168 872 läst ·
50 svar
169k läst
50 svar
Hur isoleras ett trallgolv i ett uterum?
Ska bygga inglasat uterum åt en närstående familj.
Eftersom huset har källare och det är ca 130 cm upp till golvet på första våning
tänker jag följande. Bygga upp bjälklag på uterummet 130 mm under färdigt golv
Lägga ut 45x95 cc 60 på bjälklaget och isolera med 100 mm cellplast
Får antagligen lägga 10 mm plastbrickor under 45x95 för rätt höjd. Därefter
Lägga oimpregnerat trä som golv. Går det att ha spontade golvbräder eller ska det
vara trallbrädor typ lärk. Har jag missat något i konstruktionen?
Eftersom huset har källare och det är ca 130 cm upp till golvet på första våning
tänker jag följande. Bygga upp bjälklag på uterummet 130 mm under färdigt golv
Lägga ut 45x95 cc 60 på bjälklaget och isolera med 100 mm cellplast
Får antagligen lägga 10 mm plastbrickor under 45x95 för rätt höjd. Därefter
Lägga oimpregnerat trä som golv. Går det att ha spontade golvbräder eller ska det
vara trallbrädor typ lärk. Har jag missat något i konstruktionen?
Hej Erik,E Erik Aronsson skrev:
Jag har lite problem med mitt uterum, och funderar på om cellplatsen (jag antar att det är det jag har, typ "frigolitplattor"?).. byggt av entreprenör, men väldigt mycket som blivit tokigt, så nu vill jag kolla allt. Min fråga nu är om det ska vara en luftspalt mellan trall och cellplasten. Hur gjorde du? I mitt fall är det inte det, cellplasten ligger typ direkt under trall.
Jag byggde också utan luftspalt.jonna69 skrev:
Hej Erik,
Jag har lite problem med mitt uterum, och funderar på om cellplatsen (jag antar att det är det jag har, typ "frigolitplattor"?).. byggt av entreprenör, men väldigt mycket som blivit tokigt, så nu vill jag kolla allt. Min fråga nu är om det ska vara en luftspalt mellan trall och cellplasten. Hur gjorde du? I mitt fall är det inte det, cellplasten ligger typ direkt under trall.
Hej!
Det är väl nästan alltid varmare luft i uterummet som trycks ner i isoleringen i golvet och möter ett kallare klimat vilket resulterar i kondens. Dvs. det kommer fällas ut vatten en bit ner i isoleringen som behöver komma ut. Eller tänker jag fel?
Det är väl nästan alltid varmare luft i uterummet som trycks ner i isoleringen i golvet och möter ett kallare klimat vilket resulterar i kondens. Dvs. det kommer fällas ut vatten en bit ner i isoleringen som behöver komma ut. Eller tänker jag fel?
Ska installera ett WG vinter+ uterum och ska bygga ny altan / regelstomme.
(Blir upp till 1,5m hög altan på stolpar då det är suterräng)
- Funderar på att lägga denna trossbottenskiva (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043) närmast mark och eventuellt vindpapp ovanför denna. Verkar stå emot fukt bra.
- Sedan isolera med XPS/EPS.
Eftersom jag tänker ha en uterumsmatta överst lurar jag på att skippa trall och instället lägga vanlig råspont alternativt spontad golvspånskiva.
-Plast skippar jag nog då det inte finns i övriga uterummet och både XPS/EPS och fibercemtskivan är oorganiska. Reglar i tryckimpregnerat
Bygger ett separat golv under uterummet och kör vanlig trall utanför uterummet för att undvika att vatten tar sig in under uterumspartierna. Funderar på om man ska sätta någon form av fotplåt under glaspartierna eller om det räcker med att montera partierna på en lite förhöjd ram vilket borde göra det omöjligt för vattnet att pressas in (34mm tjock trall längs med glaspartierna och 28mm trall utanför uterummet.)
Hur låter upplägget? Vad kan gå fel
?
- Funderar på att lägga denna trossbottenskiva (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043) närmast mark och eventuellt vindpapp ovanför denna. Verkar stå emot fukt bra.
Eftersom jag tänker ha en uterumsmatta överst lurar jag på att skippa trall och instället lägga vanlig råspont alternativt spontad golvspånskiva.
