/ugnar där man staplar täljsten och fäster med clips, är det en sådan du har?
/W
 
Nåväl, efter några dagars uppehåll, la jag in en 125 mm isolerad plåttub utifrån grunden, med 90 graders böj och rakt upp genom golvet, så att det skulle bli mitt för asklådan, underifrån.
Från början med ett spjäll, med den har tagits bort, då det slutliga draget genom eldstaden är perfekt utan strypning.

Ett spjäll med litet urtag, så som vid kakelugnar, mellan ugn och skorsten monterades av ugnsmakaren.
Eldstadens spjäll inifrån bostaden är alltid stängd, går ej att öppna av misstag.
När spjället enligt ovan, skjuts in, så finns inget drag genom eldstaden. Ingen kall luft går genom tuben och kyler ned. Inte heller genom skorstenen och ut i det fria.

Murade mellan det gjutna fundamentet och undersidan av Ytonggolvet. Var noga med att fylla ordentligt uppåt.

Då var det klart i grunden! Pust.
 
  • Gilla
Jaana K och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Kul tråd och kanske alldeles för inspirerande........
Jag har sett kaminer med täljsten i mindre bitar.
Kaminer/ugnar där man staplar täljsten och fäster med clips, är det en sådan du har?
/W
Nej. Den jag har är gediget helt byggd i endast Täljsten. Som en kakelugn, fast med mycket tyngre byggmaterial. Inga ler- eller tegelstenar. Bara gjutjärn i roster och luckor, och luckkarmar.
Lagrar och avger värme otroligt bra. Återkommer till detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
07.00 gjorde sambon eld i kaminen.
Ja, jag kallar det kaminen.

- 9 grader i går kväll. I morse -17.

La in två omgångar ved, nu 10.00 har elden falnat. Stänger spjället mellan kamin och skorsten. Alltså ingen kall luft kan strömma in i eldstaden.
Gör ny eld först i kväll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja, nu var det dags att börja inne i kåken.

När jag rev ut en sprucken och fördärvad kakelugn i förra lilla sekelskifteshuset och därefter skulle bygga mig en ny eldstad kring en Jötul Peis 17a med nåt som liknade en öppen spis. Så insåg jag att en modell av träribbor och överbliven tapet var nödvändigt. För nåt sånt hade jag aldrig gjort tidigare🤔

Det blev en ordentlig skapelse med rödmålade eldsflammor, brik, galler mm.

- Ut på dagen trängde sig några Jehovas Vittnen in i vardagsrummet där fullskaliga modellen var på plats.
Pratglada och stammande drog de sig snabbt ut igen.



Vis av den erfarenheten, modellbygget, så blev det ett liknande här.
Man i gul t-shirt bygger träkonstruktion utomhus nära rödmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Ett ritat kylskåp på papp i ett vardagsrum, gammalt foto, trägolv, inomhusmiljö, konstnärligt uttryck, hemtrevlig känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dålig kvalitet på bilderna, då jag fotar ur ett album med mobilen.

Inte mycket att fundera på...
 
  • En person i gula kläder sågar en gipsvägg vid en husrenovering. Elektrisk installation synlig. Gamla trädörrar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, det såg brukbart ut☺️

Man i hörselskydd river golv, omgiven av träspill och verktyg inomhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En spegel reflekterar ett rum under renovering, synliga byggdetaljer och spill, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slugger och 1 till
  • Laddar…
Nu rev jag ut typ 3 dm in under kanten på det uppspgade golvet.
La i fördämningsbrädor, förskalning på Norska, plast för att hindra fuktvandring, armering och därefter bruk.
Så pass mycket bruk att det nätt fyllde upp till undersidan av golvplankorna efter vibrering med stav. Flöt ut sååååå fint. Behövdes en liten anstrykning.

Gjutna plattan ovan ytonggolvet fördelar vikten av kommande kamin och skorsten på en större yta. Så inte ytongen skull ge vika...
Totalvikt ca 3.5 ton. Endast Tulikivin 1900 kg!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Angående gjutningen i grunden.

