B b8q skrev:
Eller friskolorna med sina glädjebetyg… Dessutom får de ha egna intagningsregler och kan därför tacka nej till de elever de inte vill ha.
Ska man ha ett sånt system så bör man kanske separera ut myndighetsutövandet (betygssättningen) från själva tjänsten (utbildningen). Skall skattepengar betala är det även rimligt att det offentliga tilldelar platserna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns antagligen en anledning till att många organisationer inte längre erbjuder en mailadress till "kundtjänsten", även om jag i och för sig tycker det är ett oskick.
Den huvudsakliga anledningen är troligen att man inte vill att folk mailar in en massa personuppgifter och annat som inte är lämpligt att skicka via mail.

K krfsm skrev:
Den huvudsakliga anledningen är troligen att man inte vill att folk mailar in en massa personuppgifter och annat som inte är lämpligt att skicka via mail.
Det tror jag inte stämmer. Varför tror du att exempelvis flygbolag, elektroniksäljare eller andra liknande organisationer skulle bry sig ett smack om hur folk hanterar sina personuppgifter? Nej det handlar om att hålla kostnaderna nere.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Bilprovningen är ett annat exempel. Skitsmidigt att besiktiga bilen nuförtiden, på bekostnad av trafiksäkerhet, för att bilägaren är kund och inte staten...
Finns det verkligen några data som stödjer detta påstående att trafiksäkerheten har sänkts för att besiktningen har avreglerats?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag inte stämmer. Varför tror du att exempelvis flygbolag, elektroniksäljare eller andra liknande organisationer skulle bry sig ett smack om hur folk hanterar sina personuppgifter? Nej det handlar om att hålla kostnaderna nere.
Ja, de fallen kan jag inte svara för, men jag kan tänka mig att det blir billigare hantering för dem med mer styrda alternativ som chatt och telefon. För myndigheter är det däremot betydligt oftare personuppgiftsskälet.

K krfsm skrev:
För myndigheter är det däremot betydligt oftare personuppgiftsskälet.
Och även när folk (rättshaverister, journalister och andra) begär ut alla handlingar och uppgifter i ett ärende så är det mycket smidigare om allt finns i digitala ärendehanteringssystem och inte utspritt i e-post, telefonsamtal och noteringar från personliga möten.

K krfsm skrev:
För myndigheter är det däremot betydligt oftare personuppgiftsskälet.
Jag tippar på att de flesta myndigheter noga bevakar mailadressen registrator@myndigheten.se.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det verkligen några data som stödjer detta påstående att trafiksäkerheten har sänkts för att besiktningen har avreglerats?
Det är nog svårt att extrahera från skicket på en i övrigt ständigt föränderlig fordonsflotta. Mitt förtroende har snarare skadats av incidenter där det slarvas och går väldigt fort - förutom den gången då Swedac var på oanmält besök och besiktningskillarna viskandes bad så mycket om ursäkt att de faktiskt behövde göra ett grundligt jobb den gången.

Antalet underkännanden har gått ner ner med åren men kvaliteten på bilarna har sannolikt ökat. Folk har kanske slutat mecka själv och lämnar i större grad in bilen till en verkstad.
Förutom Teslorna. Där tror man att bromsar och hjulupphägning inte behöver någon service bara för att motorpaketet inte behöver årligt oljebyte.

Idé: nu när besiktningsperioderna är borta så kanske man skulle kunna låta sin serviceverkstad sköta det? De gör ju en mer grundlig kontroll ändå.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tippar på att de flesta myndigheter noga bevakar mailadressen registrator@myndigheten.se.
Ja, det gör de, och de är förpliktigade att ta emot skiten du skickar dit också. Juristerna hatar när man skickar in sina personliga grejer där.

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Det är nog svårt att extrahera från skicket på en i övrigt ständigt föränderlig fordonsflotta. Mitt förtroende har snarare skadats av incidenter där det slarvas och går väldigt fort - förutom den gången då Swedac var på oanmält besök och besiktningskillarna viskandes bad så mycket om ursäkt att de faktiskt behövde göra ett grundligt jobb den gången.

Antalet underkännanden har gått ner ner med åren men kvaliteten på bilarna har sannolikt ökat. Folk har kanske slutat mecka själv och lämnar i större grad in bilen till en verkstad.
Förutom Teslorna. Där tror man att bromsar och hjulupphägning inte behöver någon service bara för att motorpaketet inte behöver årligt oljebyte.

Idé: nu när besiktningsperioderna är borta så kanske man skulle kunna låta sin serviceverkstad sköta det? De gör ju en mer grundlig kontroll ändå.
Jag tänker att Trafikverket noga bevakar om statistiken för olyckor orsakade av dåliga underhållna fordon skulle sticka i väg. Det finns ju ingen anledning att överreglera just detta område om det inte leder till ens mätbara problem med trafiksäkerheten. Och som du skriver, det är en i det närmaste övermogen industri så frågan är om vi behöver ha kvar lösningar från 1965. De löste s a s 1965 års problem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Juristerna hatar när man skickar in sina personliga grejer där.
Det kan jag leva med. 😂

• Haha
krfsm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag leva med. 😂
Du vet att det är du som betalar myndighetsjuristernas lön, eller hur? 😉

B b8q skrev:
Du vet att det är du som betalar myndighetsjuristernas lön, eller hur? 😉
Hur vet du att jag skattar i Sverige? 😉

S Staffan-N skrev:

Vet inte varför ni inte får det att funka i Sverige? Inte för jag tycker privatiseringen av besiktningen var en succé här i Finland, men inte håller de på sådär som du beskriver. Jag blir underkänd typ halva tiden av en eller annan orsak.

Kanske tvärt emot ditt exempel den enda som velat hjälpa mig komma igenom en besiktning på ett "fult vis" har varit verkstan som jag servade bilen hos.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.