-Plast skippar jag nog då det inte finns i övriga uterummet och både XPS/EPS och fibercemtskivan är oorganiska. Reglar i tryckimpregnerat
Bygger ett separat golv under uterummet och kör vanlig trall utanför uterummet för att undvika att vatten tar sig in under uterumspartierna. Funderar på om man ska sätta någon form av fotplåt under glaspartierna eller om det räcker med att montera partierna på en lite förhöjd ram vilket borde göra det omöjligt för vattnet att pressas in (34mm tjock trall längs med glaspartierna och 28mm trall utanför uterummet.)
Hur låter upplägget? Vad kan gå fel
Gällande XPS/EPS bör du tänka på brandskyddsklassen du måste uppfylla.Skujk skrev:
Ska installera ett WG vinter+ uterum och ska bygga ny altan / regelstomme.
- Funderar på att lägga denna trossbottenskiva ([länk]) närmast mark och eventuellt vindpapp ovanför denna. Verkar stå emot fukt bra.
Hur låter upplägget? Vad kan gå fel?
Generellt gäller det att man ska förhålla sig till brandskyddsklass E, vilket cellplast/XPS inte gör och skall om det används skyddas med material som har minst den egenskapen. Det betyder att man både ovanför och underifrån måste skydda cellplasten från exponering med t.ex. fibercement.
Kan även tänkas på vid val av vindpappen, Halotex W7 har klass E men många andra har inte det.
Jag skulle byggt en ram motsvarande uterummet yttermått av stående impregnerat virke, tex 145x45.
Sen byggt golvets ramverk ner i den motsvarande råspontens tjocklek, ramen och golvet ska alltså hamna i samma höjd.
Ramen skulle utvändigt ha en plåt med droppkant som hamnar under den yttre trallen, och gå in under uterummet 45 mm som ramen. Uterummet/skenornas tätas med silikon eller liknande mot plåten innan det ställs dit.
Motsvarande ram för det yttre golvet sätts på distanser mot inre ramen så det blir kanske 10-20 mm mellanrum för plåtens droppnäsa. Då blir tätningen idiotsäker.
Plåtar överlappar ju varandra, men man får klippa ur den biten som går in under skenorna så de ligger jäms varandra så det inte blir ojämnt.
Under skulle jag glesa med brädor, lägga i tjock svart vindpapp noga (vika, häfta, foga) eller asfaboard, möss äter inte på dessa, sen frigoliten eller vad du nu ska isolera med.
Sen byggt golvets ramverk ner i den motsvarande råspontens tjocklek, ramen och golvet ska alltså hamna i samma höjd.
Ramen skulle utvändigt ha en plåt med droppkant som hamnar under den yttre trallen, och gå in under uterummet 45 mm som ramen. Uterummet/skenornas tätas med silikon eller liknande mot plåten innan det ställs dit.
Motsvarande ram för det yttre golvet sätts på distanser mot inre ramen så det blir kanske 10-20 mm mellanrum för plåtens droppnäsa. Då blir tätningen idiotsäker.
Plåtar överlappar ju varandra, men man får klippa ur den biten som går in under skenorna så de ligger jäms varandra så det inte blir ojämnt.
Under skulle jag glesa med brädor, lägga i tjock svart vindpapp noga (vika, häfta, foga) eller asfaboard, möss äter inte på dessa, sen frigoliten eller vad du nu ska isolera med.
Resten av mitt hus har kutterspån...undrar vilken brandklass det har?F fekberg skrev:
Det finns XPS som har brandskyddsklass E och vad jag kan förstå så har råsponten och de flesta trägolv högre klassificering än E så det verkar inte vara något problem ur detta avseende med min tänkta konstruktion.
Yes, det är ungefär så jag tänkt, jag bygger en ram motsvarande uterummets yttermått men istället för att "sänka" ramen på insidan var min tanke att lägga en trallbräda 34x145 uppe på ramen runt hela uterummet (och foga mellan denna och uterummet) så att uterummet kommer kommer upp 34 mm. Lägger jag sedan trall på utsidan så blir den 28mm och på insidan finns nu plats för råspont + matta.Isakare skrev:
Dessutom tänker jag precis som du säger lämna en distans på 5-10mm mellan trallen och uterummet.