Hade tänkt att med utländska jobbare, dra in betong i baljor under golvet.

Men två dagar innan fick jag reda på att en betongbil skulle kunna svänga förbi.
Tanken var att mata betongen med "betongsnabeln".
Men denna gick inte att få in i huset.

Så det fick bli en betongsluss inne i stugan. Rakt ned med mynning på vardera sida av mittbalken i grunden.

Först en bild av armeringen i flera svetsade delar, innan den kom på plats i underjorden.
Armeringsjärn på grus, verktyg och byggmaterial i bakgrunden, byggarbetsplats eller renoveringsprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongslussen inne i stugan. Byggdes i panik🥴
Person i hörselskydd sågar i träplatta inomhus, arbetskläder, verktyg, hantverk, hemmafixarprojekt, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Goda grannars hjälp
Personer i arbetskläder använder skottkärror nära betongbil vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkade utmärkt
En översvämmad källare med lera och skräp, synliga kablar, skadad infrastruktur, mörkt och dystert intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
slugger och 4 till
  • Laddar…
Så var det läge att gjuta plattan på ovansidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Förstår jag rätt att du gjorde en modell som de tillverkade efter?
Eller var det en modell du tillverkade en dummy av?
/W
 
Nej. I första huset... Byggde jag eldstaden själv, med eget valt material. Och gjorde då först en egen typ attrapp. Hade aldrig byggt nåt sånt tidigare.


- Vis av erfarenheten och perfekta originalritningar och måttangivelser så gjorde jag jag en fullskaledummy på liknande sätt av Tulikivin.

Detta för att kunna förbereda allt. Såga upp väggar, gjuta ovan golv, få friskluftsröret på rätta stället o s v, o s v.

Montören hade bara att bygga upp kaminen på rätt plats, efter det att jag monterat skorsten mm.

- Några råd jag fick av montören var att lägga alla stenar jämnt fördelade utefter kökets och vardagsrummets ytterväggar, när jag fick pallarna med godset. levererade. Samt lägga ut den i nummerordning med den märkning som fanns på varje sten.

Tydligen har det hänt att någon lagt allt mitt på ett golv. Golvet höll inte för 1900 kg utan föll ihop.

Ett annat var att en montör skulle börja montera en morgon strax efter att allt burits in. Det var -25 grader ute. Huset hade tydligen kylts ned ordentligt och om jag minns rätt så måste kaminen byggas upp med något så när jämn temperatur. Annars risk för sprickor i fogar o s v.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Äsch redigerings möjligheten utgick p g a för lång tid.

-Bilder mm till inlägg 9.

Husrenovering, armeringsjärn på isolerplattor, trästomme, kablar, förberedelse för betonggjutning, arbetsplats, rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här mynnar tilluftstuben, alltså under asklådan.

Detta stod det inget om i monteringsanvisningen, så montören ifrågasatte detta, när han skulle börja monterade.

Ringde Tulikivi i Finland, och fick prata med en svensktalande konstruktör.
"Inga problem med att ta tilluft den vägen i stället för att elda upp 20 gradig varmluft en kall vinterdag.

Man skymtar strax intill typ ubalkar av stål. Dessa ligger över vattenledningar av prisol. De senare ligger alltså åtkomliga lösa.

Här nedan ser man två vida slangar med ovan nämnda kopparrör

Byggarbetsplats med armeringsjärn, elinstallationer och träformar innan betonggjutning, markerat område med rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så fyllning med bruk.... Avplaning i höjd med golvbrädorna underkant.
Ska senare läggas täljstens skivor plant med golvets ovansida. Två vuxna och ett spädbarn sitter på golvet bredvid upprivet golv. Hemrenovering eller reparation verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
slugger och 2 till
  • Laddar…
En pall med Isokern skorstenselement. Kvinna står bredvid inslagen pall framför röd lada, ler, avslappnad, sommardag, grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.