Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Jag är så enoormt less på mitt projekt just nu.
Gräver ut och ska gjuta bottenplatta för en liten estetisk mur.
8+5 meter i L-vinkel.
Bygger gjuformen just nu. Och inget blir rakt och jämnt.
Hur noga är det att de två sidorna är helt i våg både vertikalt och horisontellt?
Hur mycket kommer betongen flyta ut?
Ska hälla i runt 1000 liter... det går ju inte att börja skyffla ut om det skiter sig.
Jag uppskattar om alla kommentarer om vad som skulle gjorts annorlunda innan besparas. Inget görs om eller kommer ångras
Vägen framåt är det enda intressanta
Gräver ut och ska gjuta bottenplatta för en liten estetisk mur.
8+5 meter i L-vinkel.
Bygger gjuformen just nu. Och inget blir rakt och jämnt.
Hur noga är det att de två sidorna är helt i våg både vertikalt och horisontellt?
Hur mycket kommer betongen flyta ut?
Ska hälla i runt 1000 liter... det går ju inte att börja skyffla ut om det skiter sig.
Jag uppskattar om alla kommentarer om vad som skulle gjorts annorlunda innan besparas. Inget görs om eller kommer ångras
Vägen framåt är det enda intressanta
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
C Christian.a skrev:Jag är så enoormt less på mitt projekt just nu.
Gräver ut och ska gjuta bottenplatta för en liten estetisk mur.
8+5 meter i L-vinkel.
Bygger gjuformen just nu. Och inget blir rakt och jämnt.
Hur noga är det att de två sidorna är helt i våg både vertikalt och horisontellt?
Hur mycket kommer betongen flyta ut?
Ska hälla i runt 1000 liter... det går ju inte att börja skyffla ut om det skiter sig.
Jag uppskattar om alla kommentarer om vad som skulle gjorts annorlunda innan besparas. Inget görs om eller kommer ångras
Vägen framåt är det enda intressanta![]()
Enklast är att du slår ner träpålar som du skruvar formvirket i. sen så vattnar du in första sidan av formen och har distanser av regelvirke som du sätter i mellan från första sidan till den andra. Blir enkelt och bra.
Sen om du får mellanrum mellan formen och backen så kan du motfylla med lite jord eller sand.
Viktigaste är att den är i våg längsledes för det blir svårast att justera med bruk den vägen om det skiljer mycket.
Sen om du får mellanrum mellan formen och backen så kan du motfylla med lite jord eller sand.
Viktigaste är att den är i våg längsledes för det blir svårast att justera med bruk den vägen om det skiljer mycket.
Pålar på utsidan och motfyll annars kommer de nog börja svälla åt sidorna. Du kan ju även se till att hålla ihop formen i ovankant. Så slipper du att sidorna viks utåt. Sen är det bästa att fylla betongen jämt och inte lita på att den flyter ut jämt. Jag hade inte lagt energi på att göra formen i våg utan gjutit rakt. Får ha lite känsla och mäta sig fram.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Tack för stödet. Nu är formen byggd och armering är i. Långa vågformade armeringar ihopnajat. Dessutom 1 meter långa armeringsjärn nerbankade till 80% i marken och fastnajjat i dem.
Igår öppnades tyvärr himlens portar över oss. Värsta regnvädret vi varit med om här på 4 år tror jag.... helt sjukt.
Nu till frågan:
Hur pass mycket regn tål en gjutning?
Hittar bara "var försiktig" eller "inte vid risk för regn".
Vad kan hända?
Är det att regndropparna landar på betongen och gör den "ful"?
Mättar den med vatten och försämrar bärigheten?
Riskerar att fylla formen med vatten och glida iväg?
Annat?
Semestern tryter, och det ska vara 0,3 till 2,5 mm regn om dagen hela veckan enligt spridda prognoser...
Igår öppnades tyvärr himlens portar över oss. Värsta regnvädret vi varit med om här på 4 år tror jag.... helt sjukt.
Nu till frågan:
Hur pass mycket regn tål en gjutning?
Hittar bara "var försiktig" eller "inte vid risk för regn".
Vad kan hända?
Är det att regndropparna landar på betongen och gör den "ful"?
Mättar den med vatten och försämrar bärigheten?
Riskerar att fylla formen med vatten och glida iväg?
Annat?
Semestern tryter, och det ska vara 0,3 till 2,5 mm regn om dagen hela veckan enligt spridda prognoser...
