Jag försöker hjälpa en bekant som flyttat in i en bostadsrätt där föregående ägare bytt eller satt in en ABB Jussi vriddimmer i en Trendram. Jussi dimmern passar inte riktigt och har mekaniskt spruckit så den sitter lite löst och kärvar. Just nu styr den halogenarmatur. Jag hittar bara Eljo Trend dimmer som är specad från 40W upp till 300 eller 400W. Det kommer inte att fungera att byta till LED framtiden med dessa dimmers. Finns det någon vriddimmer som skulle passa eller måste man byta till knappdimmer för att vara framtidssäker. Jag hittar inga vriddimmers med panel som passar i Trend.
Trend är egentligen en utgången serie, de började fasa ut den för ca 15 år sedan.
Det finns kvar en hel del, som en service så att man kan byta enstaka prylar i en befintlig installation, men de chockhöjde priserna för ett antal år sedan för att hindra att vi elektriker körde några nyinstallationer med Trend.
Det finns ingen LED-dimmer, och kommer inte komma någon.
En trend vanlig strömställare + impulsfjäder, och sen en dosdimmerpuck till detta - det är mitt tips om man vill behålla apparatserien.
Det finns kvar en hel del, som en service så att man kan byta enstaka prylar i en befintlig installation, men de chockhöjde priserna för ett antal år sedan för att hindra att vi elektriker körde några nyinstallationer med Trend.
Det finns ingen LED-dimmer, och kommer inte komma någon.
En trend vanlig strömställare + impulsfjäder, och sen en dosdimmerpuck till detta - det är mitt tips om man vill behålla apparatserien.
Tack. Det är samma jag kommit fram till. Hoppades att någon hade tips på ersättare jag inte hittat. Det är Trend i hela lägenheten (byggd 2015) så det blir antingen dimmerpuck eller bara strömbrytare. Jag har några brytare liggande i lådorna.
Det fungerar att byta till Schnridet Exxact vriddimmer och sätta tillbaka Trend knapp och ram. Jag har bytt alla mina och det enda problemet var att axeln var lite kortare, så fick fylla hålet i ratten någon millimeter.
Problemet är att det inte var en Trend-dimmer som satt där innan så det finns ingen panel och ratt att utgå ifrån.
Ratt finns ju som reservdel men inte panelen. Att köpa en Trend halogendimmer för att få panel och ratt att transplantera till en Exxact LED-dimmer känns lite onödigt, 750:- bortslösat.
Ratt finns ju som reservdel men inte panelen. Att köpa en Trend halogendimmer för att få panel och ratt att transplantera till en Exxact LED-dimmer känns lite onödigt, 750:- bortslösat.
VejP Pucco skrev:Jag försöker hjälpa en bekant som flyttat in i en bostadsrätt där föregående ägare bytt eller satt in en ABB Jussi vriddimmer i en Trendram. Jussi dimmern passar inte riktigt och har mekaniskt spruckit så den sitter lite löst och kärvar. Just nu styr den halogenarmatur. Jag hittar bara Eljo Trend dimmer som är specad från 40W upp till 300 eller 400W. Det kommer inte att fungera att byta till LED framtiden med dessa dimmers. Finns det någon vriddimmer som skulle passa eller måste man byta till knappdimmer för att vara framtidssäker. Jag hittar inga vriddimmers med panel som passar i Trend.
Det går o sätta Sniderdimmer Exxact o montera Trends ram o ratt på dimmern
https://www.tradera.com/item/708854689
Går att hitta mycket billigare om du köper ett helt paket med dimmers och brytare, sedan kan du sälja vidare det som blir över.
Men för pengarna tycker jag en brytare med fjäder och dimmerpuck är bättte.
Går att hitta mycket billigare om du köper ett helt paket med dimmers och brytare, sedan kan du sälja vidare det som blir över.
Men för pengarna tycker jag en brytare med fjäder och dimmerpuck är bättte.
Jag plockade häromdagen ner en trasig Trend-dimmer, och bytte till strömbrytare plus Plejd -puck.
Jag har kvar det fortfarande, och kan skicka dig Centrumplattan och ratten i ett kuvert, om du sen swischar för portot och någon krona för kuvertet
Ja det alltså om du mest önskar ha kvar funktionen vriddimmer.
Jag har kvar det fortfarande, och kan skicka dig Centrumplattan och ratten i ett kuvert, om du sen swischar för portot och någon krona för kuvertet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det alltså om du mest önskar ha kvar funktionen vriddimmer.
Klicka här för att svara