12 295 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Hur hög skall skorsten vara?
Nej. Den skall vara högre än en linje som går mellan grannhusets nock och 10 meter från deras fasad i höjd med din nock. Dvs är det minst 10 meter från grannhuset så behöver du inte ta hänsyn till det alls.M maria01 skrev:
Men det där är dessutom bara exempel på tillämpningar och rekommendationer. Det är inte det som bestämmer vad som är krav.
En del saker som dom påstår i den där broshyren är dessutom helt andra uppgifter än vad BBR säger.
Kraven i BBR är betydligt färre och betydligt vagare. Dom säger i stort sett bara att skorsten skall sluta minst 1 meter över taktäckning och vara minst så hög att den slutar ovanför nocken. (till skillnad från broschyren som påstår att den skall sluta 4 dm över nock vilket alltså inte är ett krav enligt BBR)
Med det sagt. TS skall kontakta bygglovskontoret för att kontrollera om dom anmält installationen och om dom skickat in besiktningsbevis på installation av eldstad och skorsten.
Eller ännu hellre den firma som kommunen anvisar som sotare i området.
Att kontakta miljökontoret går naturligtvis inte eftersom det inte är dom som ansvarar för reglerna kring eldstäder. Om dom då svarar att dom inte kan hjälpa till så är det inte konstigt. Det gör inte att man kan klaga på att kommunen inte vet och inte tänker ta reda på. Man har kontaktat fel avdelning helt enkelt. Man kan visserligen tycka att dom borde ha kunnat hänvisa till rätt bygglovsavdelningen men nu gjorde dom inte det.
Du har inte läst hela tråden? Ventilationer i skorstenshöjd satt där innan skorstenen kom till.Huddingebo skrev:
Sova med öppet fönster? Det gör väl de flesta emellanpt, om inte annat så kan man behöva vädra och det blir ju skit om det kommer in rök!
Det där med 1 m över nock är en gammal myt. För att få korrekta uppgifter i just er fall, kan du ta en bild eller göra en ritning och skicka som e-post till Boverket. Då får du skriftligt tillbaka från myndigheten. Du kan också ringa till deras upplysningstjänst och få svar.C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en granne i samma radhuslänga som installerat en kamin. Problemet är att grannens hus, som är det sista i längan, har en våning medan alla andra har 2. Kaminens skorsten når 1 m ovanför deras egen nock, men inte över de intilliggandes. Frågan är: får det vara så? Skall man inte räkna 1 m från den högsta nocken? Det ryker nämligen in genom luftintagen så att flera grannar har problem med rök och sot inonhus! Kommunen verkar inte veta vad som gäller och är inte intresserade av att kolla upp...
Observera att det finns olika perspektiv; dels den som ska installera förbränning med utsläpp, dels den som drabbas av utsläppen.
Om man drabbas av föroreningar och rökgaser från grannars avgasutsläpp är det alltid fastighetsägaren till den miljöfarligaVerksamheten som inte följer och uppfyller gällande lagstiftning.
Anmäl till kommunens tillsynsmyndighet som är skyldiga att göra myndighetstillsyn och säkerställa att lagstiftningen följs vid varje eldningstillfälle.
Det finns utökad förklaring till miljöbalkens hälsoskydd mot dessa hälsofarliga utsläpp på Folkhälsomyndigheten, kommunen är som första instans skyldig att genom tillsyn säkerställa detta till 100 %.
Det finns inga exakta meterkrav mot grannar, men principer.K Kapabel skrev:
De avståndsregler som anges i BBR är i förhållanden till byggnaden där eldstaden är installerad för att få bra drag och att skydda mot brand i den byggnaden-
Skorstenens förhållande till grannar:
Skorstenen ska mynna så högt att rök och avgaser inte orsakar olägenhet för grannar.
Det betyder i praktiken:
Röken ska spädas ut och föras bort av vinden.
Den får inte blåsa in mot grannens hus, fönster, altan eller ventilationsintag.
Höjden ska bedömas i relation till avståndet till grannen och marknivåer.
Miljöförvaltningen kan ingripa om granne klagar (olägenhet enligt miljöbalken)
Här har vi en kille som jobbar på kommunen!L Lattekaffe skrev:Det finns inga exakta meterkrav mot grannar, men principer.
De avståndsregler som anges i BBR är i förhållanden till byggnaden där eldstaden är installerad för att få bra drag och att skydda mot brand i den byggnaden-
Skorstenens förhållande till grannar:
Skorstenen ska mynna så högt att rök och avgaser inte orsakar olägenhet för grannar.
Det betyder i praktiken:
Röken ska spädas ut och föras bort av vinden.
Den får inte blåsa in mot grannens hus, fönster, altan eller ventilationsintag.
Höjden ska bedömas i relation till avståndet till grannen och marknivåer.
Miljöförvaltningen kan ingripa om granne klagar (olägenhet enligt miljöbalken)
Om man läser inledningen till Branch vägledning så uppfattar åtminstone jag att man håller sig till de kraven som ställs.M MrDizzy skrev:
-Plan och bygglag (SFS 2010:900) med underliggande författningar.
-BABS 60, 68, SBN 80, NR samt BBR från 1993 fram till 2025.
-Sotarens lilla röda (ISBN:978-91-977883-1-1)
-Byggvägledning 6, samt annan tillämplig litteratur
mmm men det blir ändå bara rekommendationer som man kan följa, inte måste. Rätt väsentlig skillnadD Danne824 skrev:Om man läser inledningen till Branch vägledning så uppfattar åtminstone jag att man håller sig till de kraven som ställs.
-Plan och bygglag (SFS 2010:900) med underliggande författningar.
-BABS 60, 68, SBN 80, NR samt BBR från 1993 fram till 2025.
-Sotarens lilla röda (ISBN:978-91-977883-1-1)
-Byggvägledning 6, samt annan tillämplig litteratur