Eftersom uterummet hamnar 6mm ovanför trallen och det dessutom är en distans mellan uterummet och trallen känns det fysiskt omöjligt för vattnet att färdas den vägen in i uterummet!?
Tillför en plåt (med droppkant) mellan uterum och 34X145 trall något egentligen?
Du har väl gips eller någon form av träpanel på huset? 😀Skujk skrev:
Jag körde på rockwoll under vårat uterum och vindpapp ovanpå det.
Låter som du har koll på läget, så länge du inte exponerar cellplasten ovanför eller under så är det ju bara att köra på, jag hade undvikit det i en sån konstruktion dock!
Nja...F fekberg skrev:
Ur ett fuktperspektiv har jag inte bestämt mig ännu gällande XPS eller Stenull...
Uterum är ju komplicerat då det relativt ofta kommer utsättas för stora värmeförändringar och fuktvandring, både underifrån och ovanifrån. Lutar som sagt mot XPS men ska läsa på lite mer om Rockwool etc.
Skrev en fråga på Optihus.se ang just isolering av golvreglar i uterum. Tänkte att det kan vara bra för tråden att dela frågan och svaret jag fick här:
--------------
Hej,
Tycker det är lurigt ang hur man ska tänka när man isolerar under uterum och vore tacksam för lite hjälp.
Hur isolerar man på bästa sätt mellan reglarna (suterräng där marken är mellan 0-1,5m under reglarna) under ett uterum som ska kunna användas året runt och där stora temperaturväxlingar kommer att ske? Hade en tanke på fibercement skivor som trossbotten och XPS ovanpå dessa. Vanlig råspont med utomhusmatta som översta lager. Ingen plastfolie och fibercementskivorna får agera vindskydd. Skulle det funka eller eller bör man byta XPS till stenull eller finns det bättre tillvägagångsätt?
-------------
Hej Mats,
Jag håller med om att det är lurigt med isolering av uterum, mot marken till. Brukar rekommendera att det läggs byggplast mot marken och någon typ av tålig markisolering ovanpå plasten. Det reducerar köldbryggan som marken annars tillser uppkomma. Fibercementskivorna är tåligare än t.ex. oljehärdad board och råspont. Ovan skivorna kan det läggas cellplast. All form av mineralull bör undvikas där temperaturer och fuktförhållanden flukturerar så att gränsen för mögeltillväxt överskrids. Egentligen bör man då inte alls bygga så att det finns trä i konstruktionen. Tänkvärt är också att cellplast kan medverka negativt vid eventuell brand.
Mvh Jerker Andersson
-------------
Byter nog ut min tänkta råspont under mattan till tryckimpregnerad trall istället, i övrigt kör jag nog på upplägget jag tänkt mig.
--------------
Hej,
Tycker det är lurigt ang hur man ska tänka när man isolerar under uterum och vore tacksam för lite hjälp.
Hur isolerar man på bästa sätt mellan reglarna (suterräng där marken är mellan 0-1,5m under reglarna) under ett uterum som ska kunna användas året runt och där stora temperaturväxlingar kommer att ske? Hade en tanke på fibercement skivor som trossbotten och XPS ovanpå dessa. Vanlig råspont med utomhusmatta som översta lager. Ingen plastfolie och fibercementskivorna får agera vindskydd. Skulle det funka eller eller bör man byta XPS till stenull eller finns det bättre tillvägagångsätt?
-------------
Hej Mats,
Jag håller med om att det är lurigt med isolering av uterum, mot marken till. Brukar rekommendera att det läggs byggplast mot marken och någon typ av tålig markisolering ovanpå plasten. Det reducerar köldbryggan som marken annars tillser uppkomma. Fibercementskivorna är tåligare än t.ex. oljehärdad board och råspont. Ovan skivorna kan det läggas cellplast. All form av mineralull bör undvikas där temperaturer och fuktförhållanden flukturerar så att gränsen för mögeltillväxt överskrids. Egentligen bör man då inte alls bygga så att det finns trä i konstruktionen. Tänkvärt är också att cellplast kan medverka negativt vid eventuell brand.
Mvh Jerker Andersson
-------------
Byter nog ut min tänkta råspont under mattan till tryckimpregnerad trall istället, i övrigt kör jag nog på upplägget jag tänkt mig.