tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver inte hela anläggningen skyddas av JFB om man nyinstallerar ett uttag utomhus, alltså icke i ett torrt rum, eller har jag drömt det?
Det har du nog drömt tänker jag. Men det nyinstallerade uttaget utomhus behöver definitivt skyddas av en JFB. Så när man ändå tar dit någon för det kan hen installera en som skyddar hela anläggningen. Det är troligen enklare ändå.

Fotografen Fotografen skrev:
Dra ur trådarna och dra i nytt med moderna färger till närmsta dosa med jord och identifierade trådar.
Instämmer.

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det kan de. De kan se ut att få jordpotential via en ansluten lampa. Mätning för att identifiera ledare är ytterst svårt.

Det två säkra sätt att identifiera nolla och skyddsjord. Följ trådarna till ett jordat uttag eller elcentralen. Då vet du. Därefter kan du identifiera tändtråden vid strömbrytaren.

En JFB måste du ha. Det finns portabla JFBer du kan använda i uttaget.
Uppfyller en portabel JFB kravet på JFB vid nyinstallation/utökning med uttag utomhus?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nolla kan identifieras genom att öppna nollfrånskiljningen i centralen. Eller att "helt enkelt" lossa gruppens nolla i centralen.

tommib
H Hassel1949 skrev:
Uppfyller en portabel JFB kravet på JFB vid nyinstallation/utökning med uttag utomhus?
Nej

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
H Hassel1949 skrev:
Nolla kan identifieras genom att öppna nollfrånskiljningen i centralen. Eller att "helt enkelt" lossa gruppens nolla i centralen.
Nej, inte det heller. På ett tillräckligt säkert sätt iaf.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Jag är ganska säker på att du visste svaret själv, eller hur?
Jag förmodar att du egentligen för denna dryga fråga ville fråga hur jag kunde rekommendera en portabel JFB?
Jo, en portabel är bättre än ingen JFB alls och ett resultat av TS korta svar att i detta hus finns ingen JFB.
Jag är säker på att budskapet om en fast installerad JFB har gått fram.

A
Jag tyckte inte det var en dryg fråga.

Jag såg det som en bra fråga för andra läsare av tråden för att klargöra att det är en "bättre än ingenting" lösning.

Det är bra att vara övertydlig tycker jag.

• Gilla
  • Laddar…
Jag gjorde som ni föreslog här i tråden och tog bort strömbrytaren och ser i dosan att:
1. Nerifrån (in) kommer vit, svart och grön/gul
2. Svart går till brytaren och blir sedan blå som då måste vara tändtråden i kopplingsdosan där jag också har mätt upp spänning.
3. Tillsammans med tändtråden går också den andra blåa som är fortsättningen på gul/grön, d.v.s. jord. Dessutom går den vita vidare och måste då vara nolla.
Detta stämmer med de uppmätningar jag gjorde i kopplingsdosan utomhus.

Ska kolla med elektriker om han kan sätta in central jordfelsbrytare och även höra vad han tycker om det här kaoset vad det gäller färgval på kablarna.

Tack för all input och hojta gärna till om jag tänker galet.

• Elcentral med öppet kopplingsdoslock visar vita, svarta, blå och grön/gula kablar samt röda kontaktdon, siffror 1, 2, 3 markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det var ett illa utfört hempul. Om man bara har blå tråd hemma så får man vackert åka och köpa 10 meter grön/gul, och samtidigt en passande tändtrådsfärg.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
som sagt ett nyinstallerat utomhusuttag får inte vara utan jordfelsbrytarskydd.

Även om den gröngula du hittat nu troligen är skyddsjord, så bör man verifiera det. Extra viktigt när någon fuskat så med färgerna. Vi antar att någon använt blå istället för gröngul. Men tänk om det är tvärtom, han hade slut på blå, och tog till gröngul.

Sådana antaganden har orsakat dödsolyckor.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, verifiera färgerna och byt det som går ut.
Tyvärr tror jag inte det är ett hempul, någon hade slut på randig tråd i bilen...🙁...sen var svart-vit-gröngul en udda 1970-företeelse, gröngul jord som standard för med sig svart fas och blå nolla samtidigt.
Ett bra exempel på att man aldrig kan lita på färger.
Tråda om.

• Gilla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.