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Jag tänker att formen är bra vattnad nu.C Christian.a skrev:Tack för stödet. Nu är formen byggd och armering är i. Långa vågformade armeringar ihopnajat. Dessutom 1 meter långa armeringsjärn nerbankade till 80% i marken och fastnajjat i dem.
Igår öppnades tyvärr himlens portar över oss. Värsta regnvädret vi varit med om här på 4 år tror jag.... helt sjukt.
Nu till frågan:
Hur pass mycket regn tål en gjutning?
Hittar bara "var försiktig" eller "inte vid risk för regn".
Vad kan hända?
Är det att regndropparna landar på betongen och gör den "ful"?
Mättar den med vatten och försämrar bärigheten?
Riskerar att fylla formen med vatten och glida iväg?
Annat?
Semestern tryter, och det ska vara 0,3 till 2,5 mm regn om dagen hela veckan enligt spridda prognoser...
Ska slösa bort min solrosolja från lokala fyndhandlaren också och pensla formen ordentligt invändigt. Eller är sprutsmörj
När det kommer vatten på ovansidan en gjutning så lakas cementen ur lite och det blir som en hinna på, går att skrapa bort lätt och gör inget då du ska mura ovanpå.Tänk på att sätta några järn ner i betongen med ca 1 m mellan, som sticker upp ca 15 cm, sen borra i stenen och trä över stenen, då kommer den aldrig att flytta i sidled. Och eftersom du har återfyllning på marksidan så får du ett marktryck från den sidan, i övrigt så ska formen vara så rak som möjligt, kommer första skiftet mot betongen under mark har det ingen betydelse, bara rikta upp med snöre när du murar
Olja i formen är väl främst för utseendet och uttorkning. Jag hade inte lagt den energin utan möjligen vattnat lite extra och täckt in allt när jag gjutit klart.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Det är högst minimalt, jag hade struntat i det i ditt fall. Och om du skulle vilja ta bort formen finns det ändå ingen som helst anledning att olja eller vattna den, den kommer släppa bra ändå.
Tänk på att betong är tungt. Riktigt tungt och möjligheterna att rätta till något när man väl börjat gjuta är i princip obefintliga. Av den anledningen bör man lägga mycket energi på formen, då kommer gjutningen gå som en dans. Det motsatta vill man inte vara med om.
I ditt fall borde det enklaste nu vara att du kör med formstag för att formen inte ska "kalva" (sväller på bredden när du häller i betongen). Köp färdiga eller göra egna med kraftigare ståltråd genom formen som du lindar runt en spik på utsidan (borra hål i formen). Du fyller sedan bara upp med jord/grus i underkant form för att betongen inte ska läcka ut. Det är heller ingen dum ide att du förankrar formen i marken i vertikalled så den inte lyfter när du vibbar betongen. Så slå ner ett antal stolpar och skruva fast formen i dessa så är du helt säker.
Och när du väl gjutit så lägg gärna plast ovanpå och se till att betongen är rejält fuktig i minst en vecka, helst två.
Om du ska riva formen kan du göra detta försiktigt efter 24h men vänta annars minst 3 dagar så är risken för skador i din gjutning mindre.
Och ja, det är vansinnigt tråkigt att bygga gjutformar
.
Tänk på att betong är tungt. Riktigt tungt och möjligheterna att rätta till något när man väl börjat gjuta är i princip obefintliga. Av den anledningen bör man lägga mycket energi på formen, då kommer gjutningen gå som en dans. Det motsatta vill man inte vara med om.
I ditt fall borde det enklaste nu vara att du kör med formstag för att formen inte ska "kalva" (sväller på bredden när du häller i betongen). Köp färdiga eller göra egna med kraftigare ståltråd genom formen som du lindar runt en spik på utsidan (borra hål i formen). Du fyller sedan bara upp med jord/grus i underkant form för att betongen inte ska läcka ut. Det är heller ingen dum ide att du förankrar formen i marken i vertikalled så den inte lyfter när du vibbar betongen. Så slå ner ett antal stolpar och skruva fast formen i dessa så är du helt säker.
Och när du väl gjutit så lägg gärna plast ovanpå och se till att betongen är rejält fuktig i minst en vecka, helst två.
Om du ska riva formen kan du göra detta försiktigt efter 24h men vänta annars minst 3 dagar så är risken för skador i din gjutning mindre.
Och ja, det är vansinnigt tråkigt att bygga gjutformar
Klicka här för att svara




