Har läst en massa trådar här på forumet om hur man isolerar golv i uterum, men ändå inte riktigt funnit vad jag söker
Jag har ett trädäck ca 80 cm ovan mark som jag skall glasa in med ett uterum (förlängd sommar) från Willab.
Vill inte att det skall dra kallt ifrån golvspringorna så tanken är att isolera golvet.
Är nedan rätt tänkt?
1) Cellplastskiva
2) Åldersbeständig plast
3) Tryckt trall
4) Uterum
Någon tråd föreslår vindpapp?
Någon tråd föreslår takpapp?
Vad händer med fukt som bildas i uterummet? Vart tar den vägen om man lägger plast?
Jag har ett trädäck ca 80 cm ovan mark som jag skall glasa in med ett uterum (förlängd sommar) från Willab.
Vill inte att det skall dra kallt ifrån golvspringorna så tanken är att isolera golvet.
Är nedan rätt tänkt?
1) Cellplastskiva
2) Åldersbeständig plast
3) Tryckt trall
4) Uterum
Någon tråd föreslår vindpapp?
Någon tråd föreslår takpapp?
Vad händer med fukt som bildas i uterummet? Vart tar den vägen om man lägger plast?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Bra fråga, den vill jag följa...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag hade lämnat bort plasten. Däremot hade lagt nån mörk duk av nått slag mellan trall och cellplast. Det ser inte så bra ut om cellplasten lyser igenom mellan springorna.
Bästa svaret
Byggde ett Willab tidigvår/senhöst för 3år sedan och gjorde enligt följande
62 ECo och 32mm kanalplast, ca 21kvm.
Befintlig altan ca 50cm ovan mark med tryckt trall. Då jag ändå behövde komma in under för att fixa avrinning för stuprör och palla upp den befintliga altanen med några extra bärpunkter så la jag ut plast på marken som jag öste över lite grus på för att ta bort markfukten uppåt. Säkert fel men så gjorde jag. Går bra att rycka bort om det skulle behövas.
Annars ser min konstruktion ut från mark och uppåt så här
1. Tryckimpregnerad trall (legat naken något år så den var torr och fin)
2. Vindpapp
3. Cellplast
4. Spontad furu som golv
Med två element kan vi sitta tidigt och även njuta av en sen höst. Golvet blir dock kallt och trasmattor rullas ut under vår/höst.
Att tänka på att det kan bli galet varmt när solen ligger på om man glömmer att öppna upp, 60+ har noterats ett antal gånger. Inte poppis av frugan att alla blommor dör..
Jag fick rekommendationer från olika håll om att inte använda nytryckt trall då de kunde avge både lukt och ämnen som inte var så hälsosamma när det blir varmt och instängt.
Om det är bull eller inte låter jag andra spekulera i.
Annars är det lätt den bästa investeringen vi har gjort i vårt hus. Det ända jag ångrar är att jag skulle viljat ha haft några kvm till samt en kamin, då hade det varit fulländat. Nästa hus så...
62 ECo och 32mm kanalplast, ca 21kvm.
Befintlig altan ca 50cm ovan mark med tryckt trall. Då jag ändå behövde komma in under för att fixa avrinning för stuprör och palla upp den befintliga altanen med några extra bärpunkter så la jag ut plast på marken som jag öste över lite grus på för att ta bort markfukten uppåt. Säkert fel men så gjorde jag. Går bra att rycka bort om det skulle behövas.
Annars ser min konstruktion ut från mark och uppåt så här
1. Tryckimpregnerad trall (legat naken något år så den var torr och fin)
2. Vindpapp
3. Cellplast
4. Spontad furu som golv
Med två element kan vi sitta tidigt och även njuta av en sen höst. Golvet blir dock kallt och trasmattor rullas ut under vår/höst.
Att tänka på att det kan bli galet varmt när solen ligger på om man glömmer att öppna upp, 60+ har noterats ett antal gånger. Inte poppis av frugan att alla blommor dör..
Jag fick rekommendationer från olika håll om att inte använda nytryckt trall då de kunde avge både lukt och ämnen som inte var så hälsosamma när det blir varmt och instängt.
