909 läst ·
6 svar
909 läst
6 svar
Hur isolera avloppsrör utomhus
Hej!
Jag har installerat ett Matala 25 gråvatten filter med infiltrations bädd i sommarstugan, enligt alla instruktioner.
Avståndet mellan tunnan och bädden är ca 4 m (p g a att det inte fanns ngn bra plats för bädden närmare).
Det är mycket bra lutning (totalt ca 1,5 m) mellan tunnan o bädd och min fråga är: Behöver jag isolera rören som delvis ligger ovan mark eller rinner avloppsvattnet ner i bädden innan det hinner frysa?
Om jag behöver isolera - vilket är då bästa sättet?
Henrik
Jag har installerat ett Matala 25 gråvatten filter med infiltrations bädd i sommarstugan, enligt alla instruktioner.
Avståndet mellan tunnan och bädden är ca 4 m (p g a att det inte fanns ngn bra plats för bädden närmare).
Det är mycket bra lutning (totalt ca 1,5 m) mellan tunnan o bädd och min fråga är: Behöver jag isolera rören som delvis ligger ovan mark eller rinner avloppsvattnet ner i bädden innan det hinner frysa?
Om jag behöver isolera - vilket är då bästa sättet?
Henrik
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Var i landet ligger stugan ?
Om det inte är i Norrland så hade jag spontant sagt att du inte behöver isolera. Har du verkligen 1,5 meter fall på 4 meter eller läser jag fel ? Det kommer inte stå en droppe vatten i det röret isåfall =)
Om det inte är i Norrland så hade jag spontant sagt att du inte behöver isolera. Har du verkligen 1,5 meter fall på 4 meter eller läser jag fel ? Det kommer inte stå en droppe vatten i det röret isåfall =)
Stugan ligger i Stockholms skärgård och ja, fallet på 1,5 m stämmer eftersom hela anläggningen ligger i en sluttning som är ganska brant.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Man brukar väl inte isolera avloppsrör. Även om det sista vattnet rinner långsamt och hinner frysa så tinas det upp vid nästa anvädning. Det jag har hört kan dge problem, är om du har en rännil med vatten, ex. från en läckande ventil i en toalett. Då kan det vara för lite vatten fär att värma röret, och det fryser på. Efter ett tag proppar det igen.
Ok - tack för alla svar!H hempularen skrev:Man brukar väl inte isolera avloppsrör. Även om det sista vattnet rinner långsamt och hinner frysa så tinas det upp vid nästa anvädning. Det jag har hört kan dge problem, är om du har en rännil med vatten, ex. från en läckande ventil i en toalett. Då kan det vara för lite vatten fär att värma röret, och det fryser på. Efter ett tag proppar det igen.
Jag låter mina rör vara oisolerade. Skulle något spricka sönder så får jag väl byta.
Att lägga en värmekabel i avloppsröret riskerar att orsaka stopp.ÅkeSun skrev:
Är man oroligt lagd kan man tejpa en värmekabel utanpå rören,vilket inte behövs eftersom det inte står vatten i korrekt lagda avloppsrör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vita eller gråa avloppsrör utomhus?
Vatten & Avlopp -
Oisolerad bastustuga utomhus - fysiologiskt omöjligt?
Bastu -
Hur isolera runt vatten- och avloppsrör i sågspår i platta på mark?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur isolera avloppsrör i krypgrund
Isolering -
Isolera avloppsrör och pemslang i uteluftsventilerad plintgrund
Vatten & Avlopp