Har sett att vissa inte tycker det är bra att göra som jag har gjort att tex använda en PAX fläkt i badrummet och trycka ut den fuktiga luften upp i den tidigare självdragskanalen i murstocken.

Bakrundsinfo om min murstock/ventilation.

8 kanaler: 1 öppen spis i vardagsrummet, 1 braskamin i källaren, 1 självdragskanal med PAX fläkt på toalett i källaren, 1 självdragskanal i tvättstugan (ska bli relax och PAX), 1 kanal i badrummet med PAX, 1 självdragskanal på övervåningen utan drag (funderar på en sådan där vindsnurra i denna kanal för att förbättra draget, i alla fall den varma årstiden), 1 självdragskanal från matkällaren och 1 pluggad kanal från köket.

Eldar bara sporadiskt, mest i min nya contura braskamin i källaren (härlig värme).

Folk skriver om risk för frostsprängningar och att man kanske trycker ut fuktig luft i kallvinden osv. Vad tycker ni? Hur ska man göra annars? Någon som har sätt en låda man kan montera på skorstenen med 8 separata fläktar som man kan styra var för sej?

Om du istället för att bara köra fläkten när det är fuktigt i badrummet, låter den gå kontinuerlig så kommer den troligen att hålla kanalen torr och därmed problemfri.

Att sätta en sugande fläkt på skorstenen är ju också ett alternativ, man behöver ju inte ha en som täcker alla 8 kanalerna, det räcker med en per kanal du behöver. Möjligen är det mer prisvärt med den för alla 8...

janwide
ylven skrev:
Att sätta en sugande fläkt på skorstenen är ju också ett alternativ...
Ylven.

Var hittar jag en sådan sugande fläkt? Har du någon att rekommendera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.