Om det är bull eller inte låter jag andra spekulera i.
Annars är det lätt den bästa investeringen vi har gjort i vårt hus. Det ända jag ångrar är att jag skulle viljat ha haft några kvm till samt en kamin, då hade det varit fulländat. Nästa hus så...
Cellis S80 100mm är ~dubbelt så dyrt emot 50mm, hur mycket du vinner på det vet jag inte men om du ändå har möjlighet att använda 100mm så kör på det. Skiljer ~20kr/kvm på byggmax. 
Det är aldrig overkill med rejält med isolering i golvet. Tänk på vinterkylan som kommer underifrån. Pappa går ut i sitt uterum med enkelglas i strumplästen på vintern, grannen har skor även på sommaren om det varit en kylig natt. Med 80 cm utrymme under altanen finns ingen anledning att snåla. Tänk dock på att inte ha öppen sand under, då blir det en kattlåda av det när katterna upptäcker att det inte fryser till på vintern.
Är inte alla katter inne på vintern? =)Anna_H skrev:Det är aldrig overkill med rejält med isolering i golvet. Tänk på vinterkylan som kommer underifrån. Pappa går ut i sitt uterum med enkelglas i strumplästen på vintern, grannen har skor även på sommaren om det varit en kylig natt. Med 80 cm utrymme under altanen finns ingen anledning att snåla. Tänk dock på att inte ha öppen sand under, då blir det en kattlåda av det när katterna upptäcker att det inte fryser till på vintern.
Jag kör igång denna tråd...
Många skriver skippa plasten men ger ingen orsak till detta. I andra trådar skriver man om att plasten ska stoppa markfukten att vandra upp i uterummet och att den hittar igenom springor i cellplasten och trallen. Plast kostar ju inget men kan det vara några nackdelar att lägga plast innan eller efter isoleringen?
Många skriver skippa plasten men ger ingen orsak till detta. I andra trådar skriver man om att plasten ska stoppa markfukten att vandra upp i uterummet och att den hittar igenom springor i cellplasten och trallen. Plast kostar ju inget men kan det vara några nackdelar att lägga plast innan eller efter isoleringen?
Har tänkt dra igång med liknande projekt till våren och vi har tänkt göra följande med ett 170 mm bjälklag i tryckt virke från mark och upp:
-Plast på marken för att motverka markfukt uppåt, samma som vi har i husets krypgrund
- Masonitskivor läggs som botten, skruvas fast med vinkelbleck. Vi kommer inte åt underifrån, för tajt mellan mark och reglar.
- VIndpapp i dessa "lådor" då det är svårt att göra helt täta bottnar
- Isolering 170 mm i lådorna
- Plast på ovansidan så att all isolering är inplastad och tät, så att inte funkt kan leta sig in där och mögla isoleringen.
- befintig trall skruvas tillbaka
- golvfoam
- laminatgolv.
Vet inte om det är världens bästa lösning, vi är oroliga för om fukt kan rinna in från sidorna, men vi har tänkt lägga en "sarg" runt med tätning i botten och sen bygga väggarna på denna. Då kommer ingen från sidan.
Är ju lite knepigt med nivåskillnader då vi inte vill ha höga trösklar heller.
/HLH
-Plast på marken för att motverka markfukt uppåt, samma som vi har i husets krypgrund
- Masonitskivor läggs som botten, skruvas fast med vinkelbleck. Vi kommer inte åt underifrån, för tajt mellan mark och reglar.
- VIndpapp i dessa "lådor" då det är svårt att göra helt täta bottnar
- Isolering 170 mm i lådorna
- Plast på ovansidan så att all isolering är inplastad och tät, så att inte funkt kan leta sig in där och mögla isoleringen.
- befintig trall skruvas tillbaka
- golvfoam
- laminatgolv.
Vet inte om det är världens bästa lösning, vi är oroliga för om fukt kan rinna in från sidorna, men vi har tänkt lägga en "sarg" runt med tätning i botten och sen bygga väggarna på denna. Då kommer ingen från sidan.
Är ju lite knepigt med nivåskillnader då vi inte vill ha höga trösklar heller.
/HLH