Byggahus.se

Hur isoleras ett trallgolv i ett uterum?

24k läst  20 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Vi får se om det blir laminat eller parkettgolv, tanken med laminat var att det antagligen är lite mer slitstarkt än parkett, då det finns risk att familjen släpar in mera skräp etc från sandlådor och annat.

Gällande fukt är ju tanken att "syllen" i hela bygget blir trallbrädor som skruvas som en tavelram runt hela bygget. Då blir det tätt under mot regeln, samt ovan mot skjutpartier då jag antar man lägger nån sorts vattentät geggamoja under skjutpartierna samt syllpapp och annat under syllreglarna för träväggarna utan partier. Kanske ska rita en bild?

Ovan lösning går ju att komplettera med en liten plåt längst ner för extra säkerhet mot slagregn och sånt, vi hade tänkt låta fasadbrädorna, täckpanelen på träväggarna gå ner mot trallgolvet på utsidan, och på fönstrens utsida finns det ju plåtbleck. Borde vara helgarderat mot väta ovan och från sidorna.

/HLH

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag hittar inte tråden jag tänkte på men där var det någon som hade problem med att vatten letade sin in under skenorna och frös vilket gjorde att dörrarna kärvade. Det löstes med en plåt som skulle göra att vattnet rann ner under däcket

3. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Du lade cellplasten ovanpå trallen alltså? Har du reglar mellan cellplastskivorna för att ha nåt att fästa golvet i och för att hålla allt på plats?

Mvh Alex

4. D
    Medlem Nivå 1
    Är inne på samma med att slänga upp Wilab Uterum på befintligt plintad Altan.

Min fråga till de som gjort, hur fäster ni limträstolparna?

Öppna upp och ge dem egna plintar?
    Någon sko direkt på befintlig trall?

Om någon kan dela en bild på hur de gjort så skulle det vara toppen!

5. L
    Medlem Nivå 3
    Jag byggde ett isolerat uterum för tre år sedan. Skjutpartier wgs 62 och 32mm kanalplasttak från Willab.
    Grunden består underifrån av åldersbeständig byggplast på marken, 170mm tryckta reglar med oljehärdad masonit som trossbotten. På det 120mm mineralull och sen 27 mm massivt furugolv. Inga märkbara problem, ingen dålig lukt eller någon sådant.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Jag tänker mig samma upplägg som diskuteras i tråden. Cellplast, plast,trall.

För att får mer tid i vår att bygga uterum tänker jag bygga regelverk och lägga trall i höst.

Är det någon risk att ha den isolerade delen av trallen under bar himmel under sen höst, vinter och tidig vår?
    Kan vatten blir stående på cellplatsen eller torkar trallen snabbt när det blir varmare?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka