23 773 läst ·
121 svar
24k läst
121 svar
Hur ineffektivt får Lantmäteriet vara?
Ska man ha ett sånt system så bör man kanske separera ut myndighetsutövandet (betygssättningen) från själva tjänsten (utbildningen). Skall skattepengar betala är det även rimligt att det offentliga tilldelar platserna.B b8q skrev:
Den huvudsakliga anledningen är troligen att man inte vill att folk mailar in en massa personuppgifter och annat som inte är lämpligt att skicka via mail.Alfredo skrev:
Det tror jag inte stämmer. Varför tror du att exempelvis flygbolag, elektroniksäljare eller andra liknande organisationer skulle bry sig ett smack om hur folk hanterar sina personuppgifter? Nej det handlar om att hålla kostnaderna nere.K krfsm skrev:
Finns det verkligen några data som stödjer detta påstående att trafiksäkerheten har sänkts för att besiktningen har avreglerats?S Staffan-N skrev:
Ja, de fallen kan jag inte svara för, men jag kan tänka mig att det blir billigare hantering för dem med mer styrda alternativ som chatt och telefon. För myndigheter är det däremot betydligt oftare personuppgiftsskälet.Alfredo skrev:
Och även när folk (rättshaverister, journalister och andra) begär ut alla handlingar och uppgifter i ett ärende så är det mycket smidigare om allt finns i digitala ärendehanteringssystem och inte utspritt i e-post, telefonsamtal och noteringar från personliga möten.K krfsm skrev:
Jag tippar på att de flesta myndigheter noga bevakar mailadressen registrator@myndigheten.se.K krfsm skrev:
Det är nog svårt att extrahera från skicket på en i övrigt ständigt föränderlig fordonsflotta. Mitt förtroende har snarare skadats av incidenter där det slarvas och går väldigt fort - förutom den gången då Swedac var på oanmält besök och besiktningskillarna viskandes bad så mycket om ursäkt att de faktiskt behövde göra ett grundligt jobb den gången.Claes Sörmland skrev:
Antalet underkännanden har gått ner ner med åren men kvaliteten på bilarna har sannolikt ökat. Folk har kanske slutat mecka själv och lämnar i större grad in bilen till en verkstad.
Förutom Teslorna. Där tror man att bromsar och hjulupphägning inte behöver någon service bara för att motorpaketet inte behöver årligt oljebyte.
Idé: nu när besiktningsperioderna är borta så kanske man skulle kunna låta sin serviceverkstad sköta det? De gör ju en mer grundlig kontroll ändå.
Jag tänker att Trafikverket noga bevakar om statistiken för olyckor orsakade av dåliga underhållna fordon skulle sticka i väg. Det finns ju ingen anledning att överreglera just detta område om det inte leder till ens mätbara problem med trafiksäkerheten. Och som du skriver, det är en i det närmaste övermogen industri så frågan är om vi behöver ha kvar lösningar från 1965. De löste s a s 1965 års problem.S Staffan-N skrev:Det är nog svårt att extrahera från skicket på en i övrigt ständigt föränderlig fordonsflotta. Mitt förtroende har snarare skadats av incidenter där det slarvas och går väldigt fort - förutom den gången då Swedac var på oanmält besök och besiktningskillarna viskandes bad så mycket om ursäkt att de faktiskt behövde göra ett grundligt jobb den gången.
Antalet underkännanden har gått ner ner med åren men kvaliteten på bilarna har sannolikt ökat. Folk har kanske slutat mecka själv och lämnar i större grad in bilen till en verkstad.
Förutom Teslorna. Där tror man att bromsar och hjulupphägning inte behöver någon service bara för att motorpaketet inte behöver årligt oljebyte.
Idé: nu när besiktningsperioderna är borta så kanske man skulle kunna låta sin serviceverkstad sköta det? De gör ju en mer grundlig kontroll ändå.
Vet inte varför ni inte får det att funka i Sverige? Inte för jag tycker privatiseringen av besiktningen var en succé här i Finland, men inte håller de på sådär som du beskriver. Jag blir underkänd typ halva tiden av en eller annan orsak.S Staffan-N skrev:Det är nog svårt att extrahera från skicket på en i övrigt ständigt föränderlig fordonsflotta. Mitt förtroende har snarare skadats av incidenter där det slarvas och går väldigt fort - förutom den gången då Swedac var på oanmält besök och besiktningskillarna viskandes bad så mycket om ursäkt att de faktiskt behövde göra ett grundligt jobb den gången.
Kanske tvärt emot ditt exempel den enda som velat hjälpa mig komma igenom en besiktning på ett "fult vis" har varit verkstan som jag servade bilen hos.