Hej, jag vill inaktivera dimmerfunktionen hemma men kan inte komma på hur jag ska göra. Strömbrytaren ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och inuti:
Logga in
Skapa konto
Problemet med det är att dimmern inte fungerar bra med LED -lampor. för en taklampa med tre lampor kan jag bara använda 2 LED och 1 icke LED för att få det att fungera.
Jag misstänker att allt beror på dimmarna. Strömbrytarenn är anslutna till en elektrisk låda så här:
Logga in
Skapa konto
det ser ut som någon dimmer controller.
Jag försökte koppla bort den 3: e ledningen som ansluts till dimmern men det gick inte.
Logga in
Skapa konto
Så jag undrar om det finns något sätt att stänga av dimmern (förhoppningsvis göra något i lådan) så att LED -lampor kan fungera.
Dimmerenheterna kräver en minsta last på ca 25 W. Tror ej du kommer runt detta problem utan att byta dimmerenheterna mot någon relämodell, om det går att få tag på.
Baksidan med ett KNX-system. Det kommer dra iväg några tusenlappar för att få detta fixat. Finns ju idag såklart KNX-dimmers som klarar LED på låg effekt. Bara för info så står det EIB på dina prylar, idag heter det KNX och är ett bus-system. Dagens KNX-prylar, oavsett fabrikat är kompatibla med EIB. Har du fått någon fil från den som programmerade systemet? Har du inte det måste allt programmeras om och det kommer tyvärr bli dyrare än vad du tänkt dig.
Baksidan med ett KNX-system. Det kommer dra iväg några tusenlappar för att få detta fixat. Finns ju idag såklart KNX-dimmers som klarar LED på låg effekt. Bara för info så står det EIB på dina prylar, idag heter det KNX och är ett bus-system. Dagens KNX-prylar, oavsett fabrikat är kompatibla med EIB. Har du fått någon fil från den som programmerade systemet? Har du inte det måste allt programmeras om och det kommer tyvärr bli dyrare än vad du tänkt dig.
Samtiden en framsida med KNX att det inte på något sätt försvunnit utan det går att byta ut endast dimmeraktorerna i stället för att behöva riva ut hela systemet.
Kan ju vara värt att gå igenom den där installationen i vilket fall som helst för att uppdatera den till dagens standard. Kanske med en appstyrning och scenarion.
//Patrik
230€ för en ny LED-dimmeraktor, dessutom tvåkanals såden tar hälften så mycket plats.
Har man KNX i huset hemma så kan det vara värt att investera några tusenlappar på programvaran för att själv kunna göra ändringar i systemet. De tusenlapparna har man sparat in redan efter andra besöket om man anlitar någon till att programmera om. https://www.eibmarkt.com/en/product...Dimming-actuator-bus-system-MTN6710-0002.html
230€ för en ny LED-dimmeraktor, dessutom tvåkanals såden tar hälften så mycket plats.
Har man KNX i huset hemma så kan det vara värt att investera några tusenlappar på programvaran för att själv kunna göra ändringar i systemet. De tusenlapparna har man sparat in redan efter andra besöket om man anlitar någon till att programmera om.
[länk]
Den där dimmeraktorn tillhör dock Schneider Electrics gamla produktsortiment.
Detta är deras nya Master dimmeraktor och den kan kompletteras med 2 st dimmeraktor-slavar alt. t.ex. 1 st dimmeraktor-slav och 1 st brytaktor-slav.
Ja, de nya master/slav-aktorerna blir ju faktiskt billigare vid ett komplett utbyte eller nyinstallation. Jag har inte hunnit testa de "i fält" än, men det som tilltalar mig speciellt är den partiella driftsättningen vid utbyte av slavaktorerna, eftersom man förhoppningvis kan slippa slabba upp datorn om det skulle bli fel på någon slavenhet.